פסיכולוגיה בחינוך

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
מילות מפתח
ציון 95
שנת הגשה 2014
מספר מילים 1399

תקציר העבודה

ממן
1 3- פסיכולוגיה בחינוך סמסטר:
2014א' שאלה
1 א.
חיזוק חיובי וחיזוק שלילי- ע"פ התאוריה של סקינר, החיזוק הוא הגורם העיקרי בלמידה, שכן הוא גירוי אשר  מגדיל את שכיחות הופעת התנהגות רצויה.
על מנת שיתרחש תהליך של למידה, על החיזוק להינתן בצמוד או מיד לאחר הופעת ההתנהגות הרצויה. חיזוק חיובי משמעו גירוי שניתן לאחר תגובה ומגדיל את שכיחות הופעתה.
ילד אשר מורתו מרבה לשבחו כאשר הוא משתתף באופן פעיל בכיתה ונותן תשובות נכונות, תגדיל את הסתברות הופעת ההתנהגות. במקרה כזה, השבחים הם חיזוק חיובי כיוון שהם ניתנים לאחר התנהגות הרצויה של הילד (השתתפות פעילה בכיתה ומתן תשובות נכונות) והם מגדילים שכיחות הופעת ההתנהגות.
חיזוק שלילי משמעו הפחתה או הסרה של גירוי לא נעים לאחר תגובה מסויימת אשר מגדיל את שכיחות הופעת התגובה.
על מנת ללמד התנהגות נאותה, מורים יכולים לתת חיזוק לילדים שיפסיק גירוי לא נעים בעבורם. למשל ילד שנוהג לאחר כל הזמן לכיתה, המורה נותנת לו חיזוק שלילי בצורה של מחיקת ההערה ביומן אם לא יאחר במהלך השבוע.10/10  למידה חבויה-  התאוריה של טולמן גורסת כי לא חייב להינתן חיזוק כלשהו על מנת שתתרחש התנהגות מסויימת.
למידה יכולה להתרחש גם בהעדר חיזוק אך היא לא מודעת ללומד ועל כן היא נקראת למידה חבויה.
הלומד אינו מודע לעובדה כי חווה תהליך של למידה ותוצאתה תבוא לידי ביטוי בהתנהגותו בהזדמנות המתאימה כשיווצר מצב הנעתי מסוים.
דוגמא לכך היא ילד אשר בכל סיום יום לימודים הוריו אוספים אותו מביה"ס (מתוך הנחה כי ביה"ס הוא בסביבת  מקום המגורים) אך יום אחד אימו אומרת לו כי עליו לחזור לבד הבייתה כיוון שהיא לא יכולה לאסוף אותו. הילד אשר היה משקיף פעמים רבים מהחלון בעת הנסיעה למד את הדרך הבייתה שלא בהכרח בידיעתו, ונוצר מצב הנעתי מתאים שעליו להביא זאת לידי ביטוי והוא מוכיח לעצמו (ולהוריו) כי התרחש תהליך של למידה בכך שהוא עשה את כל הדרך לבד מביה"ס הבייתה בפעם הראשונה. 10/10 חוק התוצאה-  חוק התוצאה משמעו למידה שמתרחשת באמצעות קבלת סיפוק לאחר ביצוע פעולה מסוימת.  כאשר נוצר קשר בין גירוי לבין תגובה וקשר זה מביא לסיפוק כלשהו, הוא יתחזק. לדוגמא, דנה יודעת כי בכל פעם שהיא מקדימה לעבודה היא מספיקה להנות מהקרואסונים שנשארו מהישיבות שלה  ערב הקודם לפני ששאר העובדים יספיקו לחסל אותם.
הקשר בין הגירוי (קרואסונים) לבין התגובה (מקדימה לעבודה) מחזק את הישנות התגובה בכך שהיא נוהגת להקדים פעמים רבות לעבודה במהלך השבוע כיוון שהיא נהנית מהקרואסונים הטעימים (מקבלת סיפוק).10/10 למידת בוננות-  למידת בוננות ע"פ הגשטאלט משמעותה הבנה פתאומית בצורה של הארה. ההארה שהאדם חווה לגבי מצב נתון היא תוצאה של ארגון מחדש והסתגלות מחודשת לתפיסת המצב.
למשל מזכירה שמנסה לעשות סדר בניירת במשרדה החדש, לא מבינה מדוע אובדים לה מסמכים רבים למרות שהיא מרכזת אותם בכמה ערימות.
 לאחר כמה ניסיונות לא מוצלחים היא מגלה כי אותם נושאים חוזרים על עצמם שוב ושוב ומבינה כי עליה לארגן תיקיות לפי שמות הנושאים ובצורה כזו תוכל להתמצא טוב יותר