קידום תלמידים בעלי הפרעות קשב וריכוז בסביבה מערכתית תומכת

מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 7542
מספר מקורות 22

תקציר העבודה

תוכן העניינים
מבוא
תקציר העבודה                     א.        הפרעת קשב והיפראקטיביות א.1 סימנים של הפרעת קשב  והיפראקטיביות א.1.1 הקושי להתמיד בקשב א.2.1 קשיים בהפעלת עכבות (אימפולסיביות) א.3.1 פעילות יתר א.2 סימפטומים נלווים להפרעת ה- ADHD א.1.2 לקויות למידה א.2.2 בעיות התנהגות א.3.2 תפקוד חברתי א.4.2 דימוי עצמי א.5.2 קשיים רגשיים א.6.2 קשיים נוירולוגיים ובריאותיים                      ב.         תלמיד עם הפרעת קשב וריכוז ב.1 מרכיבי הפרעת קשב וריכוז מבחינת הסימפטומים הקליניים ב.2 תגובה רגשית בעייתית משנית לתסמינים של ADHD ב.1.2 בבית ב.2.2 בבית הספר ב.3.2 בחברה                       ג.         טיפול ג.1 טיפול קוגניטיבי התנהגותי ג.2 טיפול באמצעות נוירו תרפיה ג.3 טיפול באמצעות גרייה וסטיבולרית ג.4 תזונה נכונה ג.5 טיפולים תרופתיים                      ד.         תמיכה מערכתית בית ספרית.
                  ד.1 גישת המערכות בבית הספר.
                  ד.2 התנהגות הארגון.
                  ד.3 הארגון כמערכת פתוחה.
                  ד.4 הטיפול המערכתי.
                    ה.        מודל כיתת תגבור.
      ה.1 מערך תומך רגשי       ה.2 הצוות הרב מקצועי       ה.3כיתת תגבור.
      ה.4 דרכי פעילות.
סיכום.
ביבליוגרפיה.

6 9

1 1
1 2
1 2
1 2
1 2
1 3
1 4
1 4
1 4
1 4
1 4
1 4
1 4
משפטים משפטים משפטים
1 7
2 1
2 2
2 1
2 2
2 2

2 3
2 3
2 3
2 4
2 4
2 5
2 6
2 8

3 0
3 1
מבוא
הפרעת קשב וריכוז היא אחת ההפרעות הקשות יותר להגדרה בתחום הפסיכיאטריה של הילד. ראשית, שמה של הפרעת הקשב והריכוז באנגלית הוא: Hyperactivity Disorder (ADHD)  Attention Deficit and והילדים הסובלים ממנה קרויים "היפראקטיביים". שמה של ההפרעה מכוון את מלוא תשומת הלב להתנהגותו של הילד, היפראקטיביות, בעוד שהקושי המשמעותי הוא של ההפרעה בקשב וריכוז. במיוחד כאשר לוקחים בחשבון את הילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז טהורה ומכך שגם ההתנהגויות ההיפראקטיביות אצל הילדים הסובלים מהפרעה כזו, נוטות לדעוך בגיל ההתבגרות. מתן שם כזה להפרעה זו יש בה משום נתינת סטיגמה לאוכלוסיה זו של ילדים אשר מקשה על ההתמודדות שממילא לא קלה. הבעיה השנייה נעוצה בהתייחסות אל הפרעת קשב וריכוז. תופעה זו היא אכן הפרעה, היא גורמת סבל ניכר לילד ולמשפחתו אך אין לקשור אותה לפגם או ליקוי כלשהו ע"פ הדעות הרווחות כיום. הבעיה השלישית היא מיקומה של הפרעת קשב וריכוז בתוך תחומי הרפואה השונים. האם מדובר בהפרעה שבסיסה מוחי, ומשום כך היא שייכת לנוירולוגים? האם מדובר בהפרעה שביטוייה נפשיים ומשום כך היא שייכת לפסיכיאטריים? או שמא זו הפרעה נפוצה דיה בילדים, שיטפלו בה רופאי הילדים ורופאי המשפחה?  ייתכן שכל האפשרויות שהועלו נכונות, ואז נשאלת השאלה: מי אמור לרכז את הטיפול?
הפרעת קשב וריכוז המלווה בהיפראקטיביות היא הפרעה בעלת רקע תורשתי, שמתחילה בגיל מוקדם ומשבשת באופן משמעותי את חיי המשפחה, את ההשתלבות החברתית של הילד, את הישגיו הלימודיים ואת הדימוי העצמי שלו. ההפרעה זוהתה עוד במאה ה-19, ועברה גלגולים שונים בשמותיה כגון, נזק מוחי מזערי, הפרעה תפקודית מוחית מזערית, עד לשנת 1986 בה נטבע המונח "הפרעת קשב וריכוז המלווה בהיפראקטיביות". השמות השונים מצביעים על ההתרשמות שמדובר בהפרעת התנהגות על בסיס הפרעה בתפקוד מוחי.
על-פי התפיסה המערכתית  חיי הנפש של היחיד אינם תהליך שכולו פנימי. היחיד משפיע על ההקשר שלו ומושפע ממנו ברצף חוזר ונשנה של פעילות גומלין. היחיד חבר במערכת משפחתית וחברתית שאליה הוא חייב להסתגל. פעולותיו נשלטות על-ידי תכונותיה של המערכת, ותכונות אלו כוללות את השפעתן של פעולות קודמות שלו עצמו. היחיד מגיב על לחצים שמקורם בחלקים אחרים של המערכת אליה הוא מסתגל, והוא עשוי לתרום תרומה משמעותית ללחץ על חברים אחרים במערכת. כלומר, התלמיד מושפע מתהליכים כיתתיים ומשפיע על הכיתה ועל המורה. הילד מושפע מתהליכים משפחתיים וגם משפיע עליהם. גם כאשר מתייחסים אל היחיד מוכרחים להביא בחשבון את המערכת. שינויים במבנה המערכת (משפחה או כיתה) תורמים לשינויים בהתנהגות ובתהליכים הנפשיים הפנימיים של חברי אותה מערכת. היחיד מושפע בעוצמה רבה מהמערכת בה הוא נמצא ולכן קשה מאוד לגרום לשינוי אצל היחיד ללא עבודה מערכתית.
הילד שמתקשה במערכת מסוימת יכול ללמוד ולפרוח בהינתן התנאים המתאימים. רבים מהילדים המאובחנים או מאופיינים כילדים עם בעיות קשב וריכוז או הסובלים מלקויות למידה שונות, הופכים להיות נטל קשה על המערכת החינוכית כיוון שאנו יוצרים איתם אינטראקציות שליליות ובלתי מותאמות. אם נצליח להבין יותר טוב כיצד מרגישים ופועלים ילדים אלו, נוכל ליצור עבורם סביבות למידה מותאמות ואינטראקציות חינוכיות חיוביות.
העבודה בוחנת את תופעת הקשב וההיפראקטיביות על כל היבטיה וכיצד משפיעה התמיכה המערכתית על ילדים עם תופעה זו.
פרק א' יעסוק בהפרעת קשב והריכוז.
פרק ב' מהם המאפיינים של תלמיד עם בעיות קשב וריכוז.
פרק ג' דרכי טיפול בילדים עם בעיות קשב וריכוז.
פרק ד' מודל כיתת תגבור לילדים עם בעיות קשב וריכוז בביה"ס הרגיל.
המייחד עבודה זו הוא החשיבה המערכתית להתגייס לקידום תלמידים עם בעיות קשב וריכוז. הכרה בשונות  ויצירת סביבה לימודית מותאמת למימוש הפוטנציאל של תלמידים אלו תוך למידה חווייתית ומותאמת.