הקשר בין סגנון הוראה וסגנון מנהיגות המורה לבין הישגים לימודיים בקרב תלמידים הלומדים בכיתות רגילות לעומת תלמידים הלומדים בכיתות מתוגברות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 18772
מספר מקורות 125

תקציר העבודה

הקשר בין סגנון הוראה וסגנון מנהיגות המורה לבין הישגים לימודיים בבחינות הבגרות בקרב תלמידים הלומדים בכתות רגילות לעומת תלמידים הלומדים בכתות מתוגברות תקציר בשנים האחרונות דנים לא מעט, הן במשרדי הממשלה, באקדמיה ובמדיה התקשורתית בסוגיית  ההישגים הלימודיים בבחינות הבגרות של תלמידי מדינת ישראל. הישגי התלמידים נמצאים בתחתית הסולם של ארצות מפותחות וקיימת דאגה אמיתית כלפי החינוך הטרום אקדמי.        המחקר הנוכחי ניסה למצוא גורם נוסף אשר באפשרותו לתרום לשיפור ההישגים הלימודיים. הגורם שנבדק הינו  יחס המורה כלפי התלמיד. יחס זה נמדד באמצעות שני מרכיבים. האחד, סגנון ההוראה של המורה והשני, סגנון המנהיגות של המורה.
סגנונות ההוראה אשר נבחנו במחקר זה הם אלה שתוארו על ידי קונץ, גמל ורם ( Kuntsche, Gmel & Rehm, 2006) ואלו הם: סגנון הוראה חם ותומך, סגנון הוראה הדוגל בחוקים ושליטה וסגנון הוראה המפעיל לחץ פסיכולוגי. סגנונות המנהיגות שנבדקו הם שלושת הסגנונות המתארים את תיאוריית מנהיגות "הטווח המלא". סגנונות מנהיגות אלה, תוארו על ידי בס ואבוליו Bass & Avoilio, 1990)) ואלו הם: מנהיגות מעצבת, מנהיגות מתגמלת ומנהיגות נמנעת "שב והנח".       מטרתו של  המחקר הנוכחי  הייתה לבחון את הקשר בין סגנון ההוראה של המורה וכן סגנון מנהיגותו לבין ההישגים הלימודיים של התלמידים בבחינות הבגרות. מטרה נוספת הייתה לבחון האם קיים הבדל בין שני סוגי אוכלוסיית תלמידים: האחת- אוכלוסיית תלמידים אשר לומדים בכיתות רגילות והשנייה- אוכלוסיית תלמידים הלומדים בכתות מתוגברות.
במחקר השתתפו 407 תלמידים אשר לומדים בבתי ספר תיכוניים בצפון הארץ. התלמידים הינם תלמידי כיתות י'- יב'.  כלל התלמידים שהשתתפו במחקר הינם תלמידים שניגשו לבחינות הבגרות בשנים תש"ע-תשע"א. לצורך בדיקת השערות המחקר הועברו לתלמידים הנ"ל שאלוני עמדות הבודקים את תפיסתם כלפי סגנון ההוראה וסגנון המנהיגות של המורה שהגיש אותם לבחינות הבגרות. ניתוח הגורמים נעשה באופן רב- רמתי, מאחר והתלמידים הנשאלים היו מקוננים בתוך כתות. נתונים על הישגים נלקחו מתוצאות בחינות בגרות.
בהלימה עם השערות המחקר, מצביעים ממצאי המחקר הנוכחי על תרומתם של סגנונות ההוראה וסגנונות המנהיגות של המורים לשיפור הישגי התלמידים. נמצא קשר חיובי מובהק בין סגנון הוראה חם ותומך וסגנון הוראה חוקים ושליטה לבין הישגים. ונמצא קשר שלילי מובהק בין סגנון הוראה המפעיל לחץ פסיכולוגי לבין הישגים לימודיים. סגנון חם ותומך נמצא אפקטיבי יותר מאשר סגנון חוקים ושליטה. כמו כן, נמצא קשר מובהק בין סגנונות המנהיגות לבין הישגים לימודיים.
נמצא קשר חיובי מובהק בין סגנון מנהיגות מעצבת וסגנון מנהיגות מתגמלת לבין הישגים.
ונמצא קשר שלילי מובהק בין סגנון מנהיגות נמנעת לבין הישגים לימודיים. סגנון המנהיגות המעצבת נמצא כתורם להישגים יותר מאשר סגנון מתגמל. באשר להשוואה בין אוכלוסיות התלמידים (הלומדים בכתות רגילות לעומת הלומדים בכתות מתוגברות) נמצאה אינדיקציה לכך שסגנון הוראה חם ותומך וסגנון מנהיגות מעצבת ומנהיגות נמנעת הם בעלי השפעה חזקה יותר על תלמידים הלומדים בכתות מתוגברות מאשר על תלמידים הלומדים בכתות רגילות. תוכן עניינים
תקציר —             VI רשימת לוחות              VIII רשימת איורים            IX מבוא –.              1

1 .            רקע תיאורטי ומחקרי .       4
1.1     סגנונות הוראה . 4
1.1.1 קשר בין סגנון הוראה חם ותומך לבין הישגים לימודיים –.     5
1.1.2 קשר בין סגנון הוראה חוקים ושליטה לבין הישגים לימודיים –     6
1.1.3 קשר בין סגנון הוראה לחץ פסיכולוגי לבין הישגים לימודיים –     7
1.1.4 השוואה בין סגנון הוראה חם ותומך לבין סגנון הוראה חוקים ושליטה-      7
1.2     סגנונות מנהיגות        8
1.2.1
מנהיגות מורים -…       12
1.2.2 קשר בין סגנון מנהיגות מעצבת לבין הישגים לימודיים –…      12
1.2.3 קשר בין סגנון מנהיגות מתגמלת לבין הישגים לימודיים –.      13
1.2.4 קשר בין סגנון מנהיגות נמנעת לבין הישגים לימודיים –..  13
1.2.5
השוואה בין סגנון מנהיגות מעצבת לבין סגנון מנהיגות מתגמלת–..   14
1.3     ההשפעה המתערבת של אוכלוסיית התלמידים- לומדים בכיתות מתוגברות לעומת הלומדים בכיתות רגילות על הקשר בין סגנונות הוראה ומנהיגות לבין הישגים אקדמיים —               משפטים                            1.3.1 תלמידים הלומדים בכיתות מתוגברות- תאור האוכלוסייה -..   משפטים                        1.3.2 סגנונות הוראה ואוכלוסיות תלמידים -..       17
1.3.2.1  קשר בין סגנון הוראה חם ותומך לבין הישגים לימודיים                                                                                                                                          באוכלוסיית תלמידים הלומדים בכיתות מתוגברות .  17
1.3.2.2 קשר בין סגנון הוראה חוקים ושליטה לבין הישגים לימודיים                                              באוכלוסיית תלמידים הלומדים בכיתות מתוגברות … 18                                   1.3.2.3 קשר בין סגנון הוראה לחץ פסיכולוגי לבין הישגים לימודיים                                            באוכלוסיית תלמידים הלומדים בכיתות מתוגברות –       19
1.3.3
סגנונות מנהיגות ואוכלוסיות תלמידים …  19
1.3.3.1  קשר בין סגנון מנהיגות מעצבת לבין הישגים לימודיים                                              באוכלוסיית תלמידים הלומדים בכיתות מתוגברות … 19
1.3.3.2  קשר בין סגנון מנהיגות מתגמלת לבין הישגים לימודיים                                               באוכלוסיית תלמידים הלומדים בכיתות מתוגברות …       20                                  1.3.3.3
קשר בין סגנון מנהיגות נמנעת לבין הישגים לימודיים                                             באוכלוסיית תלמידים הלומדים בכיתות  מתוגברות –       20               1.4  סיכום מודל המחקר —  21

2 .שיטה –  23
2.1       מדגם –.. 23
2.2       כלי המחקר ..  24
2.2.1  שאלון עמדות -..   24
2.2.2  תוצאות מבחני בגרות –.  27
2.3       הליך המחקר   27
2.4       ניתוח הנתונים –..   27

3 . ממצאים -..        28
3.1       סטטיסטיקה תיאורית ומתאמים –  28
3.1.1 קשרים בין סגנונות הוראה לבין עצמם -.      29
3.1.2 קשרים בין סגנונות מנהיגות לבין עצמם –      29
3.1.3 קשרים בין סגנונות הוראה לבין סגנונות מנהיגות –       29
3.1.4 קשרים בין סגנונות הוראה לבין הישגים לימודיים …      30                         3.1.5 קשרים בין סגנונות מנהיגות לבין הישגים לימודיים ..      30             3.2     בדיקת השערות המחקר -..      33
3.2.1 בדיקת ההשפעה של שייכות לכיתות -…       33
3.2.2  בדיקת ההשפעה של  גודל כיתה        34
3.2.3
הקשר בין סגנונות הוראה להישגים לימודיים —
34
3.2.4
אינטראקציה בין סוגי הכיתות לבין סגנונות הוראה ..       35
3.2.5 הקשר בין סגנונות מנהיגות להישגים לימודיים —      37
3.2.6
אינטראקציה בין סוגי הכיתות לבין סגנונות מנהיגות 38
3.2.7 מודל משולב: הקשר בין סגנונות הוראה וסגנונות מנהיגות לבין הישגים                                לימודיים …      40                         3.2.8 מודל משולב: התערבות סוג כיתה בקשר בין סגנונות הוראה וסגנונות מנהיגות לבין הישגים לימודיים -…       41
3.3   סיכום ממצאי המחקר —  43

4 . דיון -.. 45
4.1   הקשר הפנימי בין סגנונות לבין עצמם –       45
4.2   תרומת סגנונות ההוראה להישגים  לימודיים —      46
4.3   תרומת סגנונות המנהיגות להישגים לימודיים -.. 46
4.4   ההשפעה המתערבת של סוג כיתה על הקשרים בין סגנונות הוראה וסגנונות                    מנהיגות לבין הישגים לימודיים –…       46
4.5   מגבלות המחקר – 47
4.6   השלכות תיאורטיות ומעשיות   48
4.5   המלצות למחקרים עתידיים .  48
רשימה ביבליוגרפית . 50    נספח א': שאלון המחקר — 63