לגדול עם הטלוויזיה

תקציר העבודה

מטלת מנחה (ממ"ן) 13
( הקורס: לגדול עם הטלוויזיה ( 10698
חומר הלימוד למטלה:
יחידות
6 -5
מספר השאלות: 4 משקל המטלה: 5 נקודות) אורך הממ"ן לא יעלה על ארבעה עמודים
3 0 נקודות) ) שאלה 1
תארו את הממצאים העיקריים של אחד מארבעת התחומים המוזכרים בתת-כותרת של מאמרה של מקבט, ט. מ. ( 1996 ), השפעות עקיפות של טלוויזיה: יצירתיות, התמדה, הישגים בלימודים והשתתפות בפעילויות אחרות.
מה הוא חלקה של הטלוויזיה בשינוי שנצפה בילדים במהלך המחקר ומה הוא חלקם של גורמים אחרים (הורים, סביבה חברתית, מאפיינים אישיים של הילד)?
30 נקודות) ) שאלה 2
.( קראו את הכתבה "הטלוויזיה החינוכית (אבל באמת)", מאת דודו כהן, הידברות, 21/6/11
משפטים נק') א. הסבירו את עיקריו של מודל פיש. ) משפטים נק') ב. האם ילדים עשויים ליהנות וללמוד מהתכניות המתוארות? הסבירו תוך התייחסות ) לעיקרי המודל.
הטלוויזיה החינוכית (אבל באמת) שלל הפקות לילדים מצולמות כיום באולפני ערוץ הידברות. בתפריט: סיפורי ילדים מהמקורות המשולבים באנימציה, לימודי אבות ובנים, עיבוד לספריו של חיים ולדר, ותוכנית מושקעת בכיכוב צור – הבובה של הידברות דודו כהן / הידברות סופשבוע – מוסף שישבת
2 1/6/11
כל מי שמבקר כיום באולפני הידברות החדשים מגלה, לצד הסט הרגיל, גם סט חדש, צבעוני ומקסים במיוחד – סט הצילומים המיועד לתוכניות הילדים.
כאן מצולמות בימים אלה תוכניות הילדים החדשות והמושקעות, שנולדו לאחר תקופה ארוכה של ביקוש רב מצד הצופים.
"מכיוון שערוץ הידברות עוסק בהנחלת והכרת היהדות לקהל הרחב, הגענו למסקנה שמן הראוי להפיק גם תוכניות לקהל הצעיר יותר, ולהנחיל את ערכי היהדות לילדים ולנוער", מספרת תיקי וידס, מנהלת התוכניות בערוץ הידברות.
"מעבר לכך, עוד מיום היווסדו של הערוץ היתה דרישה רבה מהקהל ליצור תוכניות כאלה.
לאורך השנים קיבלנו לא מעט פניות, וכמובן שנענינו לכך והרמנו את הכפפה".
כיום מצולמות עבור הערוץ ארבע תוכניות עיקריות.
הראשונה שבהן, "צור משלנו", היא תוכנית ילדים המבוססת על פרקי אבות.
כל פרק דן בפסוק אחר – "מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך", "אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו", "הווי מקבל כל אדם בסבר פנים יפות" וכן הלאה.
מנחי התוכנית המתחלפים הם חנן לדרמן, גיל קפטן, יניב אליהו וציפי מור, וכל אחד מהם מגיש תוכנית אחרת ביחד עם צור – הבובה של הידברות.
"מדובר בסדרה סקרן עם הרבה חוש ´ ילד ´ – מושקעת עם שירים ותסריטים מקוריים, שהכוכב שלה הוא צור ליישם את ´ משתדל ´ הומור, שמעוניין לדעת הכל.
הוא יודע לשאול שאלות יפות, ואף מאוד מה שהוא לומד.
לא תמיד זה הולך לו…".
בנוסף תשודר בקרוב סדרת תוכניות קצרות, "סיפורים חכמים", בהנחיית גיל קפטן.
מדובר בסדרת סיפורי ילדים המבוססים על משלים יהודיים, מדרשי חז"ל וכן הלאה, והכל בשילוב קטעי אנימציה; סדרה נוספת לילדים גדולים יותר היא "ילדים מספרים על עצמם" עם חנן לדרמן, על פי ספריו של חיים ולדר.
בסדרה חנן מספר את הסיפורים מתוך סדרת הספרים,
2 3
בשילוב איורים מושקעים; גם הנוער זוכה לתוכנית משלו – "אבות ובנים", ובה אב ובן לומדים ביחד סוגיות בגמרא.
"בעולם התורני אבות לומדים גמרא עם ילדיהם באופן קבוע, והחלטנו פשוט להעתיק את זה למסך", מספרת וידס.
"יש בתוכנית קסם רב. ראשית אנו מראים את הקשר והלימוד בין האב לבן.
שנית, הלימוד עצמו הוא העניין – הילדים מביאים סוגיה מחיי היומיום ומחפשים את ההדרכה ואת דרכי ההתמודדות בגמרא.
כך ניתן להעביר לימוד גמרא ברמה של ילדים, לחשוף את לימוד הגמרא בפני הנוער החילוני, וכמובן שגם להציג את צורת החיבור והקשר בין אב לבנו".
20 נקודות) ) שאלה 3
בשאלה זו יש להגדיר את המושגים ולתאר את ההקשר שבו הם מוזכרים ביחידות הלימוד.
יש להקדיש לכל הגדרה
1 0 שורות לכל היותר.
AIME . 10 נק') א )
1 0 נק') ב. אינטליגנציה מרחבית )
2 0 נקודות) ) שאלה 4
חלק מן ההיגדים בסעיפים הבאים נכונים וחלקם אינם נכונים.
עליכם להחליט אם ההיגד נכון אם לאו.
עגנו את ההסבר בתיאור קצר של מחקר או גישה מחומר הקורס המדגימים את נכונות ההיגד או מדגימים שההיגד אינו נכון (אם זו הייתה הכרעתכם).
אורך התשובה לכל סעיף עד עשר שורות.
10 נק') א. לטלוויזיה יכולה להיות רק השפעה שלילית על למידה של ילדים בבית הספר. )
1 0 נק') ב. גופים רבים בישראל מסכימים על הצורך להעניק חינוך לתקשורת במסגרת בית ) ספרית/ ממ"ן 13  ציון: 98 יפה מאוד שאלה 1:
מקבת במחקרה גילתה עיירה בצפון אמריקה שבה לא נקלטו שידורי הטלוויזיה (מסיבות גיאוגרפיות) אבל היה ברור שהטלוויזיה עומדת להיכנס לאותה עיירה. היא כינתה אותה בשם "נוטל" (No T.V ) והשוותה אותה לפני ואחרי כניסת הטלוויזיה וגם בהשוואה לעיירות אחרות עם טלוויזיה.חשיבות המחקר ביצירת קבוצת ביקורת שאפשרה להגדיר את הטלוויזיה כסיבה להשפעות השונות.
השפעת הטלוויזיה על הישגים בלימודים-יכולת הקריאה: המחקר של מקבת הראה שהנוכחות של הטלוויזיה בחיי הילדים גורמת להאטה בקצב רכישת הקריאה בקרב ילדים בעיקר בכיתות הנמוכות(א+ב).המחקר מראה שלמרות שכל הילדים ירכשו את יכולת הקריאה בשלב מסוים,רמת הביצועים של הילדים הצופים הכבדים שנחשפים לטלוויזיה תהיה פחות טובה מאלה שילמדו לקרוא ללא הטלוויזיה. (הקריאה ללא טלוויזיה יוצרת ביצועים טובים יותר בקריאה בקרב ילדים גם אם נחשפו בשלב מאוחר יותר לטלוויזיה לעומת זאת ילדים שגדלו מול המסך מתקשים להשיג אחרים בקריאה). התגלה קשר שלילי בין כמות הצפייה ליכולת הקריאה כלומר ככל שכמות הצפייה עולה יכולת הקריאה יורדת ולהפך תלמידים אשר קראו יותר וצפו פחות הגיעו להישגים גבוהים יותר.הקושי בקריאה אצל ילדים שצופים בטלוויזיה היה משמעותי במיוחד בקרב ילדים עם I.Q   נמוך וגם ילדים בעלי לקויות למידה אשר נפגעו יותר מילדים אחרים בעקבות החשיפה לטלוויזיה, זאת בעיקר בגלל שהם העדיפו את הצפייה בטלוויזיה על פני תרגול של קריאה והטלוויזיה שימשה עבורם חלופה אטרקטיבית ומושכת. ילדים כאלה וגם רוב הילדים שגדלים עם הטלוויזיה קוראים פחות,נהנים פחות מקריאה,מתרגלים פחות והקריאה שלהם היא פחות אוטומטית מזו של ילדים אחרים.
בנוסף לכך התגלה קשר בין יכולת קריאה לסטאטוס חברתי, כלומר ככל שהסטאטוס החברתי גבוה יותר הילד צופה פחות בטלוויזיה. מאפייני מעמד חברתי וכלכלי מתערבים בתהליך הזה שכן ילדים מבתים ממעמד גבוה יותר גדלים בתרבות דפוס עשירה וזוכים לעידוד ולסיוע.מקבת טוענת-