עבודה בשיטות מחקר איכותניות העוסקת בניתוח פרשני של תצפית אנתרופולוגית. העבודה מציגה דיון בנושא השבת כטקס הפגת מתחים באמצעות טקסיות, לכידות משפחתית באמצעות מנגנונים טקסיים ועוד.

תקציר העבודה

תוכן עניינים
תקציר. 3
מבוא. 4
פרקי ניתוח. 8
א. ארוחות השבת- האומנם מפגשי מזון בלבד?. 8
א.1.  השבת כטקס. 8
א.2. מריבה אמיתית או הפגת לחצים?. 11
ב. תוצרי השבת- לכידות ומשפחתיות. מנהל עסקים דיון 16
רשימה ביבליוגרפית. 20 תקציר בדת היהודית נהוג לשבות מכל עבודה ביום השבת, לצד שמירה על מצוות שונות הנגזרות מכך; בעקבות חיפוש אחר חומרים תיאורטיים למחקר, נמצא כי כמעט ואין חומרים ספציפיים האפקט שהשבת גורמת בהיבט המשפחתי, על כן הרציונאל לביצוע המחקר הוא הניסיון להבאת ההיבט המשפחתי של השבת עבור בני המשפחה הדתית הנחקרת, ומשפחות דתיות בכלל.
על כן, עבודה זו תדון בשאלת המחקר – מהם האופנים בהם מבנים בני המשפחה הדתית, יוצאי מרוקו בקרית גת, מציאות של לכידות ומעניקים משמעויות למשפחתיות דרך מפגשי ארוחות השבת ויחסי קנטור במפגשים אלה?
המשפחה הינה דתית, מתגוררת בקרית גת ומונה בסך הכול חמש נפשות במשפחה הגרעינית; אב ואם, שתי בנות ובן.  נכון להיום, אף אחד מהילדים כבר לא מתגורר בבית המשפחה בקרית גת; הבת הגדולה והבת האמצעית אינן דתיות ואינן שומרות את השבת כאשר אינן שוהות בבית ההורים ואילו הבן הינו דתי ושומר את השבת ושאר מצוות גם כאשר אינו נמצא בבית הוריו.
העבודה בוצעה בשיטת מחקר איכותית אשר כללה איסוף נתונים על ידי ביצוע תצפית משתתפת בשדה הנחקר, ראיונות פתוחים עם הנחקרים אודות התופעה הנחקרת וניתוח הנתונים על פי התיאוריה של טרנר (Turner, 1974), לפיה כל טקס מאופיין בשלושה שלבים בצורה אוניברסאלית- שלב הניתוק- ההיפרדות, שלב הלימינאליות-"הזמן הקדוש" ולבסוף, שלב החזרה לשגרה- ההתחברות.
במהלך ארוחות השבת ניתן היה להבחין ביחסי קנטור בין בני המשפחה, המאופיינים בעצם במריבות בהסכמה, אשר מסתיימות בעת הישיבה בשולחן וכאשר הארוחה מסתיימת, לא נשארת מתיחות בין בני המשפחה.
המחקר העלה כי קיימת חשיבות רבה לארוחות השבת ולקיומן באופן הטקסי בו הן מתקיימות; בדרך בה מתקיימת ארוחת השבת, יודע כל אחד מבני המשפחה את מקומו ואת התפקיד אשר עליו למלא. האפשרות לקנטר אחד את השני מורידה מן המתיחות והלחצים של מהלך השבוע ומאפשרת שמירה על איזון בין בני המשפחה וקיום יחסי נועם תקינים ביניהם, מבלי שמתחים יצופו מעל פני השטח; בדרך זו מנותבים החוצה מתחים וכעסים, אשר אינם בהכרח קשורים לנושא עליו מתנהל ויכוח.
תקציר העבודה העבודה כוללת את הפרקים הבאים: תקציר, מבוא, שני פרקי ניתוח אשר בהן מוצגות התצפיות וציטוטים רלוונטיים. לבסוף קיים פרק הדיון הרשימה הביבליוגראפית.
העבודה נכתבה בקורס שיטות מחקר איכותניות, בו נלמדו שיטות מחקר תצפית ויסודות הגישה הפרשנית הרווחת במדעי ההתנהגות, ובעיקר באנתרופולוגיה.
העבודה סוקרת את טקס השבת- מההכנות לקראת כניסת השבת, טקס הקידוש, הכנת המאכלים, מהלך השבת במשפחה ועד צאת השבת. במהלך הזמן נצפו מספר אלמנטים טקסיים וקיים דיון אודות התפקידים אותם ממלאים האלמנים הללו עבור אותם בני משפחה.
הרשימה הביבליוגראפית כוללת 8 פריטים; 2
בעברית ועוד 6 באנגלית.