בקורס היסטוריה של הפסיכולוגיה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 14
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , ,
ציון 100
שנת הגשה 2018
מספר מילים 721
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

היסטוריה של הפסיכולוגיה – ממ"ן 14
שאלה מס'
1   50/50   הדילמה עוסקת במקור הידע האנושי: גישת being אומרת שאמת וידע הם קבועים ונצחיים ונמצאים בנפש, ללא שינוי, בעוד גישת becoming אומרת שהידע והמציאות זמניים נמצאים בשינוי מתמיד (תהליך של התהוות). גישת ה-being באה לידי ביטוי ברעיונותיהם של סוקרטס, פילוסוף שפעל בשנות 500 לפניה"ס, –
שאלה מס' 2    20/20   ניתן לראות את השפעתו של דרווין בענפים הבאים של הפסיכולוגיה: (1) פונקציליזם: גישה זו שמה דגש על הסתגלות וחוקרת כיצד פונקציות התנהגות שונות מועילות לאדם להסתגל.
המוקד של הפונקציונליזם על ההסתגלות והטענה שהאדם מאמץ התנהגויות המועילות לו בהסתגלות לסביבה נגזר מתורת האבולוציה של דרווין, לפיה התנהגות הפרט מותאמת לחיים בה הוא חי, והוא משמר התנהגויות פונקציונליות המסייעות להסתגלותו וכך שורד (למשל, תיאורית הרגש של דרווין מתארת הבעות פנים כפונקציונליות שכן הן מסייעות בקליטת גירויים). ביטוי לרעיונות אלו בפונקציונליזם ניתן למצוא אצל האל, ששם במרכז התיאוריה ההתפתחותית שלו את העקרון של דרווין לפיו –
שאלה מס' 3    30/30   ניתן לומר שהפסיכואנליזה ופיתוחיה אינם ניתנים ליישום מעשי או למחקר מדעי, שכן המושגים בתיאוריות הדינמיות, כגון הלא-מודע וחלקי האישיות השונים של הפסיכואנליזה, סגנון חיים ועניין חברתי של אדלר, לא-מודע קולקטיבי וארכיטיפים של יונג, או פרסוניפיקציות של סאליבן, אינם מוגדרים אופרציונלית, מה שמקשה על בדיקה ניסויית אמפירית של התיאוריות מבחינה מדעית, שכן אי אפשר לגזור מהן השערות אמפיריות. ניתן לטעון שהפסיכואנליזה כלל לא נחשבת לתיאוריה מדעית, בהתאם להגדרתו של קרל פופר, הטוען כי תיאוריה מדעית טובה ניתנת להפרכה. פופר משתמש בתיאוריה של פרויד (ושל חלק ממשיכי דרכו, כגון אדלר) כדוגמה לתיאוריה שאינה מדעית כיוון –