המתת חסד

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2007
מספר מילים 5370
מספר מקורות 17

תקציר העבודה

תכן עניינים
מבוא.
2
המתת חסד מבחינה רפואית.
4
המתה אקטיבית והימנעות מטיפול 5
טיפול המקל (הפליאטיבי)
6 דילמות מוסריות 7
המתת חסד מבחינה משפטית
1 0 עקרונות חוק החולה הנוטה למות, התשס"ו -2005
1 2
המתת חסד מבחינה הלכתית
1 4
בין חוק החולה הנוטה למות לבין ההלכה
1 7
דילמה מוסרית
1 8
סיכום ודיון
2 1
ביבליוגרפיה
2 4
מבוא
מהסוגיות החשובות ביותר הנמצאות על סדר היום הציבורי, בעולם המערבי, הוא נושא המתת חסד, Eeuthanasia.
המחלוקת בסוגיה זו עתיקת יומין ונדונה כבר בפילוסופיה היווני ( למשל על ידי אפלטון) אבל היא החריפה בצורה ניכרת עם ההתפתחות המסחררת של מדע הרפואה המודרני, ובעיקר הטכנולוגיה הרפואית של זמננו.
התקדמות הרפואה והיכולת הרפואית להאריך חיי אדם מעבר למה שהיה מקובל וידוע בעבר באמצעים טכנולוגיים מציפה את הדילמה הערכית בדבר הגבולות הראויים והסיטואציות בהן יש להאריך באופן מלאכותי את חייהם של חולים סופניים, ומהם הגבולות.
משמעות מושג המתת חסד, euthanasia בלטינית משמע "מיתה טובה" , הוא המתת האדם בכוונה לסייע ולהיטיב עימו כשהוא סובל ממחלה סופנית. הבעיות המוסריות, הרפואיות, ההלכתיות והמשפטיות הקשורות לחולה הנוטה למות, המכונה גם חולה סופני (terminally ill patient), או חולה בסוף ימיו (end-of-life patient), הן מהקשות ביותר בתחום הרפואה המודרנית.
התרגום העברי למושג הוא "המתת חסד", ויש בו רמיזה כי הריגה נובעת מחסד שאנו עושים עם החולה.
המתת חסד הוא מהקשים והסבוכים מהנושאים איתם מתמודדים כאשר הוא עוסק בשאלה הקשורה ליסוד קיומו של האדם: באיזו מידה האדם "שייך" לעצמו או לחברה שהוא חי בה, ובאיזו מידה הוא יכול לשים קץ לחייו או לחיי זולתו- אם האחר מסכים לכך. כל אדם רואה את מותו באופנים שונים , ניתן להניח כי מרבית האנשים היו רוצים לחסוך בכאב ובסבל של איבוד יכולות מנטאליות וגופניות לפני מותם. מרבית האנשים היו רוצים למות בכבוד. אך כאן מגלים כי  למות בכבוד הוא מושג סובייקטיבי ונמצא מגוון דעות בניסיון אנשים להגדיר מהו מוות בכבוד עבורם.
זהו נושא רגיש שאין לגביו עמדה חד משמעית: קיימת מחלוקת בקרב הצדדים המעורבים בנושא, כאשר לכל אחד טיעונים לגיטימיים, במסגרת סמינריון זה אדון בנושא זה מבחינת האתיקה הרפואית מבחינת ההלכה היהודית, ומבחינה משפטית.