מבוא לפסיכולוגיה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 15
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , , ,
ציון 93
שנת הגשה 2014
מספר מילים 1676
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

ציון 93
ממ"ן 15 – מבוא לפסיכולוגיה – קורס 10136

תקציר העבודה חומר הלימוד למטלה:
פרקים 15+14+13
השאלות שעליהן כתובה העבודה הן:
שאלה 1
השוו בין התאוריה הפסיכואנליטית (הפרוידיאנית), הביהביוריסטית (סקינר) וההומניסטית (רוג'רס) ביחסן לכל אחת מהשאלות הבאות:
בתשובתכם עליכם לנמק את בחירתכם.
א. באיזו מידה נתפס האדם כבעל חופש בחירה?
ב. באיזו מידה נתפס האדם כרציונלי?
ג. באיזו מידה נתפס האדם כמושפע מהסביבה או מהמטען הגנטי עימו נולד?
ד. באיזו מידה הילדות משפיעה על ההתפתחות של האדם?
שאלה 2
דורון החל לפתח יחסי אהבה כלפי המטפלת שלו. הוא נוהג לשבח אותה בפני מכריו ולאחרונה החל לחשוב כי היה רוצה שהיא תהייה זוגתו:
א. כיצד יכולה להסביר תופעה זאת הגישה הפסיכואנליטית? הסבירו והשתמשו במושג רלוונטי מתוך הגישה.
ב. כיצד יכולה להסביר תופעה זאת הגישה ההומניסטית? הסבירו והשתמשו במושגים רלוונטיים מתוך הגישה.
שאלה 3
כדי לקבוע שיטת טיפול רצויה חשוב לקחת מהמטופל אנמנזה (פרטים אישיים ומהלך חיים) ולעשות אבחנה נכונה של המחלה ממנה הוא סובל.
דונו בטענה זו, תוך מתן טיעונים לשאלה מדוע האמירה נכונה.
תשובות:
באיזו מידה נתפס האדם כבעל חופש בחירה?
א.      תאוריה הפרוידיאנית פרויד טען שאישיות האדם לא כוללת שום חופש בחירה.  כי התנהגותו של אדם במלואו תלויה בדחפים מיניים ולא מודעים. יפה תאוריה הביהביוריסטית – סקינר לפי תאוריה זו האדם כמעט במלואו חסר חופש בחירה. התנהגותו מתפתחת על ידי גירויים/ גורמים חיצוניים.
לפי תאוריה זו ניתן לומר שהתנהגות תלויה בגורמים חיצוניים.  התנהגות לא מודעת לתוצאות שלאחר. מכיוון שאנו מתנהגים כתוצאה מלמידה חברתית.  התנהגותו של אדם מלומדת כ "בעל פה" ומתבטא בהתנהגות אוטומטית שנלמדה. אכן אפשר לראות בני אדם כתגובתיים ולא כסוכנים פועלים בעולם ההתנהגותי שסקינר בנה.
תאוריה ההומניסטית – רוג'רס לפי תאוריה זו האישיות היא בעלת חופש בחירה מוחלטת. לא מוחלט, אבל יותר מאחרים… האדם מודע לעצמו, למעשיו, בונה תכניות, מחפש מהות החיים. אדם הוא זה שבונה את אישיותו  והוא זה שבונה את האושר.
המשך עבודה לאחר הורדת הקובץ.
ממ"ן 15 – של ספר מבוא לפסיכולוגיה ריצ'רד ג' גריג ופיליפ ג' זימברדו שאלה 1
באיזו מידה נתפס האדם כבעל חופש בחירה?
א.      תאוריה הפרוידיינית פרויד טען שאישיות האדם לא כוללת שום חופש בחירה.  כי התנהגותו של אדם במלואו תלויה בדחפים מיניים ולא מודעים. יפה תאוריה הביהייביוריסטית – סקינר לפי תאוריה זו האדם כמעט במלואו חסר חופש בחירה. התנהגותו מתפתחת על ידי גירויים/ גורמים חיצוניים.
לפי תאוריה זו ניתן לומר שהתנהגות תלויה בגורמים חיצוניים.  התנהגות לא מודעת לתוצאות שלאחר. מכיוון שאנו מתנהגים כתוצאה מלמידה חברתית.  התנהגותו של אדם מלומדת כ "בעל פה" ומתבטא בהתנהגות אוטומטית שנלמדה. אכן אפשר לראות בני אדם כתגובתיים ולא כסוכנים פועלים בעולם ההתנהגותי שסקינר בנה תאוריה ההומניסטית – רוג'רס לפי תאוריה זו האישיות היא בעלת חופש בחירה מוחלטת. לא מוחלט, אבל יותר מאחרים… האדם מודע לעצמו, למעשיו, בונה תכניות, מחפש מהות החיים. אדם הוא זה שבונה את אישיותו  והוא זה שבונה את האושר.
באיזו מידה נתפס האדם כרציונלי?
ב.       תאוריה הפרוידיינית האדם סובייקטיבי כלפי עולמו הפנימי ואינו רציונלי, כי האדם נמצא לכוד בדחפים פנימיים לא מודעים ודחפים מיניים. התוכן האמתי של המוטיבציה חבוי בהתנהגות לא רציונלית אלא סובייקטיבית (הרגשה, תובנה אישית) אך יש התנהגות שיש לה תוכן גלוי – מה שאדם אומר, עושה – מודע לכך וזהו תוכן רציונלי.
תאוריה הביהייביוריסטית – סקינר רציונליות ואי רציונליות הם בבסיסן שווים. כלומר במקרים אחדים האדם יכול להבין בצורה אובייקטיבית את מחשבותיו והתנהגותו ובמצב אחר הינו עשוי להיות חסר רציונלית , מודעות ואחראיות על מעשיו ומחשבותיו. רציונלי ביחס למטרות להיסטוריית חיזוקים ועונשים 2