דמוקרטיות ודיקטטורות פוליטיקה השוואתית (ציון 90 + הערות מנחה)

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 1443

תקציר העבודה

5ממ"ן 11- דמוקרטיות ודיקטטורות פוליטיקה השוואתית.
שאלה 1:
א) נכון. בעקבות הכרת הקבוצה שהינם בעלי גורל משותף הפוליטיקה מחייבת את קיומה של הקבוצה המסויימת אשר מגיעה להחלטות המתקבלות על ידי חברי הקבוצה. חברים אלו מסכימים להיווצרותה של הקבוצה. היא פועלת במטרה להגיע להסדר מסויים ביחס, בדעה ובגישה של חברי הקבוצה בדרך של דיון ושיח. אותם אותם החלטות אשר מתקבלות, בסופו של דבר מתגבשות לידי מדיניותה של הקבוצה וחבריה. 9 נקודות ב) לא נכון. המושג משטר טוטליטרי משמש הן משטרים קומוניסטיים והן משטרים פשסטיים, שחתרו לשליטה הדוקה על החברה ולשינוי מוחלט שלה. גישה זו עומדת בניגוד לשליטים האוטוריטריים המבקשים לבודד את עצמם מהחברה הרחבה. המשטרים הטוטליטרים היו בראש ובראשונה תופעה של המאה ה-20 בלבד. 9
נקודות ג) לא נכון. קבלת החלטות מדיניות, להיות שותף בהחלטות על מינויים חדשים, להצביע בעד או נגד חוקים ולהתמנות לתפקידים ממשלתיים שאינם דורשים ניסיון או הכשרה מכינה – זה בעצם דמוקרטיה ישרה. הדמוקרטיה הישירה הינה משטר בה כל אזרח יכול להיות בעל סמכות בפוליטיקה של המדינה. בבסיסה קיים שוויון בין כל האזרחים במדינה והמדינה מנוהלת על פי עקרון החלטת הרוב 9 נקודות ד) נכון. המנהיג האוטורטי צריך לטפח צבא ושירות ביטחון בעלי נוכחות עליונה ואשר יתפסו כמשאב שמיש ולגיטימי ובכך בעצם לשמור שמשטר אוטורטי יחזיק מעמד בעלי בשלטון לאורך זמן ובצורה הדוקה. בכך אלו יספקו אמצעי לדיכוי התנגדות פנימית. בנוסף, קיום רשת פטרונות, רשת של אנשים המתוחזקים במעמדם/בשכרם ע״י המנהיג והמוחזקים בתפקידי מפתח במדינה – כך זוכה המנהיג לתמיכה בלעדית מאותם בעלי כוח. לבסוף, אמצעי תקשורת הנתונים לבדיקה קפדנית של המשטר, בכך מונע המנהיג פגיעה בכבודו ובכבוד המדינה ומונע מהעולם להכיר את המציאות העגומה. 9 נקודות שאלה 2:
א. קווי השוני בין במאפייני הדמוקרטיה הליברלית לבין מאפייני הדמוקרטיה הלא ליברלית- ·         בחירות: בדמוקרטיה ליברלית, המדינה מנוהלת על ידי נבחרי הציבור, אלו הם הנציגים שבחר העם והינם נבחרים בבחירות דמוקרטיות, כלומר, משקפים את רצון הרוב .