הקולוניאליזם האירופאי

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
מילות מפתח ,
ציון 90
שנת הגשה 2015
מספר מילים 3112
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

מטלת מנחה מספר 13
הקולוניאליזם האירופאי
1 . "הקולוניאליזם מסיט חברה שלמה מקו ההתפתחות ההיסטורית שלה ומבצע בה מניפולציות מבחוץ, שמשנות אותה לפי הצרכים והאינטרסים של השליטים הקולוניאליים" (עמ'
3 ). כיצד מאפיין זה של הקולוניאליזם, כפי שניסח אותו ההיסטוריון יורגן אוסטרהמל בא לכדי ביטוי בניצולן הכלכלי של הקולוניות והאוכלוסיות הכבושות? הציגו את מאפייניה של המדיניות הכלכלית הקולוניאלית ואת דרכי יישומה. בתשובתכם, עמדו הן על האינטרסים המערביים שהיא שירתה והן על השלכותיה על האוכלוסיות הילידות הכבושות. יורגן אוסטרהמל בספרו "הקולוניאליזם" קובע כי קולוניאליזם ביסודו הוא מערך של "יחסי שליטה בין רוב מקומי (או רוב שהובא לאזור מסוים בכוח) ובין מיעוט של פולשים זרים-
2 א. מה הן הסיבות שהניעו את המעצמות הקולוניאליות לפעול להקמת מערכות חינוך בקולוניות?
הציגו את יעדיה ומטרותיה של מערכת החינוך הקולוניאלית ועמדו על הדילמות והאתגרים שליוו את הקמתה. אילו פתרונות נמצאו לכך? נמקו, תוך מתן דוגמאות ממדיניות החינוך הבריטית בהודו ומדיניות החינוך הצרפתית במערב אפריקה. נראה כי הקמת מערכת חינוך אירופאית במושבות הכבושות הייתה תולדה של כורח הנסיבות יותר ניסיון מימוש של מה שכינה הכובש הקולוניאלי "המשימה המתרבתת".
2 ב. האם לדעתכם המשימה המתרבתת היתה מס שפתיים בלבד?  נמקו תוך התייחסות למאמר של אליס קונקלין.
אפשר לומר כי כל היבט במדיניות שהנהיג הכובש המערבי בשטחים שכבש דרך  "אלימויות"  שונות ומגוונות מושתת על יסודות גזעניים ונצלניים המאפשרים ואף מאשרים את קיומו של עולם בו ניצול בני-אדם, ניכוס אדמות, גניבת משאבים, חינוך פוליטי ומגמתי, הקמת מערכות משפט בעלות מוסר דואלי הן תופעות אנושיות-נורמאליות ואפילו רצויות או הכרחיות מבחינה מוסרית.