חינוך לערכים בחברה משתנה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 6883
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

עבודה בנושא: חינוך לערכים בחברה משתנה תוכן העניינים
מבוא                                                                                                                  2
פרק א': הסיפור האישי: תוכנית לימודים כשורי חיים בנושא: "מפתח הל"ב – חינוך לחיים בחברה"                                                                                 4
התפיסה הרעיונית של התוכנית.   
4 מטרות התוכנית. 5
מבנה התוכנית, ייחודה והפעלתה. 5
תכנון עשייה לעתיד. 5
פרק ב': רקע תיאורטי: התימוך התיאורטי                                               6
1 .  חינוך וחינוך לערכים.. 6
2 .  גישות שונות לטיפול בשונות. 7
3 .  החינוך לערכים בתנאי שונות. 9
פרק ג': תובנות: רפלקציה, המלצות                                                     11
ביבליוגרפיה                                                                                                     12

1 "…מאה ילדים – מאה אנשים, אשר לא "אי פעם", לא "עדיין לא" לא "מחר", אלא כבר …עכשיו…היום – אנשים הם.
לא  עולם קטן, אלא עולם ומלואו, לא פעוטים אלא נשגבים, לא תמימים, כי אם אנושיים – ערכים, יתרונות, מגרעות, נטיות, שאיפות…
                              ממשנתו של יאנוש קורצ'אק מבוא
עבודה זו תעסוק בנושא "חינוך לערכים-" חינוך בחברה משתנה". בחרתי לעסוק בנושא זה עקב עבודתי כמורה בבית הספר הממלכתי. במשך השנים ,עבדתי עם אוכלוסיות שונות: עם אוכלוסיה אתיופית, עם ילדי פנימייה, עם ילדים מאוכלוסיית מצוקה ,וילדים מאוכלוסיה מבוססת. עבדתי גם בבית ספר אנתרופוסופי. מטרת העבודה היא לבחון את הקשר בין חינוך ערכי לאוכלוסיות השונות  בחברה משתנה . ולהבין האם ניתן לחנך לערכים מוסכמים על כל החברה?  שיצמיח בעתיד בוגר מועיל, שיודע להתנהל בחברה משתנה. חינוך, וחינוך לערכים עומדים במרכז השיח הציבורי , החשיבה הפילוסופית והפדגוגית והעשיה החינוכית בכל חברה ובכל מערכת חינוך. כל אלה  מתנהלים בצל חילוקי דעות עקרוניים באשר להגדרתם של ערכים ותחומיהם ודרכי טיפוחם והפנמתם. בתי הספר בארץ נדרשים לתפקד בתקופה של שינויים אינטנסיביים ושל תמורות  מתמידות ורצופות המאופיינות באוריינטציה מדעית. לשינויים כלכליים וחברתיים, לגלובליזציה, דגמת אלה המתרחשים עתה ואלה הצפויים להשפיע עלינו, יש השלכות על צרכי האדם והחברה, הן במהות והן במידת המורכבות. לעיתים קרובות אנו עדים לכיתה שתלמידים בעלי מערכות ערכים שונות לחלוטין לומדים בה יחדיו.  אין כמעט כתות בישראל שאין בהם שונות תרבותית. גם בקרב המורים אין אחידות באשר למערכת הערכים שיש להנחיל לתלמידים ושעל פיהם יש לנהוג בבית הספר ומחוצה לו. המגוון הגדול משתלב עם ערך הפלורליזם, אך יוצר קשיים מעשיים לא מעטים. אחד הנושאים המדוברים ביותר בקרב מחנכים ברחבי העולם הוא טיפוח ערכים חברתיים באמצעות תוכניות לימודים בית ספריות. ההכרה, כי ההישגיות לבדה איננה מספיקה להכין את האזרח העתידי לעולם האינדיבידואליסטי, המורכב והמתוחכם שבו אנו חיים, מקובלת כיום בקרב אנשי חינוך.
הדרכת התלמיד לקראת מימוש זהותו כאזרח יצרני נחשבת כיום כיעד מרכזי של מערכת החינוך, והציפייה מבתי הספר היא להעניק לתלמידים חינוך ערכי במסגרת תוכנית הלימודים הבית ספרית.