עבודה סמינריונית- כשירות חברתית בקרב ילדים עם הפרעות קשב וריכוז
מוסד לימוד | אוניברסיטת חיפה |
סוג העבודה | עבודת סמינריון |
מקצוע | חינוך |
מילות מפתח | ADHD, הפרעת קשב וריכוז, כשירות חברתית, כשירות רגשית, לקויות למידה |
שנת הגשה | 2010 |
מספר מילים | 5388 |
מספר מקורות | 15 |
תקציר העבודה
תקציר כשירות חברתית מוגדרת כיכולת להתחשב ולהבין את האחר, ללמוד מניסיון העבר וליישם למידה זו במציאות חברתית משתנה.
הכשירות החברתית הינה הבסיס ליצירת קשרים חברתיים ולבניית הדימוי החברתי (Semrud-Clikman, 2007). בעשורים האחרונים גברה ההתעניינות במחקר על השפעת הגורם החברתי והתקשורתי על התנהגותו ואישיותו של האינדיבידואל. כמו כן, נעשו מחקרים שבחנו את התפתחות הכשירות החברתית על מאפייניה וגורמיה. בספרות דווח על השפעתם של גורמים סביבתיים (כגון: זמן, תרבות, מערכת יחסים, הקשר חברתי ועוד) לצד השפעתם של גורמים ביולוגיים (כמו: טמפרמנט, אישיות הפרט) על הכשירות החברתית, וכן תוארו השלבים בהתפתחות כשירות זו על ציר הזמן. בנוסף לסקירת הכשירות החברתית והבסיס להתפתחותה החלו לקשור היבט זה להפרעות פסיכיאטריות ובריאותיות שונות ולאמוד על טיב הקשר ביניהם. נמצא כי המימד החברתי משפיע רבות על תפקוד הפרט ועשוי להוביל להתפתחותן של הפרעות משניות או לחילופין להתקיים בקומורבדיות לצד הפרעות אלו או אחרות (כגון: חרדה, דיכאון, הפרעת התנהגות ועוד). הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות (ADHD), נחשבת כיום לאחת ההפרעות השכיחות בתחום הנוירולוגיה והפסיכיאטריה של הילד ויש לה השלכות על עתידם הרגשי, ההתנהגותי והאקדמי של הילדים הלוקים בה. משנת
1 993, חוקרים רבים החלו לתת את הדעת לכשירות החברתית בהתייחס להפרעת קשב וריכוז, והיא אף היוותה קריטריון מבחין להפרעה זו ב-DSM-IV (Nixon,2001).
הקשיים בכשירות החברתית ב-DSM-IV באים לידי ביטוי בחוסר הקשבה לאחר, יזימת שיחה בזמנים לא הולמים, התפרצות והפרעה לדברי האחר באופן תכוף, שינויים תכופים בנושאי השיחה ועוד. מחקרים שונים מציגים ודנים בהשפעת התפקוד החברתי בקרב ילדים בעלי ADHD, וכן על מידת השפעה זו לאורך השנים.
בעבודה זו בחרנו לדון תחילה במונח "כשירות חברתית" על היבטיו השונים בקרב אוכלוסיית התקינים. בנוסף, נערכה סקירה קצרה על הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות (ADHD). לצורך בחינת הקשר בין ADHD לכשירות חברתית סקרנו בהמשך מחקרים נבחרים שונים הדנים בכך, וכן בחנו קשר זה באמצעות הצגת תיאור מקרה. תוכן עניינים
נושא:
עמוד:
מבוא
3
פרק א': הבסיס להתפתחות של כשירות חברתית א.1.
כשירות חברתית בקרב תקינים א.2. מרכיבי הכשירות החברתית בהתייחס לילדים עם ADHD
4 -6
פרק ב': הפרעת קשב וריכוז בקרב ילדים ב.1. רקע
ב.2. תתי קבוצות להפרעת הקשב והריכוז ב.3. מאפיינים להפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות (ADHD)
6 -9
פרק ג':כשירות חברתית בקרב ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז ג.1. רקע
ג.2.
תפקוד חברתי ג.3. קשרים חברתיים עם הורים, מורים ועמיתים ג.4. תוכניות לטיפול ולהתערבות 9-12
פרק ד': תיאור מקרה- השיטה ד.1. פרטי הנבדקת ד.2. הליך המחקר ד.3. המשתנים וכלי המחקר ד.4. ממצאי המחקר ד.5. סיכום ודיון
1 2-16
סיכום
1 7