מחוננות וכישרונות מיוחדים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
שנת הגשה 2017
מספר מילים 1368

תקציר העבודה

ממן 13
מחוננות וכישרונות מיוחדים שאלה 1
א.    הערכת יצירתיות לפי גילפורד -גילפורד טוען שישנן 2 צורות חשיבה: חשיבה מתמקדת וחשיבה מסתעפת חשיבה מתמקדת -סוג חשיבה לפתרון בעיות -מופיע במבחני אינטלגנציה.
וחשיבה מסתעפת -חשיבה שמסיעת להתמודד עם בעיות שיש להן יותר מפתרון אחד זה נקרא חשיבה יצירתית שעוזרת לנו לא רק לפתור בעיות אלא לשאול שאלות שיכולות להרחיב את הבנתנו גילפורד מציע מבחן שמודד החשיבה מסתעפת ב 4 מימדים :
1. שטף מחשבתי- עושר הרעיונות שעולה במחשבתנו.
2. גמישות מחשבתית- יכולת להעלות מגוון של פתרונות לאותה בעיה.
3 . מקוריות- נדירות של הנבדק לעבד רעיונות מקוריים ונדירים.
4. עיבוד- מורכבות התשובה- מספר העיבודים של רעיונות היסוד.
הערכת יצירתיות לפי אמבייל-הציעה להעריך יצירתיות באומנות באמצעות העמדת המוצר …
ב.    בשנים האחרונות חקרו האם ניתן לפתח יצירתיות. נפתחו סדנאות ותוכניות ללמד אנשים כיצד להיות יצירתיים.
אמבייל (1989) טוענת שאפשר ללמד ילדים להיות יצירתיים היא מייעצת להורים לתת בחירה מירבית של אפשרויות ומצינת 4 דברים שצריך להימנע מהם.
1.הערכה- ילדים שיודעו שיצירותיהם נתונות להערכה הם זהירים יותר ולכן התוצאה פחות יצירתית.
2.פרס- מתן פרס מונע יצירתיות מפני שמונע מעשיית מעשה מורכב שאולי לא יצליח וימנע מקבלת הפרס.
3.תחרות- מתח שנוצר עקב תחרות מונע מעשית משימות מורכבות.

שאלה 2
א.    הגדרה של "ילדי פלא"- ילדים שהתפתחותם גבוהה ומוקדמת בהרבה מהממוצע של בני גילם. ילדים מראים כשרון מיוחד באופן בולט ביחס לסביבה ובגיל צעיר מאד. כשרון יכול להיות קשור לאינטלגנציה גבוהה מאד אבל יכול לא להיות קשור לאינטלגנציה. כשרון מיוחד הוא יכולת יוצאת מן הכלל בתחום ייחודי, ללא קשר הכרחי עם יכולות בתחומים אחרים.
3 מאפיינים של ילדי פלא(עפ"י רדפורד):
1.      ההבדלים בין מבוגר לילד בביצוע הוא עומק הרגשות וההבנה. ההשתלטות על הטכניקה יכולה להיות מהירה, אך אכויות עמוקות יותר דורשות זמן והתפתחות אישית.

שאלה 3
א.    הגורמים האישיותיים המשפיעים על מצוינות:
1.כשרון מיוחד- כשרון מיוחד שלא קשור באינטלגנציה(למשל הקפצת כדור)
2 .סגולות טבעיות- העמקה יוצאת דופן בתחום, למשל חברתי אומנותי או ספורטיבי.
3.גורם אישיותי- קשור במספר הביטים. 1. מקוד שליטה- כמה האדם שולט בתוצאות. 2.דימוי עצמי-הדרך שבה האדם רואה את עצמו ואת המסוגלות שלו. 4ץ.ניווט עצמי-או ניתור עצמי- קשור בנטיה של האדם להציג בפני אחרים את רצונותיו. ציפיה חברתית. ניווט עצמי משקף 2
גישות חברתיות מנוגדות: 1.מנווט מניפולטיבי- ביטחון עצמי גבוהה משתמש מטכניקה של הצגת התנהגות שקונה את החברה.(למשל מנהיג פוליטי מנווט את דעת הקהל לצרכיו)
2 .מנווט מתחנף-חסר ביטחון, מנווט את עצמו לדעת הקהלכדי להיות מקובל בחברה.
לדעתי הגורם המשפיע ביותר הוא-הכישרון המיוחד-מפני שהוא היסוד למצוינות.
ב.    הגדרה של תת השגיות-פער בין מנת המשכל לבין הציונים בלימודים. חוסר מימוש עצמי.
4 סיבות שגורמות לתת השגיות:
1.סוגיות רגשיות-תפקוד משפחתי לקוי, הצורך העצום של התלמיד בתשומת לב, …