ז'אנרים של המותחן בקולנוע 10911 או"פ

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2016
מספר מילים 1329

תקציר העבודה

·         ניתוח הסרט "תינוקה של רוזמרי" ע"פ האלמנטים הטיפוסיים של מותחנים: אפקט של מתח לפי מודל שאלה-תשובה, שדה ראייה חלקי/חסום, מבנה המבוך, האקזוטי.
·         ניתוח סיקוונס הביקור של רוזמרי וגאי אצל מיני ורומן ע"פ רובין- ניתוח תחושות של ניגודיות ע"פ הסיקוונס.
·         האקספרסיוניזם הגרמני כפי שבא לידי ביטוי בסרט "תינוקה של רוזמרי"- אלמנטים חזותיים, סיפוריים ותמטיים באחד הסיקוונסים בסרט. ממ"ן
1 1
שאלה 1
בסיקוונס הביקור הראשון של רוזמרי וגאי אצל השכנים מיני ורומן קסטבס באים לידי ביטוי האלמנטים הבאים:
א.      אפקט של מתח לפי מודל שאלה-תשובה:
מטרתו של מודל זה היא להסביר את אפקט המתח של המותחן על הצופה הישיר. מודל זה בא לידי ביטוי בכך שהצופה מצפה בקוצר רוח לתשובה לגבי שאלה כלשהי העולה מהסיקוונס והיא לגבי היחס השונה שמקבל גאי לעומת היחס שמקבלת רוזמרי מהשכנים המארחים. לאורך כל הארוחה, גאי זוכה לתשומת לב ממיני ורומן ואילו רוזמרי שקופה בנוכחותה. בתחילת הסיקוונס רומן מגיש משקאות לאורחיו וכאשר רוזמרי קמה מהספה בכדי לקחת את הקוקטייל, רומן מושיב אותה בביטול ודוחף לה את הכוס ליד. לעומת זאת, את גאי הוא שואל האם הוא מעוניין בוודקה? האם אי פעם טעם קוקטייל כזה?
בהמשך, בשעת הארוחה, רוזמרי יושבת שקטה ונבוכה ונעה בחוסר נוחות בכיסא תוך מאמצים כבדים לחתוך את הסטייק שבצלחתה. שאר הסועדים כבר סיימו את הארוחה ומיני מתחילה לפנות את הכלים וגם את צלחתה המלאה של רוזמרי מבלי להתעניין האם היא סיימה או האם תרצה מנה נוספת. מיני ישר מוציאה את העוגה לקינוח ומגישה לגאי פרוסה גדולה וכשהוא מסיים אותה מביאה לו פרוסה נוספת. מדוע אינה שאלה את רוזמרי האם סיימה לאכול את הסטייק ואילו את גאי היא שואלת לגבי פרוסת עוגה נוספת? ניכר כי לגאי ישנו יחס מועדף ואילו רוזמרי לא מעניינת אותם.
בשיחה על נושא הדת המתקיימת בשולחן, רוזמרי הקתולית מתנועעת באי נוחות ואילו מיני ורומן ממשיכים להטיף מוסר על מתן הכבוד שלה לאנשים שמעמידים פנים שהם קדושים.
בהמשך הסיקוונס מתקיימת שיחה בין מיני לרוזמרי בזמן בו מיני שוטפת את הכלים. רוזמרי מספרת על השאיפות שלה להביא ילדים ועל משפחתה שפורה בילדים ואילו מיני מביעה תגובות ריקות מתוכן ולא טורחת-
שאלה 2
כאשר גאי ורוזמרי מבקרים בדירתם של רומן ומיני, נוצרות אצל הצופה תחושות אמביוולנטיות הבאות לידי ביטוי באופן הבא:
מערכות היחסים בין הדמויות- ניכרים הבדלים רבים בין שני הזוגות שמעלים שאלות רבות אודות הקשר הנרקם ביניהם. רוזמרי וגאי הם זוג צעיר, שובב ומודרני לעומת מיני ורומן שהם זקנים, קולניים וולגריים. בעוד רוזמרי שקטה וביישנית, מיני צעקנית וגסה. רוזמרי אוכלת בעדינות בעודה מנסה לחתוך את הסטייק ואילו מיני לועסת בפה פתוח ומדברת תוך כדי הלעיסות. ישנה שאלה מרכזית שעולה מסיקוונס זה והיא מדוע שני הזוגות האלה מנסים להתחבר? שהרי אין להם שום דבר במשותף. נוצרת תחושה מטרידה שמייצרת אצל הצופה אי שקט ובלבול.
הניגודיות החזקה בין שני הזוגות יוצרת אצל הצופה משיכה אל הזוג המעודן והקלאסי, גאי-