פסיכולוגיה התפתחותית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח
ציון 95
שנת הגשה 2015
מספר מילים 777

תקציר העבודה

פסיכולוגיה התפתחותית – 10493
מטלת מנחה- 12
שאלה 1- א. 'מוכנות'- נטייה גנטית ללמוד סוג ספציפי של התנהגות. נטייה זאת יכולה לבוא בעקבות תהליך אבולוציוני המקנה לתינוק כלים תורשתיים ללמוד התנהגויות שיש להם ערך מובהק להישרדות. כמו כן, פעולות חברתיות יכולות להיות נטועות אצל התינוק עוד מלידתו, כגון חיוך ומלמול צלילי שפה (שכמובן יכול גם כן להיות בעל ערך אבולוציוני).
'המוכנות' אולי החשובה ביותר לתהליך הלימדה של הוולד, היא היכולת לקשר בין פעולות לבין תוצאותיהם. מתוך הנחת יסוד טבעית זו אצל התינוק, הוא יכול ללמוד סוגי למידה כגון סלידה נרכשת מטעם, התניה אופרנטית, קלאסית וכו' כאשר הקשר הנלמד הוא מסוג שהם מוכנים מראש לגלותו.

שאלה 2- א. בניגוד להשערת התקופה המכריעה האומרת שהתקשרויות ראשוניות של מערכות היחסים בתקופת הינקות קובעות לבטח את אופי מערכות היחסים בעתיד, השערת התקופה הרגישה מכירה בחשיבות מערכות היחסים המוקדמות בין התינוק לסביבתו הקרובה, אך בד בבד מבינה שבעזרת שיקום וכו' אפשר לשנות את 'גורל' השפעותיהן של מערכות היחסים הראשונות במידה ויש בהן מן החסר. ב. מודל נתיבי ההתפתחות של בולבי, נותן הכרה ראשונה וחשובה להשפעות התנסויות מוקדמות בעברו של הילד. אך אם זאת בחירתו במצב נתון מושפעת גם מהסביבה ומהנתונים באותו רגע. תאוריה זו מקבלת את בחירתו האישית של האדם לנוע לכיון מסויים ..
שאלה 3- א.      היקשרות בטוחה היא יצירת איזון ביחסים בין התינוק למטפל. כאשר מצד אחד הילד מרגיש חופשי לחקור, לשאול ולשחק וכו', אך עדיין יש להם רצון להיות בקרבת המטפל.
במבחן ה'אדם הזר' הילד …
ב.       שאלה 4- א. חשיבה ייצוגית המאפיינת את השלב הרביעי בשלב הסנסורי מוטורי אצל תינוק בגיל שמונה חודשים, מראה התחלה של מושג קביעות אובייקט אצל התינוק. התינוק מבין שאובייקט יכול להסתתר מאחורי עצם מסויים. אף על פי שאין מושג זה שלם אצל התינוק בשלב זה, התינוק מקשר את הופעת האובייקט עם פעילותו המוטורית ותו לא. –