ביולוגיה כללית א' 2015א

תקציר העבודה

פתרון ממ"ן 15 שאלה
1 א.      סכום התדירויות של האלל התקין A והאלל הפגום a הוא 1. 0.8=1-0.2
תדירות האלל התקין היא 0.8.
ב.      עפ"י חוק הארדי ווינברג, ישנה נוסחה המתארת את יחסי הגנוטיפים באוכלוסיה הנמצאת בשיווי משקל גנטי: p2AA+2pqAa+q2aa=1, כשp וq הן תדירותיות האללים. בשביל לחשב את תדירויות הגנוטיפים, אשתמש בריבוע פנט: a (q) A (p) תדירות הגנוטיפ AA היא תדירות הגנוטיפ aa היא תדירות הגנוטיפ Aa היא   Aa () AA () A )p( aa () Aa () a (q) הגנוטיפ ההטרוזיגוטי, הוא Aa, על כן נציב את התדירויות בריבוע הפנט ונקבל:
2pq=2*0.8*0.2=0.32
שאלה
2 ·         אוכלוסיה:
קבוצות פרטים בני אותו המין החיים באזור מסויים. לכל הפרטים באוכלוסיה תכונות מורפולוגיות ופיזיולוגיות דומות, אך הן נבדלות במעט מפרט לפרט; בעיקר במינים המתרבים ברבייה זוויגית. ככלל, לכל …
שאלה
3 א.      ברירה מאזנת. ברירה מאזנת כוללת את כל סוגי הברירה המשמרים באוכלוסיה שני אללים או יותר לאותה תכונה, בתדירויות העולות על אחוז אחד, לאורך כמה דורות. באוכלוסיית בני האדם, יש הן אללים לשמאליות, והן לימניות. שני האללים משומרים באוכלוסיה, ומתקיים פולימורפיזם מאוזן. לכל אחד מהפנוטיפים יתרונות וחסרונות, ושניהם משומרים באוכלוסיה:
לאדם שמאלי יש חיסרון לעומת ימני (יותר בעיות בריאות, יותר קשיים בשימוש …
שאלה
4 א.      בספציאציה סימפטרית, מיני צאצא יכולים להיווצר בתוך תחום המחייה של אותו המין ללא מחסום פיזי. כתוצאה מכך, מתרחשת התפצלות גנטית הגורמת ליצירת מינים חדשים.
ב.      ספציאציה אלופטרית: ספציאציה המתרחשת בעקבות היווצרות מחסום פיזי, המונע זרימת גנים בין אוכלוסיות או תת אוכלוסיות של אותו מין. ג.        פוליפלואידיה היא שינוי במספר הכרומוזומים. הצאצאים יורשים שלושה עותקים או יותר מכל סוג של כרומוזום המאפיין את מין המקור, במקום שניים. –