עמוס עוז וא"ב יהושע - התחלות -! עם תיקונים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
ציון 86
שנת הגשה 2014
מספר מילים 2365

תקציר העבודה

מטלת מנחה) ממ"ן 11 ( שאלה
1 א.
אורי מאופיין על ידי דמויות אחרות באופן ישיר כ"גבר בקרב", כ"גאון", כ"כשרון צעיר". הדגמת יחס ההערצה באפיון ישיר של דמויות רבות מקנה להערצה תוקף –
בפרק הראשון של הרומן אורי מוצג לנו כבחור פיזי ואיתן: "אורי כהנא – בחור, הייתם אומרים, כזוג פרדות. יצור נאה, תואם-זרועות, הייתם אומרים. בלורית, מצנפת-נוודים, ילקוט צד, הייתם אומרים. לאו! גולגולת ריקה, אני אומר, משמע: ל ט ו ב ה" (עמוד 9).
זהו אפיון ישיר של הפיזיות של אורי מצד אחד, אך –
ב.

1 .
מיקה היא לא צברית, לא ציונית ולא חלוצה. כניצולת שואה רדופת טראומות העולה לארץ עם קבוצת ילדי טהראן, מיקה היא לא צברית מובהקת. היא אף מוצגת כחסרת מחויבות אידיאולוגית לרעיון הציוני, כמי שהתגלגלה לארץ באופן מקרי למדי. בהיותה בחו"-
2.
הגבריות הצברית של אורי נבנית על רקע הגלותיות המודגשת של מיקה. לגלותיות זו ממד גופני מובהק, ולכן מתוארת מיקה כ"נערה מלאה, שמנה במקצת, כדרך הנערות של עליית-הנוער" (עמוד 100). מסיבה זו מוצגים מיקה ואורי כהפכים לא בהכרח משלימים: "עתה –
שאלה
3 א.
משנות הארבעים ואילך אנו נמצאים בתקופת מלחה"ע השנייה, השואה, הסכנה הערבית המתקרבת. זהו דור של תנועות נוער, צעירים היוצאים להכשרה, להגנה ולפלמ"ח.
החוויה היא של חיים על קו הקץ – כלומר, דור שמתחנך על כך שאינו עשוי לנחול מפלה משום שהוא "העברי החדש". הפרדוקס בין החינוך ההיסטורי לבין המצב ההיסטורי הוא שיצר את אתוס "העברי החדש" ואת דור סופרי תש"ח וגיבורי יצירותיהם, שהאמינו שיש ערכים מעבר לחיים ולמוות: –