לגדול עם הטלוויזיה והאינטרנט

תקציר העבודה

 חלק א (30 נקודות) בחלק זה יש לענות על שאלה אחת בלבד. מומלץ להקדיש לה 3 – 2 עמודים לכל היותר.
שאלה 1
הנחה שכיחה במחקר של מקומה של הטלוויזיה בחיי ילדים היא שלהורי הילדים יש מקום נכבד בקביעת התייחסות הילדים לטלוויזיה.
(10 נק') א. כיצד מתייחסת לקביעה זו הגישה המגוננת?
(10 נק') ב. כיצד מתייחסת לקביעה זו הגישה הפרשנית?
(10 נק') ג. הציגו מחקר המתאר צפייה בהקשר משפחתי. האם המחקר הזה יוצא מהגישה המגוננת או מהגישה הפרשנית?
שאלה 2
בקרב הציבור מקובל לטעון כי לצפייה בטלוויזיה ולשימוש באינטרנט השפעה שלילית על ילדים.
(10 נק') א. מדוע מקובל לטעון כך? מה הן ההנחות המקובלות בהתייחסות למושג "ילדות", שעומדות בבסיס הטענה הזו?
(10 נק') ב. במה עשויה הטלוויזיה לתרום תרומה חיובית לילדים? הציגו מחקר מחומר הקורס עוסק בתרומה חיובית של צפייה בטלוויזיה על ילדים.
(10 נק') ג. במה עשוי השימוש באינטרנט לתרום תרומה חיובית לילדים? הציגו מחקר מחומר הקורס העוסק בתרומה חיובית של השימוש באינטרנט על ילדים או בני נוער.
חלק ב (40 נקודות) בחלק זה יש לענות על שתי שאלות בלבד. משקל כל שאלה 20 נקודות. מומלץ להקדיש לכל שאלה עמוד אחד לכל היותר.
שאלה 3
(10 נק') א. הגדירו את המושג "סכמה".
כיצד קשור מושג זה לצפייה בטלוויזיה?
(10 נק') ב. הגדירו את המוגש "הבניה מגדרית" וקשרו אותו למושג "סכמה".
שאלה 4
(10 נק') א. תארו והסבירו מאפיין אחד של אדם בעל דרגה גבוהה של אוריינות תקשורת.
(10 נק') ב. כיצד קשור המאפיין שתיארתם להבנה טובה של תכניות אלימות, בייחוד בהקשר של הילדים כצופים?
שאלה 5
(10 נק') א מה סוד קסמן של פרסומות על צופים צעירים? פרטו מאפיינים של ז'אנר זה והסבירו את מקור המשיכה שלו עבור הקהל הצעיר.
(10 נק') ב כיצד מתייחס בקינגהם לנושא הפרסומות בעיני ילדים במאמרו ילדים כצרכנים  ?(2000) חלק ג (30 נקודות) בחלק זה עליכם לבחור בשלושה היגדים (מתוך ארבעה). חלק מן ההיגדים בסעיפים הבאים נכונים וחלקם אינם נכונים. עליכם להחליט אם ההיגד נכון אם לאו. עגנו את ההסבר להכרעתכם בתיאור קצר של מחקר או גישה מחומר הקורס.
אורך התשובה לכל סעיף עד עשר שורות.
(10 נק') א. המושג "תשומת לב מגיבה" מסייע להסביר את ההתמכרות של ילדים לטלוויזיה.
(10 נק') ב. סוניה ליווינגסטון, במאמרה מ 2008 מתמקדת בהיותם של ילדים קורבנות של גופים מסחריים המנסים לשווק מרכולתם באינטרנט.
(10 נק') ג. המחוקק קבע תקנות שיגדירו אילו תכנים אסורים בפרסומות המכוונות לילדים.
(10 נק') ד. השערת התחלוף מייחסת לטלוויזיה השפעות שליליות.
ממ"ן 14 חלק א' שאלה
1 א.
לפי הגישה המגוננת, להורים אכן יש חלק נכבד בהחלטה איך ילדיהם יתייחסו לטלוויזיה וזו משום שהם מפעילים פיקוח על כמות הצפייה ועל התכנים שנצפים. על פי גישה זו, ילדים הם פגיעים מאוד, נוחים להשפעה, חסרי ניסיון וידע וחסרים את המוכנות הקוגניטיבית על מנת להתמודד עם התכנים הטלוויזיוניים הפוגעניים, ועל ההורים לגונן עליהם מתכנים אלה. ההורים קובעים כיצד ילדיהם יתייחסו לטלוויזיה מכיוון שתפקידם הוא להיות גורם מתווך בין הילדים לטלוויזיה בזמן הצפייה, ולמנוע מילדיהם לצפות בתכנים הבעייתיים, שהם לא יודעים כיצד להתמודד עמם.
בנוסף לזה, על ההורים מוטלת האחריות להסביר לילדיהם את התכנים שהם הבינו בצורה שגויה, או לא הבינו כלל, מה שנותן להם את האפשרות להעביר לילדיהם את נקודת מבטם שלהם עצמם, ואולי להשפיע על הדרך בה הילדים יבינו תכנים דומים בעתיד ובעקבות כך, גם יתייחסו לטלוויזיה בצורה שונה[M1] .
ב.
לפי הגישה הפרשנית, להורים אין מקום רב[M2]  בקביעת התייחסות ילדיהם לטלוויזיה משום שהגישה מעמידה דווקא את יכולת ההבנה של הילד במרכז. על פי גישה זו, יש גורמים שונים, כמו גיל, מגדר ומעמד חברתי-כלכלי  אשר יכולים להשפיע על התייחסות הילדים לטלוויזיה ועל הפרשנות האישית שלהם מהטקסטים הטלוויזיוניים.
ההורים יכולים להשפיע על פרשנות הילדים בעקבות המאפיינים האישיים שלהם, אך הם לא יקבעו לילדים להתייחס לטלוויזיה בצורה כזו או אחרת בעקבות אותם מאפיינים.
עם זאת, הגישה הזו לא מוציאה מהמשוואה לגמרי את הצורך לפקח על הילדים או לשמש כגורם מתווך, היא מכירה בכך שלטלוויזיה יכולות להיות השפעות שליליות, אך ההורים לא מכתיבים לילדים פרשנות-
ציון: 93
 [M1]10/10  [M2]זה לא נכון גם לאור מה שאת כותבת בהמשך. להורים יש המון מקום בגישה הפרשנית. לא פחות מאשר בגישה המגוננת.