פעילות גומלין בכיתה

מוסד לימוד
מקצוע
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2009
מספר מילים 3108
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

תקציר המאמר של מאייגן (פרק 2): < האנלוגיות השונות שמציג מאייגן (Meighan) לתיאור עבודתו של המורה:האנלוגיות השונות שמציג מאייגן (Meighan) לתיאור עבודתו של המורה הן: עובד תרבות, קורבן, סוכן בקרה, שוטר, שומר,טכנאי של פס יצור חינוכי, קרמיקאי המעצב חומר אנושי, גנן המטפח, אמן-יצירתי משחק ברעיונות ממציא ומתאים את עצמו לסיטואציה, שחקן במה, מדריך טיולים, מנצח תזמורת ועוד. 1. אנלוגית התפקיד (Role)עבודת המורה נתפסת כ-role = תפקיד, הלקוח מעולם הדרמה. על שחקן אומרים שיש לו תפקיד. העניין לקוח מתפיסה שרואה בכל החיים שלנו צורה מורכבת של דרמה (Goffman). אולם, לשחקן יש תסריט טוב וקהל שמשתנה בכל פעם, בעוד שלמורה יש תסריט לא מפותח וקהל שאינו משתנה. ישנן שתי מערכות תפקידים למורה:1.      פעילויות הוראה והערכה – העברת ידע והערכת הלומד. 2.      שמירת בקרה ופיקוח ויצירת תנאים ללמידה – שמירת סדר וארגון הכיתה. מגוון עיסוקים בתפקיד – דוגמאות:* נציג החברה – תפקידו להשריש תפיסות ערכיות-מוסריות. * שופט מעריך – נותן ציונים ודרוגים, מעריך הישגים. * מקור ידע – בעל ידע ומיומנות. * סייען – מדריך תלמידים מתקשים. * בורר – פותר מחלוקות בין תלמידים, מיישב סכסוכים.  * בלש – מגלה אי-ציות לחוקים ומוסכמות, מגלה מפירי חוק. * דמות להזדהות – בעל תכונות לחיקוי על תלמידים. * תומך באגו – עוזר לתלמיד לפתח ביטחון עצמי. 2. אנלוגית עובד התרבות (Cultural Worker)עובד התרבות נתפס כמי שעובד בתיאום לעיצוב / הנחיה של אחרים, למשל: פועל בניין –עובד התאם להוראות הארכיטקט וכו'. מורים – כפועלי / עובדי תרבות – הם אנשים שמייצרים תרבות בצורת: שפה, ערכים, גישות / עמדות, דימויים, חוקים ומידע. מצד אחד – מצפים שהמורים ישמרו את התרבות, מצד שני – מצופה מהם לחדש ברעיונות חדשניים. עובדי התרבות משתמשים