שיטות מחקר א'

תקציר העבודה

מטלת מנחה )ממ"ן( 13
הקורס: 10285 – שיטות מחקר א' חומר הלימוד למטלה: יחידה 5
מספר השאלות: 4
משקל המטלה: 6 נקודות סמסטר: 2013 ב מועד אחרון להגשה: 3.5.2013
קיימות שתי חלופות להגשת מטלות:
·שליחת מטלות באמצעות מערכת המטלות המקוונת באתר הבית של הקורס ·שליחת מטלות באמצעות הדואר או הגשה ישירה למנחה במפגשי ההנחיה הסבר מפורט ב"נוהל הגשת מטלות מנחה" שאלה 1 )סה"כ 20 נק' – 4 נק לכל תת סעיף( כחלק מסקר העוסק ביחסי לבנים שחורים בארה"ב הוצגה בין היתר השאלה הבאה: "האם לדעתך יש אפליה של השחורים בארה"ב?
)1( יש אפליה בכל התחומים.
)2( אין אפליה ברוב התחומים.
)3( אין אפליה בכל התחומים.
השאלון הועבר לשני מדגמים: מדגם של שחורים ומדגם של לבנים.
שני המדגמים מייצגים את שתי האוכלוסיות המתאימות.
א.
מ הי הבעיה הבולטת בנוסח השאלה?
ב.
מ הי הבעיה הבולטת באפשרויות התשובה לשאלה?
ג.
בה נחה שהשחורים מאמינים יותר מהלבנים שקיימת אפליה, כיצד:
)1 עלולה הבעיה שציינת בב' להשפיע על התפלגות התשובות של הלבנים. הסבר.
)2 עלולה הבעיה שציינת בב' להשפיע על התפלגות התשובות של השחורים. הסבר.
ד.
ה צע נוסח מתוקן הפותר את הבעיות שציינת בא ו ב.
10 שאלה 2 )סך הכל 20 נק'- 10 לכל מקור לפער( שני מכוני מחקר בחנו את עבירות התנועה הנעשות על-ידי בני נוער )גילאים
1 8-16 (, באותו זמן ומאותה אוכלוסייה. להלן סיכום התוצאות של שאלה מסוימת.
מכון מחקר א' מכון מחקר ב' נעשתה עבירת תנועה
3 9% 58% לא נעשתה עבירת תנועה
4 2%
6 1% הצג שני מקורות שונים היכולים להסביר את פער התוצאות בין שני מכוני המחקר )רק כאלה הקשורים בניסוח( והדגם אותם.
שאלה 3 )סה"כ 30 נק' פרוט בצד הסעיף( א.
) 4 נק': חצי נקודה לציון השם של כל טעות( ביחידה 5 הוצגו שלוש טעויות של העדר תצפית ושלוש טעויות של תצפית.
ציין את שמן והבא בקצרה דוגמא לאחת מטעויות התצפית.
1 נק'( השווה בין שתי שיטות לאיסוף נתונים: סקר טלפוני, וסקר דואר, על פני הממדים ב. ) 3
הבאים:
1. בסיכוי לקבל טעויות מדידה הנובעות מניסוח מעורפל של השאלות.
סווג ונמק בקצרה אם הסיכוי לטעויות אלו הוא גבוה או נמוך.
13 נק'( בסיכוי לקבל טעויות של העדר תצפית מסוג אי השבה. סווג ונמק בקצרה אם ( .2
הסיכוי לטעויות אלו הוא גבוה או נמוך.
11
שאלה 4 )סך הכל 30 נק'- 3 נק' לכל תת סעיף( חוקר בנה שאלון הבוחן את יכולת ההורה להיפרד באופן פסיכולוגי מהבן בעקבות יציאתו לצבא.
השאלון כלל 16 היגדים שלגבי כל אחד מהם היה על הנבדק לבחור את הדרגה המתאימה ביותר עבורו.
להלן דוגמא של
6 פריטים:
נכון בהחלט די נכון נכון ולא נכון באותה מידה די לא נכון לא נכון בהחלט
1 .
לאחר גיוס הבן, אני דואג לו יותר מאשר לפני הגיוס.
1
2
3
4 5
2 .
אני מרגיש שעם גיוס הבן לצבא הסתיים תפקידי כמחנך שלו.
1
2
3
4 5
3 .
אני חושב שלבני יש כלים להחליט עד סוף שירותו הצבאי לגבי הכיוון המקצועי שלו אחרי הצבא.
1
2
3
4 5
4 .
לאחר גיוס הבן אני משוחח יותר עם חברי על הצבא.
1
2
3
4 5
5.
חשוב לי שחדרו של הבן המגויס יישאר לשימושו בלבד.
1
2
3
4 5
1
2
3
4
6 .
היציאה של הבן לצבא קירבה אותי לבת זוגי.
5
השאלון הועבר ל- משפטים0 אבות שבניהם התגייסו לא מכבר.
להלן ההקדמה שנתנה להם:
"לפניך רשימה של תיאורים. הנך מתבקש לקרוא כל תיאור ולהחליט באיזו מידה הוא מתאים לך.
השתמש במספרים מ 1 עד 5 על פי הסולם הבא:
5 – בהחלט כן, 4 – די נכון, 3 – נכון ולא נכון באותה מידה,
2 – די לא נכון,
1 – לא נכון בהחלט רשום את מספר התשובה לפי התיאור במקום המיועד לכך – השתדל לתת תשובה כנה ואמיתית ככל האפשר המתבססת על התנהגותך, מחשבותיך והרגשותיך. אין תשובות נכונות או לא נכונות".
.מנהל עסקים4 א. ב דוק אם ההקדמה לשאלון כוללת את המרכיבים שצוינו ביחידה 5 עמוד -מנהל עסקים3
.1 אלו מרכיבים היא כוללת?
.2 אלו מרכיבים אינה כוללת?
.3 הצע נוסח מלא להקדמה.
ב.
בנ ה אינדקס מהסוג של ליקרט )קח בחשבון את כל
1 6 ההיגדים( בהנחה שככל שהציון באינדקס גבוה יותר כך ההורה מאפשר יותר לבן להיפרד מהבחינה הפסיכולוגית.
1. מה יהיו ציוני המינימום והמקסימום?
2. מה תהיה משמעותם?
ג.
חלק מן הפריטים שנתנו כדוגמה מנוסחים כך שהסכמה עימם מעידה שהנבדק נוטה לאפשר .) פרידה )סוג 1( וחלקם כך שהסכמה עימם מעידה שהנבדק אינו נוטה לאפשר פרידה )סוג 2
.1 הבא דוגמה אחת לקביעה מכל סוג.
12
.2 מדוע כלולות בשאלון קביעות משני הסוגים? הסבר בקצרה.
ד.
מה יהיה ציונו של נבדק שנמנע בכל הפריטים מלהביע עמדה ברורה?
ה.
הנח כי השאלון נשלח בדואר-והשיבו
1 00 אבות מבין משפטים0 האבות להם הועבר השאלון.
1. מהו שעור ההשבה
2 . הצע שתי דרכים להגדלת כמות המשיבים.
מטלת מנחה מספר 13 בקרס שיטות מחקר א שמספרו 10285
שאלה מספר 1.
א.      ישנה בעיה בולטת בניסוח השאלה שעשויה להביא להטיית תוצאות הסקר, מאחר ונעשה שימוש במלים טעונות, בעלי ערך ומשמעות רגשית, כגון אפליה. ב.      בתשובות נעשה שימוש במילה רב משמעותית, אותה כל אחד עשוי לפרש אחרת – רוב. בנוסף, אין איזון בין התשובות, כאשר רק חלופה אחת מציינת שיש אפלייה לעומת שתי חלופות שמציינות שאין אפליה.
ג.        הבעיה עשויה לבוא לידי ביטוי בהגדרת מידת האפליה על ידי הנבדק –
1 .       לבן שמעוניין להשיב, כי אין אפליה לגבי שחורים יתלבט בין התשובה השנייה לשלישית, מאחר ולדעתו אין אפליה באופן מוחלט או ברוב התחומים כשהתשובות הנן למעשה דו משמעותיות – ניתן להבין שמשמעות התשובות גם שיש אפליה אבל לא בכל התחומים.
שחור שאינו מעוניין לסמן שיש אפליה בכל התחומים ייאלץ לבחור בין התשובה השנייה לשלישית.
מאחר והוא אינו מסכים לכך שיש אפליה בכל התחומים, הוא עלול לסמן כי אין אפליה בכל התחומים [קרי איך כלל אפליה] כשלמעשה, התכוון-