עבודה אישית במודול: ניהול הקו הראשון

תקציר העבודה

עבודה אישית במודול: ניהול הקו הראשון -20
5 השוואה בין שני מנהלי קו ראשון בפיליפס מדיקל סיסטמס טכנולוג'יס בע"מ תאריך:ינואר 2007
תוכן עניינים
1.        מבוא. 3
1 .1         הצגת הארגון 3
1 .2         הצגת מנהל א' והמחלקה שלו 4
1 .3         הצגת מנהל ב' והמחלקה שלו 4
2 .        מיומנויות ניהוליות של כל אחד מהמנהלים.. 6
2 .1         הגדרת מיומנויות ניהוליות. 6
2 .2         מיומנויות ניהוליות – השוואה בין מנהלים.. 7
2 .3         מסקנות והמלצות. 7
3 .        סגנון הניהול. 8
3 .1         הניהול הביורוקרטי – מקס וובר. 8
3 .2         הניהול המדעי – פרידריך טיילור. 8
3 .3         גישת יחסי אנוש – אלטון מאיו 9
3 .4         תיאורית X ותיאורית Y – דאגלס מקגרגור. 9
3 .5         ניהול לפי יעדים.. 10
3 .6         המטריצה הניהולית – Black & Mouton. 10
3 .7         סגנונות ניהול עפ"י אדיג'ס 1979. 11
3 .8         סגנון הניהול – השוואה בין מנהלים.. 12
3 .9         מסקנות והמלצות. 12
4 .        פיתוח עבודת צוות. 13
4 .1         Tuckman & Jensen, 1977. 13
4 .2         שלב הפיתוח של כל צוות. 13
4 .3         פיתוח עבודת צוות – השוואה בין מנהלים.. 14
4 .4         מסקנות והמלצות. 14
5.        הנעת עובדים.. 15
5.1         מהי הנעה (מוטיבציה) 15
5.2         תפקיד הציפיות. 16
5.3         כיצד להניע את העובדים בדרך אפקטיבית יותר?. 16
5.4         הנעת עובדים – השוואה בין מנהלים.. 17
5.5         מסקנות והמלצות. 17
6 .        תהליך קבלת החלטות. 18
6 .1         גורמים המשפיעים על סגנון קבלת ההחלטות. 18
6 .2         שיתוף הצוות בקבלת החלטות. 18
6 .3         קבלת החלטות – השוואת בין מנהלים.. 19
6 .4         מסקנות והמלצות. 19
7.        סיכום, מסקנות והמלצות. 20
8 .        ביבליוגרפיה. 21
נספחים   22

1 .            מבוא
בעבודה זו תוצג חברת פיליפס מדיקל סיסטמס טכנולוג'יס בע"מ. נבחר שני מנהלי קו ראשון משתי מחלקות שונות בחברה.
וננתח את שני המנהלים על פי המרכיבים הבאים: •         מיומנויות ניהוליות- מהן המיומנויות הניהוליות הקיימות והנחוצות לכל אחד מהמנהלים?
•         סגנון ניהולי של כל מנהל •         פיתוח עבודת צוות – באיזה שלב של פיתוח נמצא כל צוות? איך כל מנהל מתמודד עם הקשיים הרלוונטיים של אותו שלב?
•         הנעת עובדים – איך כל מנהל מניע את עובדיו?
•         תהליך קבלת החלטות – מהם הגורמים המשפיעים על סגנון קבלת החלטות של כל מנהל והאם קיים שיתוף הצוות בקבלת החלטות?
כל מרכיב ינותח בעזרת תיאוריות קלאסיות ומודרניות רלוונטיות. בעזרת כל מרכיב נצביע על החוזקות והחולשות של כל מנהל. ונסיק מסקנות מכל ניתוח.
נציין המלצות רלוונטיות, בהתחשב ביכולת ליישמם בתפקידי ניהול קו ראשון באופן כללי.
1.1    הצגת הארגון פיליפס מדיקל סיסטמס טכנולוג'יס בע"מ(Philips Medical Systems Technologies Ltd), הממוקמת במת"מ, חיפה, מפתחת ומייצרת סורקי (Computed Tomography) CT לדימות רפואי.
החברה נמנית על אחד מ-18 האתרים הרפואיים של החטיבה הרפואית בפיליפס העולמי. לחטיבה הרפואית של פיליפס מגוון רחב מאד של מוצרים. היא מעסיקה מעל 22,000 עובדים ומחזורה השנתי הוא כ-7 מיליארד דולר. החברה בחיפה היא אחת משלושת אתרי הפיתוח והייצור של פיליפס בתחום ה-CT (האתר השני מצוי ב Cleveland, ארה"ב והשלישי ב-Best שבהולנד). ישנם שני אתרים נוספים, הנמצאים כרגע בהקמה, בהודו ובסין.
החברה בחיפה מתמקדת בפיתוח ובייצור של סורקי CT לפלח השוק העליון, תחנות עבודה ומערכי גלאים (DMS) הנמכרים אף ללקוחות חיצוניים .
החברה מעסיקה כיום כ-400 עובדים בתחומי הפיתוח, תפעול וייצור, תמיכה בשירות, לוגיסטיקה ותשתיות. העבודה בתחום הפיתוח היא בסביבת עבודה מולטידיציפלינרית ומערכתית.
עובדי החברה בפיתוח הם מהנדסים ואנשי מחקר בתחומי הפיזיקה, תוכנה, חומרה, מכאניקה ואפליקציות קליניות.
שורשיה של החברה בחיפה נעוצים בחטיבת ה CT-של חברת אלסינט הישראלית. המובילות והמצוינות הטכנולוגית וההישגים המרשימים של אז הם ללא ספק הבסיס למובילות הטכנולוגית של היום. על הישגי החברה בעבר נמנים: פרס רוטשילד למפתחים תעשייתיים/ יצוא על פיתוח הסורק הדו-פרוסתי הראשון בעולם TWIN ועשרות פטנטים הרשומים על שמה.
חברת פיליפס מדיקל סיסטמס טכנולוג'יס בע"מ, אינה שוקטת על שמריה ושוקדת על פיתוח מוצרים ואפליקציות קליניות מתקדמות לרווחת משתמשיה: חולים וצוותים רפואיים.
ניתן לראות את מפת הארגון (ראה נספח א') של פיליפס מדיקל סיסטמס טכנולוג'יס בע"מ, המראה כי הארגון בנוי במבנה פונקציונאלי. בעבודה זו ננתח שני מנהלים:
מנהל מחלקת חומרה והנדסת מערכת – באגף הפיתוח.
מנהל מחלקת אוטומציה ומתקני בדיקה – באגף הייצור.

1 .2    הצגת מנהל א' והמחלקה שלו המחלקה אשר בראשה עומד מנהל א' היא מחלקת חומרה והנדסת מערכת המונה 37 עובדים. מחלקה זו אחראית בחלקה על פיתוח החומרה (אלקטרוניקה) של מערכת ה-CT ובחלקה השני על הנדסת המערכת של המוצר אותו מפתחים. המחלקה מורכבת מ-5 קבוצות מרכזיות:
קבוצה דיגיטלית – המורכבת ממהנדסים והנדסאי אלקטרוניקה המתמחים בצד הדיגיטלי של המוצרים הן בהגדרת החלק הדיגיטלי במוצר והן במימושו.
קבוצה אנלוגית – המורכבת ממהנדסים והנדסאי אלקטרוניקה המתמחים התחום האנלוגי של המוצרים הן בהגדרת החלק האנלוגי במוצר והן במימושו.
קבוצת הנדסת מערכת – המורכבת ממהנדסי אלקטרוניקה ומבעלי תואר שני בהנדסת מערכות. בקבוצה זו מרוכזים מהנדסי המערכת של המוצרים השונים ותפקידם הוא להגדיר את הדרישות לפיתוח המוצרים ואחראיים לבדיקת המוצרים לפני יציאתם לשוק.
קבוצת תמיכה – בקבוצה זו מרוכזות פונקציות התומכות בכל המהנדסים מכל שאר הקבוצות כגון:
עריכת מעגלים, תכנון כבלים, תמיכה במערכות פיתוח והגדרת נהלים.
קבוצת בדיקות חומרה – מורכבת מהנדסאי אלקטרוניקה, עובדי קבלן, העוזרים בבדיקת המוצרים בזמן הפיתוח ולפני שחרורו של המוצר לשוק. אותם בודקי חומרה מבצעים את הבדיקות עפ"י הנחיות של המהנדסים מהקבוצות השונות ובחסותם של מהנדסי המערכת.
מנהל א' עובד בחברה 6 שנים. זהו תפקידו הראשון בחברה. לפני עבודתו בפיליפס, עבד 12 שנים בחברת היי-טק גדולה אחרת וביצע בה תפקידי פיתוח והנדסת מערכת. למנהל א' יש תואר ראשון בהנדסת חשמל.
מנהל א' הוא אדם נעים הליכות, בעל יחסי אנוש מצוינים – אהוב ואהוד על חבריו והסביבה הקרובה. בעל מיומנויות ניהוליות גבוהות – משקיע רבות בתחום הניהולי. מאוד מסודר ומאורגן בהתנהלותו היום יומית – לבוש, שולחן עבודה מאוד מסודר, הכנת סדר יום, בעל כושר ביטוי גבוה בכתב ובעל-פה.
1 .3    הצגת מנהל ב' והמחלקה שלו המחלקה אשר בראש עומד מנהל ב' היא מחלקת אוטומציה ומתקני בדיקה המונה 17 עובדים. מחלקה זו הוקמה לפני שנה וחצי להוות המחלקה הטכנית של הייצור האחראית על מערך מכונות הייצור מבחינת טכנית ותחזוקה.
כמו-כן, על מחלקה זו מוטלת האחריות בהגדרת מתקני הייצור העתידיים, והוצאת העבודה לפיתוח לגורמים חיצוניים לייצור, שהייצור ישתמש בהם בקו הייצור המוצר הבא. המחלקה מורכבת ממהנדסי מכונות ואלקטרוניקה.
המחלקה מורכבת מ-2 קבוצות מרכזיות:
קבוצת אוטומציה – המורכבת בעיקרה ממהנדסי והנדסאי מכונות, האחראיים על תחזוקת קווי הייצור המורכבים מאלמנטים מכאניים וכן אחראיים על מציאת פתרונות ייצור עתידיים עבור קווי המוצרים הבאים.
קבוצת מתקני בדיקה – המורכבת בעיקרה ממהנדסי והנדסאי אלקטרוניקה, האחראיים על תחזוקת מתקני הבדיקה ברצפת הייצור וגם אחראיים על מציאת פתרונות למתקני בדיקה עתידיים עבור מערך הייצור של המוצרים הבאים.
מנהל ב' עובד בחברה 1.5 שנים. זהו תפקידו הראשון בחברה. לפני עבודתו בפיליפס, עבד 8 שנים בחברת היי-טק גדולה אחרת וביצע בה תפקידי פיתוח אמצעי בדיקה וניהול מחלקה. למנהל ב' יש תואר ראשון בהנדסת תוכנה ותואר שני במנהל עסקים. מנהל ב' הוא מאוד מסודר ומאורגן בהתנהלותו היום יומית – לבוש, שולחן עבודה מאוד מסודר, הכנת סדר יום, בעל כושר ביטוי גבוה בכתב ובעל-פה.

2 .            מיומנויות ניהוליות של כל אחד מהמנהלים ניהול הוא מקצוע – אם בעבר תפקידיו של המנהל היו בעיקרם תפקידי ייצוג, פיקוח וניהול צוות העובדים, כיום אחד מתפקידיו המרכזיים הוא לגלות, לפתח ולשמר את הידע המצוי בארגון. תפקיד זה מצריך מהמנהלים בראש ובראשונה פיתוח ולמידה של מקצוע הניהול ולימודים אקדמאיים.   עפ"י דרוקר (1992), לפני חמישים שנה המנהל היה האחראי לעבודת הכפופים לו, אולם ההגדרה  הנכונה של מנהל היא מישהו שאחראי לביצועים של כל האנשים שבהם תלויים הביצועים שלו עצמו.
2.1    הגדרת מיומנויות ניהוליות כישורים ניהוליים עפ"י Daft (1988) ו-Betts(2000)
3 .