תוכניות לימודים - - ציון: 94

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 2031
מספר מקורות 100

תקציר העבודה

            ממ"ן 13
קורס 10106 – תכנון, פיתוח ויישום תכניות לימודים שאלות המטלה שאלה
1      (20 נקודות) עיינו בעקרונות השונים לבחירת תכנים של תכנית לימודים. בחרו בנושא לימודי כלשהו והדגימו באמצעותו שני  עקרונות שונים לבחירת תכנים.  פרטו ככל האפשר. השוו את שתי הדוגמאות: מה ניתן ללמוד מן ההשוואה?
שאלה
2      (20 נקודות) עיינו בעקרונות השונים לארגון תכנים.
איזו שיטה לארגון תכנים מתיישבת עם גישתו של ברונר על מבנה הדעת שהוצגה ביחידה 1?
נמקו את בחירתכם.
שאלה
3      (20 נקודות) המונח "היסטורית למידה" מוזכר בשני ההקשרים הבאים: בהקשר של קבלת החלטות קוריקולריות (יחידה 3) ובהקשר למודל התקשורת של רוס (יחידה 4 עמ' 7). מה משמעות המושג בכל הקשר? הסבירו והדגימו.
שאלה
4      (20 נקודות) קראו את מאמרה של תמר לוין "תכנית לימודים בעידן הטכנולוגי" והשיבו על שאלה 3 בעמוד 9 במדריך הקריאה. ü      כיצד השפיעו השינויים הטכנולוגיים על אופי מערכת קשרי-הגומלין בין מורה-תלמידים בסיטואציות מגוונות של הוראה/למידה?
שאלה 5     (20 נקודות) הסבירו והדגימו בקצרה את המושגים הבאים:
א.      "הרמה האישית" – ב.      "התנסות ישירה מכוונת" – ג.        "משוב" – ד.      "רעש" –
1 נושא הלימוד: האידיאולוגיה הקנאית לימוד הנושא באמצעות השיטה הפרגמטית תחת הכותרת "חינוך לסבלנות וקבלה של האחר":
במסגרת הלימודים ילמד התלמיד את חסרונותיה של האידיאולוגיה שדבקה ביהדות ארץ ישראל של ימי בית שני, תוך כדי השוואה לבעלי אידיאולוגיה קנאית בעם היהודי במאה ה-20 וה-21. תוך כדי הלימוד יבינו התלמידים את ההשלכות ההרסניות שיש לעקרונותיה של האידיאולוגיה
2 מבנה הדעת של מקצוע ע"פ גישת ברונר הוצגה הספרו שיצא לאור בשנת 1960. ברונר מדגיש את הקשר בין מבנה החומר לדרך הקליטה. ברונר סבור כי ניתן ללמד כל מקצוע לכל גיל, וכי את יסודות המקצועות הנלמדים בגיל מבוגר, ניתן ללמד בגיל צעיר יותר ובהמשך לימודיו יש לחזור
3 במהלך תכנון תוכנית הלימודים ישנו שלב מרכזי והוא שלב קבלת ההחלטות לגבי תוכנית הלימודים. על מנת לקבל את ההחלטה הטובה ביותר יש להתייחס למספר משתנים. משתנים אלה הינם תנאי חשוב ביותר לקבלת ההחלטות הקוריקולריות. משתנה אחד הינו אוכלוסיית המטרה אליה אנו מתכוונים להעביר את נושאי הלמידה. אחד ממרכיבי בחינת אוכלוסיית הלומדים הינו היסטוריית הלמידה של הלומד, ועל פיו יש לבחון נתונים כגון נתיבי למידה קודמים, מספר שנות לימוד, רמת הישגים רלוונטית ולא רלוונטית וכדומה, כל שלדוגמא ישנם מקצועות שעל מנת ללמוד בהם נדרש ידע מוקדם כגון למידה של הכנסייה הקדומה דורשת ידע מוקדם של תקופת המאות הראשונות לספירה. לעומת זאת, ישנם מקצועות שאינם דורשים ידע מוקדם כגון קריאה וכתיבה של השפה האנגלית.
4 מקצוע ההוראה הינו עסק מורכב. מטרות, תוכן יעדים וכד' מצטרפים יחד על מנת ליצור אזרחים חושבים התורמים לעצמם ולחברה בה הם חיים. כמו כל מקצוע, גם מקצוע ההוראה נתון לשינויים הטכנולוגיים המשפיעים על כולנו, ובשנים האחרונות אנו עדים לשינויים טכנולוגיים בעלי השפעה על חיי כולנו.
5א "הרמה האישית" – ד' מורטנסן הציע מערכת הנחות המגדירה את תופעת התקשורת. אחת מהנחותיו הינה שהתקשורת הינה פעילות גומלין. פעילות גומלין זו יכולה להתרחש בין ברמה האישית ובין ברמה 5ב "התנסות ישירה מכוונת" – אחד המודלים למיון המדיה, הינו מודל החרוט של דאיל. דאיל בנה פרמידה שחלקה העליון הינו למעשה התנסות הלומד באמצעות סמלים מילוליים וחלקה התחתון הינו התנסות ישירה מכוונת 5ג "משוב" – ב-1965 פיתח ר' רוס את מודל התקשורת המעגלי של שראם, כשהכניס כמרכיב הטבע האנושי. 5ד "רעש" – המתמטיקאי שאנון פיתח תיאוריה של מודל תקשורת לינארי והוא פועל בצורה כזו: מקור המידע מעביר מסר באמצעות אות או סימן כלשהו, מסר זה מגיע באמצעות משדר אל ערוץ תקשורת