תזה - הקשר בין אקלים ארגוני, תמיכה ארגונית ומחויבות ארגונית, הבדלים בין עובדים זמניים לקבועים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 13099
מספר מקורות 39

תקציר העבודה

תקציר מחקר זה ניסה להתמודד עם הבעיה העסקית בחברת סטימצקי, המפעילה רשת חנויות ספרים. החברה נתקלה בירידה בתפקודו של מרכז לוגיסטיקה הממוקם בבני-ברק, ירידה זו השפיעה ישירות על רווחיות החברה. שוער כי חלה ירידה ברמת מחויבותם של העובדים לארגון, אותה מיחסת ההנהלה לשינוי באקלים הארגוני וירידה בתמיכה הארגונית לעובד, וכן לאחוז הגבוה של עובדים זמניים המועסקים במרכז.  מחקר זה נועד לבחינת ההבדלים בין עובדים זמניים לקבועים, והקשרים בין האקלים הארגוני, התמיכה הארגונית ורמת המחויבות הארגונית.
במידה ויתגלו  הקשרים המצופים בין האקלים הארגוני, התמיכה הארגונית והמחויבות הארגונית, יומלץ להנהלה לנקוט בצעדים לשיפור האקלים הארגוני, וליצור אקלים חיובי, חברותי ותומך שישפר את התמיכה הארגונית לעובד וכן את רמת המחויבות הארגונית של העובד, וכן לנקוט בצעדים נוספים לשיפור התמיכה ארגונית לעובד, לשם השגת תפוקת עבודה ואיכות עבודה מרבית. במידה ולא יתגלה קשרים כאמור, תוכל ההנהלה לרכז את מאמציה בזיהוי גורמים אחרים לירידה במחויבות הארגונית (למשל: שחיקה, חוסר שביעות רצון) ולבעיה בארגון.
קיימים הבדלים בין עובדים זמניים לקבועים ברמת המחויבות הארגונית, כאשר, רמת המחויבות של עובדים זמניים נמוכה יותר (Pfeffer (1994); שטאובר (1998); Thorsteinson (2003)). כמו כן,   קיים קשר חיובי בין האקלים הארגוני לרמת התמיכה הארגונית (Butcher (1994); Shadur, Kienzle and Rodwell (1999)), קשר חיובי בין האקלים הארגוני למחויבות ארגונית (Lok and Crawford (2001); Suliman (2002)) וכן קשר חיובי בין רמת התמיכה הארגונית הנתפסת לרמת המחויבות הארגונית (Randall, Cropanzano, Bormann, and Birjulin (1999); מצא Lamastro (2000); Johlke, Stamper and Shoemaker (2002) ).
החוקר זכה לסיועה של הנהלת החברה. השאלון הופץ בקרב עובדי החברה על ידי ההנהלה. בשאלונים התחייבות לשמור על סודיות מוחלטת והבטחה כי הנתונים לצורך מחקר לעבודת גמר. השאלונים נאספו על ידי החוקר. השאלון שחולק הוא שאלות סגור אשר הכיל את כלל המשתנים שהוגדרו במחקר. שאלון הסקר הקיף את התחומים הבאים: אקלים ארגוני, תמיכה ארגונית, מחויבות ארגונית.
המסקנות שנתקבלו מתוצאות המחקר הנן:
קיימים הבדלים במחויבות הארגונית של העובד על פי  סטטוס העסקה,כאשר, רמת המחויבות הארגונית של עובדים זמניים נמוכה יותר. קיים קשר  חיובי בין האקלים הארגוני לבין התמיכה הארגונית בעובד. קיים קשר חיובי בין האקלים הארגוני למחויבות ארגונית. קיים קשר חיובי בין תמיכה ארגונית למחויבות ארגונית. קיימים הבדלים באקלים הארגוני בין עובדים קבועים לזמניים, כאשר, עובדים זמניים תופסים את האקלים הארגוני כשלילי יותר.
קיימים הבדלים בתמיכה הארגונית בין עובדים קבועים לזמניים, כאשר, עובדים זמניים תופסים את התמיכה הארגונית כנמוכה יותר.
קיימים הבדלים בין עובדים ילידי הארץ לעובדים ילידי-חוץ במחויבות ארגונית, כאשר, מחויבותם של עובדים ילידי-חוץ גבוהה יותר.
כתוצאה ממסקנות המחקר מומלץ למנהלי החברה:
1.                   לנקוט בצעדים לשיפור האקלים והתמיכה לעובדים זמניים בפרט, ועובדי החברה בכלל, הענקת תנאים שווים, חיזוק חיובי, תמיכה על ידי אחראי ישיר, עידוד יחס חברי ופתוח וכדומה.
2.                   לנקוט בצעדים לשיפור מחויבותם של העובדים הקבועים, למשל, הענקת קביעות לעובדים. 
3 .                   לרכז את מאמצי גיוס העובדים שלה בעובדים-עולים.
4.                   לנקוט בצעדים כאמור לשיפור היחס לעובדים זמניים, או, לחליפין, להימנע מהעסקת עובדים זמניים. המלצות למחקרים עתידיים:
1)       שיפור התוקף החיצוני של המחקר – ניתן להמליץ על עריכת המחקר בקרב כל עובדי החברה, וכן בקרב עובדים מארגונים שונים.
2)       שיפור התוקף הפנימי של המחקר – ניתן להמליץ על בחינת ההבדלים ברמת המחויבות הארגונית בין עובדים זמניים וקבועים, לאחר נטרול השפעתם של הבדלים ברמת האקלים הארגוני והתמיכה הארגונית. בחינה זו תאפשר לזהות את מקור הבעיה, העובדים עצמם, או יחסה של ההנהלה.
3)       שיפור התוקף הפנימי של המחקר – בחינת גורמים נוספים המשפיעים על המחויבות הארגונית, שביעות רצון בעבודה, העשרת התפקיד, לחץ, שחיקה וכדומה.
4)       בחינת הקשר בין מחויבות ארגונית לביצועי העובד, על מנת לאושש את זיהוי המחויבות הארגונית כגורם לבעיה בארגון.
ברצוני להודות ל-
תוכן העניינים

1 .         מבוא                                                                                        1
1 .1              תאור הארגון                                                                             1
1 .2              הצגת הבעיה בארגון                                                                   1
1 .3              מטרות המחקר וחשיבותן                                                           3
1 .3.1                     המטרות האקדמיות                                                            3
1 .3.2                     המטרות היישומיות                                                             3
2 .                  סקירת הספרות                                                                        4
2 .1               אקלים ארגוני                                                                            4
2 .1.1          חשיבות האקלים הארגוני                                                           4
2 .1.2          גורמים באקלים ארגוני אפקטיבי                                                            5
2 .2               תמיכה ארגונית                                                                          5
2 .2.1          חשיבותה הניהולית של התמיכה הארגונית                                   6
2 .2.2          גורמים ביצירת תמיכה ארגונית                                                  6
2 .3               מחויבות ארגונית                                                                        7
2 .3.1          חשיבותה של מחויבות לארגון                                                     8
2 .3.2          גורמים ביצירת מחויבות ארגונית                                                            8
2 .4               עובדים זמניים וקבועים                                                              9
2 .4.1     העסקת עובדים זמניים ותוצאותיה                                              9
2 .5               הבדלים בין עובדים זמניים וקבועים ברמת מחויבות ארגונית         10
2 .6               הקשר בין האקלים הארגוני לבין התמיכה הארגונית לעובד           11
2 .7               הקשר בין אקלים ארגוני למחויבות ארגונית                                 11
2 .8               הקשר  בין תמיכה ארגונית למחויבות ארגונית                              12
2 .9               סיכום                                                                                       12
2 .10            רציונל המחקר                                                                           12
2 .11            משתני המחקר                                                                          13
2 .12            השערות המחקר                                                                        15
2 .13            מודל המחקר                                                                             15
3 .                  שיטת המחקר                                                                            16
3 .1        מתודולוגיה                                                                               16
3 .2        אוכלוסיית המחקר והמדגם                                                        16
3 .2.1     הגדרת אוכלוסיית המחקר                                                          16
3 .2.2     המדגם                                                                                      16
3 .2.3     התפלגות המדגם לפי תכונות דמוגרפיות                                       16
3 .3        כלי המחקר                                                                               18
3 .4        הליך המחקר                                                                             19
3 .5        שיטת הניתוח                                                                            19
3 .6        מגבלות המחקר                                                                         20
4 .                  ממצאי המחקר                                                                          21
5.                  דיון וניתוח                                                                                50 5.1        השערה מס' 1                                                                            50 5.2        השערה מס' 2                                                                            51  5.3        השערה מס' 3                                                                            52
5.4        השערה מס' 4                                                                            53
6 .                  סיכום, מסקנות והמלצות                                                           55
6 .1        סיכום                                                                                      55
6 .2       מסקנות                                                                                     56
6 .3        המלצות                                                                                                56
7.                  ביבליוגרפיה                                                                              58
8 .                  נספח א' – שאלון המחקר                                                           62
רשימת הלוחות מס' הלוח שם הלוח עמ'
1 התפלגות המדגם לפי סטטוס העסקה ומחלקות
2 2
2 התפלגות המדגם לפי סטטוס העסקה  והשכלה
2 3
3 סטטיסטיקה תיאורית של המשתנה תמיכה ארגונית – בקרב עובדי חב' סטימצקי
2 4
4 סטטיסטיקה תיאורית של המשתנה תמיכה ארגונית – בקרב אוכלוסיית העובדים הזמניים
2 4
5
סטטיסטיקה תיאורית של המשתנה תמיכה ארגונית – בקרב העובדים הקבועים
2 5
6 סטטיסטיקה תיאורית של המשתנה מחויבות ארגונית – בקרב אוכלוסיית עובדי סטימצקי
2 6
7
סטטיסטיקה תיאורית של המשתנה מחויבות ארגונית – בקרב אוכלוסיית העובדים הזמניים
2 7
8 סטטיסטיקה תיאורית של המשתנה מחויבות ארגונית – בקרב העובדים הקבועים
2 8
9
סטטיסטיקה תיאורית של המשתנה אקלים ארגוני – בקרב אוכלוסיית עובדי סטימצקי
2 9
1 0 סטטיסטיקה תיאורית של המשתנה אקלים ארגוני – בקרב אוכלוסיית העובדים הזמניים
2 9
1 1
סטטיסטיקה תיאורית של המשתנה אקלים ארגוני – בקרב אוכלוסיית העובדים הקבועים
3 0
1 2
הבדלים במחויבות הארגונית  בין עובדים קבועים לזמניים
3 2
1 3
הקשר בין אקלים ארגוני לתמיכה ארגונית בקרב העובדים בחב' סטימצקי
3 4
1 4
הקשר בין אקלים ארגוני למחויבות ארגונית בקרב העובדים בחב' סטימצקי.
36
1 5
הקשר בין תמיכה ארגונית למחויבות ארגונית בקרב העובדים בחב' סטימצקי.
38
1 6
הקשרים בין המשתנים הסוציודמוגרפים  "גיל" ,"השכלה" ו- "וותק" למשתני המחקר
4 0
1 7
הבדלים בתמיכה ארגונית, במחויבות ארגונית ובאקלים ארגוני בין המינים
4 2
1 8
הבדלים בתמיכה ארגונית, מחויבות ארגונית ובאקלים ארגוני לבין  המשתנה ארץ לידה
4 3
1 9
הבדלים בתמיכה ארגונית, ובאקלים ארגוני לבין  המשתנה סטטוס העסקה
4 5
2 0 הבדלים במשתני המחקר, על פי סטטוס משפחתי
4 6
2 1
הבדלים במשתני המחקר על פי מחלקת עבודה
4 8
רשימת התרשימים מס' התרשים שם התרשים עמ'
1 החזרות מוצרים, דצמבר 2002-נובמבר 2003
1
2 עלויות תפעול חודשיות (בדולרים), דצמבר 2002-נובמבר 2003
2
3 התפלגות העובדים עפ"י מין
1 7
4 התפלגות העובדים עפ"י מחלקה
1 8
5
הבדלים בממדי תמיכה ארגונית – בין עובדים  זמנים לקבועים
2 6
6 הבדלים בממדי מחויבות ארגונית – בין קבועים לזמנים
2 8
7
הבדלים בממדי אקלים ארגוני – בין העובדים הקבועים לזמניים
3 1
8 הקשר בין אקלים ארגונית לתמיכה ארגונית
3 5
9
הקשר בין אקלים ארגוני למחויבות ארגונית
3 7
1 0 הקשר בין תמיכה ארגונית למחויבות ארגונית
3 9