ביולוגיה כללית א' 2015א

תקציר העבודה

פתרון ממ"ן 16
שאלה 1
א.      יצורים פוטואוטוטרופיים הם יצורים המסוגל לסנתז את כל המולקולות האורגניות הדרושות לו תוך ניצול הפחמן הדו-חמצני שבאוויר כמקור פחמן ואנרגיית אור כמקור האנרגיה (פוטוסינטטיים). רוב הצמחים, וכן חלק מהפרוטיסטים ומהחיידקים, הם פוטואוטוטרופים. ב.       אל אווירנים מוחלטים הם מיקרואורגניזמים שלא מסוגלים להשתמש בחמצן לצורך הפקת האנרגיה (החמצן אינו קולט האלקטרוני הסופי במסלול לייצור ATP), והם לא מסוגלים להתקיים בסביבה בה יש חמצן. הם מבצעים נשימה אל אווירנית, ומולקולות אחרות קולטות את האלקטרונים.
ג.        בקטריוכלורופיל  a- אחד הכלורופילים המצויים בחיידקים. הכלורופיל הנ"ל הוא צבען ירוק הקולט אנרגיית שמש, שמומרת לאנרגיה כימית בריאקציות התלויות באור של הפוטוסינתזה. ד.       מולקולה זו חשובה לחיידקים פוטואוטוטרופיים אל-אווירנים, כי חיידקים אלו לא יכולים לקלוט אלקטרונים ומימן ממים לצורך המסלול המעגלי של ייצור ATP בפוטוסינתזה אז הם קולטים אלקטרונים ממימן גופרתי. מולקולת מימן H2, היכולה להחליף אותו.
ה.      מסלול מעגלי של ייצור ATP.
שאלה 2
א.      המחלקה אליה שייך המאובן השני היא מחלקת הזוחלים (הזוחלים התפתחו מאוחר יותר מהדו-חיים, על כן יהיו בשכבה עליונה יותר).
ב.       התכונות שאפשרו התאמה טובה יותר של הזוחלים לחיים ביבשה הם: עור נוקשה, יבש, ומכוסה קשקשים, מה שמגביל את איבוד המים מהגוף; הפריה פנימית-תאי הזרע לא זקוקים לסביבה מימית כדי להגיע לביצה, הזכר בעל איבר הזדווגות בעזרתו מחדיר את תאי הזרע לגוף הנקבה, ללא צורך בסביבה מימית; הזוחלים מצויידים בכליות המצמצמות את איבוד המים; הזוחלים הם בעלי שפיר היוצרים ביצים אמניוטיות, המכילות שקים קרומיים עם נוזל, המגנים על העובר ותומכים במטבוליזם שלו. העובר מתפתח בביצים אלו עד לשלב מתקדם, ורק אז הוא בוקע לסביבה היבשתית.
ג.        העופות. העופות התפתחו מהזוחלים. שאלה 3