התיאטרון הישראלי קונפליקטים ותהליכי שינוי

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
מילות מפתח
ציון 100
שנת הגשה 2014
מספר מילים 1134

תקציר העבודה

מטלת מנחה (ממ"ן)13) ‏    יום שלישי ה' סיון תשע"ד קורס: התיאטרון הישראלי קונפליקטים ותהליכי שינוי- 10919
שאלה מס' 1:
כיצד האביזר סכין ושפתו של קזבלן מעצבים את הסטראוטיפ מרוקו-סכין? יש להדגים באופן מפורט מהמחזה?.
הסטריאוטיפ מרוקו- סכין הינו סטריאוטיפ המציג את המזרחי המרוקני כפרא אדם, אלים ובעל מזג חם, חמום מוח, בעל פתיל קצר ועצבני, תוקפן, פרימיטיבי, מיני, מסורתי המאמין בגורל, גנב, שקרן ועבריין ולסיכום בעל תכונות שליליות רבות ובעיתיות .הן במובן החברתי והן במובן ההתנהגותי. הסטריאוטיפ מרוקו-סכין מעצב את דמותו של קזבלן ככזה מעצם היותו מרוקאי ומזרחי בעל תכונות שליליות. יתרה מכך, קזבלן מואשם בדקירה שלא ביצע כלל, מטבע הדברים ומעצם היותו מרוקאי הוא הופך לחשוד המידי, תפיסה זו הרואה במרוקאי כפרא אדם, אלים ותוקפני מעצימה ומחזקת את ההיגיון כי הוא הדוקר, אך טבעי שמרוקאי צעיר ידקור, הסכין הוא חלק בלתי נפרד ממנו, זו השפה שהמרוקאי מכיר ומדבר דרך האלימות והסכינאות, הרי ההגמוניה הרואה בתרבותה כתרבות על, כתרבות שלטת שיש לשאוף אליה, אינה כלל רואה את התרבות המרוקאית כתרבות, אלא כתרבות נחותה אותה על העולים המרוקאים לעקור ולאמץ לעצמם את התרבות המערבית, מודרנית ואשכנזית. כאן וכך מתחזק הסטריאוטיפ מרוקו- סכין בידי ההגמוניה בחברה. במחזה קזבלן התהלך קזבלן עם סכין, לא בהכרח בשביל לפגוע במישהו, דבר המחזק את  היותו החשוד בדקירה, החשד לגביו נתפס כמובן מאליו, אלו הציפיות הרווחות בחברה בעת זו ממרוקאי בוודאי ובוודאי ממרוקאי אשר "מוכר למשטרה" מעברות קודמות, לכן אין ספק לגבי החשדות נגדו. זה נראה ונשמע כמעט טבעי שהסכין היא חלק בלתי נפרד מהזהות המרוקאית חמומת המזג. חשד הדקירה בידי המשטרה כאמור נופל על כתפיו של קזבלן זאת על…