מודל החינוך של ג'פרסון בראי ה"מדינה" של אפלטון

תקציר העבודה

מודל החינוך של ג'פרסון בראי ה"מדינה" של אפלטון תוכן עניינים

1 . מבוא. 3
2 . "המדינה" – דיאלוג אפלטוני 4
3 . הכרזת העצמאות- עיקרי תפיסותיו של ג'פרסון 10
4 . חוקים ומערכת החינוך של ג'פרסון 17
5. פילוסופיה ואומנות- אפלטון למול ג'פרסון 26
6 .סיכום. 31
ביביליוגרפיה. 32
נספחים. 33

1 . מבוא
שאלת המחקר: עד כמה המודל החינוכי של ג'פרסון לקוח מ"המדינה" של אפלטון.
"אנו מאמינים שאין האמיתות האלה טעונות הוכחה: כל בני האדם נבראו שווים, הבורא מעניק להם זכויות מסוימות שאי אפשר לשלול מהם, ובזכויות אלה כלולים חיים, חופש והחתירה לאושר." (תומאס ג'פרסון) הרעיון שעומד בבסיס תפיסתו של ג'פרסון, הוא האידיאל של החירות , אפשרותו של האדם אכן לחיות בתנאים האופטימאליים ביותר שיאפשרו לו לממש את יכולותיו, רצונותיו ומאווייו, וזאת במסגרת חברתית. האידיאל הזה נגע לכל אחד ממעגלי החיים של ג'פרסון, גם ברמה האישית, המשפחתית, החברתית, המדינית ואפילו הבינ"ל. ג'פרסון שהוכר כפילוסוף הפוליטי והמוסרי הקדיש את חייו ופועלו לנסות ולהפוך את הרעיון הזה לממשות שניתן להבחין בה, החל ביצירת מערכת חינוך שבאה לנטרל יסודות מפלים, כמו מעמד אריסטוקרטי ושיוך כלכלי ועד לביטול המרכיב הדתי כמרכיב המעכב יכולת השפעה פוליטית. בעבודתי זו, אבקש לעמוד את משמעות החינוך בעייני ג'פרסון הן מעיניים פילוסופיות והן מפוליטיות.
ברצוני לבדוק, עד כמה, אם בכלל, הושפע המודל החינוכי של ג'פרסון, מהדיאלוג המוכר של אפלטון בשם "המדינה". הדיאלוג עוסק ב"פילוסופיה של הדברים האנושיים" והוא מקיף נושאים בכלכלה, סוציולוגיה פוליטית, פילוסופיה פוליטית, אתיקה, צדק חינוך וידע. אתמקד במהות הדיאלוג, ומכך מהי המדינה האידיאלית המושלמת בעייני אפלטון בכלל ובחינוך בפרט.  כמו כן, אבדוק את הבסיס עליו מושתתים דעותיו ופעולותיו של ג'פרסון, בין אם בכתיבת הצהרת העצמאות ועד לבניית מערכת החינוך כיוצא מכך.