פסיכולוגיה של קונפליקטים

מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 3107

תקציר העבודה

חלק א' מטלה זו מתבססת על קטע מסדרת הטלוויזיה "החיים זה לא הכל" – עונה 4 פרק 4
"התואר" , דקות 8:26 – 11:37 , להלן הקישור:  https://www.youtube.com/watch?v=yWzHwpt-EIw הקונפליקט שבו בחרנו הוא קונפליקט עבודה בין עובד למעסיק המוצג מסדרה קומית "החיים זה לא הכל" , בקטע המדובר נראה כי הנפשות פועלות בצורה הומוריסטית כדרכם של סדרות קומיות, אך אם נסב זאת למציאות עולם העבודה כיום, נגלה כי סיטואציות מסוג זה פוקדות אותנו מידי יום ויומו ויכולות לגרום להסלמות רגשיות קיצוניות בין העובדים למנהלים.
הקטע המוצג בסדרה מתחיל כך, יושב בוס, קנובלר, שברוב הזמן התנהגותו וולגרית באופן מוקצן עם אמרות פוגעניות ומביכות, אינו נוטה בריסון עצמי, רוטן וצועק ללא מתן הקשבה לעובדיו ומטיל את מלוא האחריות על העובדים דרך התנכלות בהעמסת משימות עליהם.
הבוס מתקשר לעובד שלו, גדי, הוא קורא לו למהר להגיע אל המשרד בהתראה קצרה באמתלה כי אם לא יגיע יפוטר, גדי נקרא להגיע אל המשרד עקב הגעתו של המנכ"ל. גדי נרתע ומגיע למשרד במהירות האפשרית ונוטה לגלות כי בא לשווא שכן, המנכ"ל לא מתכוון להגיע. הדבר גורם לו לתחושת כעס ותסכול, השלכותיה לטווח הארוך יוצרים בין העובד לבוס חוסר אמון מוחלט.
כשגדי בא לצאת מהמשרד –
חלק ב' מהו קונפליקט?
זהו סכסוך שמראה על מצב של יריבות, חוסר הסכמה והתאמה בין שני צדדים ויותר.
קונפליקט הוא התנגשות בין צדדים בעלי מגמות, מטרות או ערכים סותרים.
קונפליקט חברתי מתקשר בדרך כלל עם אי הסכמה או עימות בין צרכים ואינטרסים לגיטימיים.
Glasl f מדגיש כי מספיק שרק צד אחד ייתן פרוש קונפליקטואלי   למצב כדי שתהיה התחלה של קונפליקט.
סגנון ניהול קונפליקט- קונפליקט, אותו חווה הפרט עם עצמו. פרט, יכול להתלבט בנושא המשך עבודה או פרישה מעבודה. במקרה שלנו גדי בחר שלא להגיב לקנובלר ובחר בהימנעות,- סיגנון הוא תוצאה של המנעות מהתמודדות עם מצב של קונפליקט, גדי –
רקע
תיאורטי ומסרים מרכזיים נבחן את הקונפליקטים בארגונים דרך משקפת הטוב, הרע והמכוער:
משקפת "הרע" הראיה המסורתית רואה את הקונפליקט כרעה חולה. נוצרים יחסים בלתי תקינים בין אנשים, קבוצות או מדינות.
התפיסה רואה בקונפליקטים תופעות שליליות שמתבטאות בהתנהגות לא רציונאלית, אלימות, הרס חברתי. דבר זה מונע השגת יעדים לקידום הקונפליקט.
מערכת בה לא קיים קונפליקטים היא מערכת הרמונית שמסתדרת ומשתלבת בסינרגיה שמובילה לביצועים גבוהים ויש להמנע מקונפליקטים בכל דרך אפשרית.
סוג החשיבה של קונפליקט זה גורם לבעיות. רוב בני האדם מאמינים (גם אם באופן לא מודע) שהמערכת צריכה להיות הרמונית. אנו צריכים להבין שההרמוניה שעליה מדובר אינה רלוונטית במקומות וארגונים שבהם קיימת התפתחות של שינויים וחדשנות.
השקעת האנרגיה לכפיית המובנות בכדי להשיג מערכת הרמונית ללא ויכוחים או אי הסכמות יכולה לגרום להפסדים בתחום החידושים והשינויים. בכדי להביא רעיונות חדשים ולגרום לשינויים ולשגשוג צריכים להתקיים קונפליקטים שבהם הפרטים יכולים לבצע סיעור מוחות ולהתווכח על הרעיונות המובאים וכך ליצור רעיונות טובים יותר.
ניכר מגדי שהוא לובש את "משקפת הרע"- הוא רואה בקונפליקט כמשהו הרסני שלא כדי להכנס לתחום הזה כלל. מה שגדי לא לוקח בחשבון הוא שבמשקפת הרע הוא יוצר בינו לבין קנובלר יחסים לא תקינים. יחסים לא אמורים להתקיים בין בני אדם בטח שלא בין מעביד לעובד. גדי מאמין כי יש לשמור על הסדר הטוב, החלטות צרכים לבוא בהרמוניה והוא רואה בקונפליקט כמשהו הרסני שיש להמנע ממנו בכל מחיר משקפת "הטוב" לפי תפיסה זו מאחר שהקונפליקט הוא בלתי נמנע אנו צריכים לדעת איך להשתמש בו ולהפיק תועלת ממנו, אחת הדרכים היא להשתמש במשא ומתן.
זוהי השקפה שרואה בקונפליקט דבר טבעי והכרחי לכל מערכת יחסים חברתית, אשר אינה מזיקה ובאם יודעים כיצד לנווטה יכולה אף לתרום למערכת ולהביא לקידומה.
הרעיון של האסכולות ה"מסורתיות" היא למנוע קונפליקטים לעומת האסכולה של "יחסי אנוש" שמוכנה –