ניטור אלקטרוני של עובדים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 5308
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

עבודת גמר בקורס אתיקה בעסקים ניטור אלקטרוני של עובדים מבוא.
עבודה זו תעסוק בנושא הכואב לרובנו, בניגוד האתי הקיים בין הצורך של המעסיק להיות בעל שליטה על התנהגות ועיסוקי עובדיו במסגרת שעות יום העבודה, תוך כדי ניסיון להגעה ליעילות וניצול מרבי של שעות עבודה אלו ובין הזכות לפרטיותו של העובד גם אם במסגרת עבודתו.
כיום, כאשר העבודה היא חלק כה מרכזי מחיינו, ואנשים רבים מבלים את רוב שעות היום בעבודה, ובמשרד לעיתים רבות הם מנהלים גם את חייהם הפרטיים, במובנים מסוימים, בעבודה. אך היכן נמתח הקו המבחין בין שיחת טלפון פרטית דחופה וחשובה בזמן העבודה לבין ניצול של קו הטלפון הזמין לשיחה חברותית שאין לה קשר כלל לענייני העבודה? מתי השיטוט באינטרנט, כתיבה ברשתות חברתיות ושליחת מיילים הופכת חריגה ומסיטה מתכני העבודה?
והאם ניטור ומעקב אחר עובדים, בכדי למנוע מצבים של ניצול שעות העבודה והמשאבים למטרות אישיות הוא הכרח עבור מיקסום רווח או שמא הפרה של הזכות לפרטיות?
השערת המחקר שלנו היא שאין תשובה חד-משמעית לשאלה המוסרית הנ"ל. וכי ניסיון לתת מענה חד משמעי הוא חסר טעם.
במהלך העבודה נסקור תופעת הניטור, השלכותיה על עולם העסקים המודרני, הטכנולוגי והדיגיטאלי על הצורך בניטור. נציג מניעים ואינטרסים של מעסיקים בניטור עובדיהם. ננסה לתת מענה על ההגדרה של הזכות לפרטיות בכלל, והאם הציפייה לזכות הפרטיות במקום העבודה היא לגיטימית. בחלק זה נתמקד בצידוקי העובדים בדרישה לפרטיות והן בהשלכות אפשריות של פגיעה בפרטיות עובדים במקום העבודה.
ננסה למצוא פתרון לדילמה המוצגת תוך שימוש בשני עקרונות המוסר: תועלתנות וחובות וזכויות, סקירה קצרה של מערכת הריסון החיצוני בהקשר לדילמה המובאת והן הצורך במערכת ריסון פנימית, איכותית.
שלד לעבודה סמסטריאלית שאלת המחקר – האם זה אתי ניטור אלקטרוני של עובדים, בפרט ניטור מערכת הדוא"ל ועמודים אישיים באתרים חברתיים.
מבוא
עבודה זו תעסוק בקונפליקט המוסרי הקיים בין הצורך של המעסיק להיות בעל שליטה על התנהגות עובדיו ועיסוקיהם במסגרת שעות יום העבודה, תוך כדי ניסיון להגעה ליעילות וניצול מרבי של שעות עבודה אלו ובין הזכות לפרטיותו של העובד גם אם במסגרת עבודתו.
כיום, כאשר העבודה היא חלק כה מרכזי מחיינו, ואנשים רבים מבלים את רוב שעות היום בעבודה, ובמשרד לעיתים רבות הם מנהלים גם את חייהם הפרטיים, במובנים מסוימים, בעבודה. אך היכן נמתח הקו המבחין בין שיחת טלפון פרטית דחופה וחשובה בזמן העבודה לבין ניצול של קו הטלפון הזמין לשיחה חברותית שאין לה קשר כלל לענייני העבודה? מתי השיטוט באינטרנט, כתיבה ברשתות חברתיות ושליחת מיילים הופכת חריגה ומסיטה מתכני העבודה?
והאם ניטור ומעקב אחר עובדים, בכדי למנוע מצבים של ניצול שעות העבודה והמשאבים למטרות אישיות הוא הכרח עבור מיקסום רווח או שמא הפרה של הזכות לפרטיות?
השערת המחקר שלנו היא שאין תשובה חד-משמעית לשאלה המוסרית הנ"ל. וכי ניסיון לתת מענה חד משמעי הוא חסר טעם.
גוף העבודה סקירה על תופעת הניטור בכלל תוך התמקדות בהשלכות עולם העסקים המודרני, הטכנולוגי והדיגיטאלי על הצורך בניטור ואופיו.
הזכות לפרטיות במקום העבודה, מענה על ההגדרה של הזכות לפרטיות בכלל, והאם הציפייה לזכות הפרטיות במקום העבודה היא לגיטימית.
ניתוח הסוגיה ע"פ גישות אתיות:
סקירה גישות אתיות הרלוונטיות לישום בדילמה הנתונה.
הדילמה המוסרית ודיון במציאת פתרון, ננסה למצוא פתרון לדילמה המוצגת תוך שימוש בשני עקרונות המוסר: תועלתנות וחובות וזכויות , סקירת מערכת הריסון החיצוני בהקשר לדילמה המובאת והן הצורך במערכת ריסון פנימית, איכותית.
דיון סיכום סיכום ומסקנות, ננסה לבצע הסקה על תשובה לשאלת המחקר, תוך הצגת הממצאים הרלוונטיים שהושגו.