מצגת על חומוס

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 848
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

בבדיקת אורתוגונאליות השאלון קיבלנו רוב מכריע של משתנים עם קשר ביניהם הנמוך מ- 0.5.
תרגיל 1: Conjoint Analysis להלן התכונות והרמות אשר נבדקו בשאלון:
1.                   מהירות העבודה של הרובוט: נמוכה, בינונית, גבוהה.
2.                   מחיר בדולרים אמריקנים: 100$, 180$,
5 0$.
3.                   משטח נקיון: רצפות בלבד, מגוון.
4.                   שיווק המוצר: רשתות, קמעונאות אלקטרונית.
5.                   אורך חיי הבטריה: עד שעתיים, 2-5 שעות, חמש שעות ומעלה.
שאלה 1
התכונות והרמות המועדפות עלינו הן:
א.                  מחיר – הנמוך ביותר.
ב.                  אורך חיי הסוללה – הארוך ביותר.
ג.                    סוג המשטח ד.                  שיווק המוצר ה.                  מהירות הפעולה שאלה 2
מספר הפרופילים האפשריים : 72 = 3*2*2*2*3.
פונקצית התועלת: PART-WORTH U=7.246-0.822X1+0.841X2+9.366X3+4.36X4-1.936X5-0.456X6-6.135X7-3.386X8
X1 –  מהירות נמוכה X2-  מהירות בינונית – X3  מחיר 100$ – X4  מחיר 180$ X5 –  רצפות X6-  רשתות X7 –  אורך חיי הסוללה – עד שעתיים X8 – אורך חיי הסוללה – בין 2 ל 5 שעות.
למודל יכולת ניבוי טובה מאוד,   R Square = 0.978  , כלומר 97.8%  אחוז מהשונות של דרוג ההעדפה (המשתנה התלוי), מוסברת על ידי המשתנים הבלתי תלויים.
aRsq= 0.953 , כלומר לאחר ההתאמות בין יחידות המדידה השונות של המשתנים הבלתי תלויים, עדיין 95.3 אחוז משונות המשתנה הבלתי תלוי מוסברת על ידי המשתנים התלויים.  הדבר מעיד על קשר ליניארי חיובי חזק מאוד בין המשתנה התלוי לבין המשתנים הבלתי תלויים.
ה-sig  של המודל על פי טבלת ה- ANOVA הוא 0 ולכן תוצאות המודל מובהקות ביותר. מכיוון שקיבלנו רמת מובהקות בערך הקטן מ- 0.05, כלומר ההסתברות לטעות מסוג ראשון, שקיבלנו את הנחת המודל כנכונה בעוד שבמציאות היא אינה נכונה, נמוכה מ- 5 אחוז.
המשתנים המובהקים, שהם בעלי השפעה על המשתנה התלוי הם: מחיר (100 ו 180$), רצפות, אורך חיי הסוללה (עד 2  ובין 2 ל 5 שעות).  מקדמי הרגרסיה (ה- B's) מייצגים בכמה ישפיע שינוי של יחידה אחת במשתנה הבלתי תלוי על המשתנה התלוי.  אנו רואים שלמחיר של 100$ ההשפעה הגדולה ביותר על המשתנה התלוי B=9.366 , כלומר כל שינוי של יח' בו תגרור שינוי של 9.366 במשתנה התלוי.  . בבדיקת אורתוגונאליות השאלון קיבלנו רוב מכריע של משתנים עם קשר ביניהם הנמוך מ- 0.5.
שאלה 3
להלן טבלה המראה את העדפותינו האישיות לפני קבלת הממצאים של הרגרסיה. ניתן לראות כי ממצאי  הניתוח תואמים את העדפותינו במידה רבה, המקדמים של המחיר, אורך חיי הסוללה וסוג המשטח הם גדולים ביותר (בערך מוחלט) ולכן המשפיעים ביותר על המשתנה התלוי.
ניתן לראות כי רק בין משתנים האחרונים בחשיבותם (שיווק המוצר ומהירות) היה הבדל בין ההעדפות הראשוניות לתוצאות הניתוח של הרגרסיה:
סדר העדיפות לפני הרגרסיה.
דרוג העדפות לפני הרגרסיה דרוג ההעדפות על פי ממצאי הרגרסיה מחיר
1 מחיר
1 אורך חיי הסוללה
2 אורך חיי הסוללה
2 סוג  המשטח
3 סוג המשטח
3 שיווק המוצר
4 מהירות
4 מהירות 5
רשתות 5
שאלה 4
מחקר הקונג'וינט יכול לתת תוצאות לא מדויקות, שסובלות מהטיות ומחוסר עקביות, כאשר:
כאשר לא עושים מחקר מקדים כמו שצריך, דבר שגורם לכך שבוחרים נכון את התכונות או את הרמות של התכונות.
כן ישנה בעייתיות כאשר מס' הפרופילים ו/או מס' תכונות רב  מדי דבר העלול לגרום לחוסר יכולת של הנבדק להשיב באופן קונסיסטנטי על הפרופילים האחרונים באותה המידה כפי שהשיב על הפרופילים הראשונים.
כן ישנה בעייתיות כאשר לנבדקים אין מעורבות גבוהה למוצר – ואינם ערים לחשיבות התכונות בשאלון.
כן על השאלון לגרות את הנבדק. כן יש לגרום לנבדקים להתייחס לשאלון ברצינות (אולי על ידי תשלום). בנוסף על השאלון להיות אורתוגונאלי.
שאלה 5
בשאלון הקונג'ויינט שהשבנו עליו יש 16 פרופילים וכן יש 5 תכונות, וכמה מהתכונות יש שלוש רמות. לדעתנו על השאלון להיות יותר קצר,להפחית את מס' השאלון ללא יותר מ 3 ומקסימום 4 תכונות.
ובכל מקרה לכל תכונה שתהיינה רק שתי רמות.
לדעתנו ריבוי  הפרופילים התכונות והרמות מצריך הינו מתיש וגורם למילוי לנבדק להגיע לאדישות בזמן מילוי השאלון. דבר שעלול לגרום לתוצאות שלא משקפות את דעתו האמיתית, ולהביא בסופו של דבר לטעויות בהסקת המסקנות מהמחקר.
לדעתנו בשאלון שלעיל אפשר לוותר על התכונה של רשתות השיווק ועל התכונה של המשטח. מאידך לשם ביקורת כי לא וויתרנו על תכונות דומיננטיות, ניתן להוסיף מגוון של שאלונים בהם הנשאלים יידרשו לדרג או להוסיף תכונות הרלוונטיות להם, וכן שאלונים בהם יוחלפו התכונות המקוריות בתכונות שוויתרנו. הגדלת מספר הנבדקים ייתן חיזוק סטטיסטי.
שאלה 6
בחרנו במוצר, עיתון ערב יומי :
התכנות:
1.        יחסי דיווח לעומת מאמרי דעה אישית: 70% – 30%, 50%-50% ו
3 0%-70%.
2.        מוסף ספורט גדול ונפרד, לעומת 2 עמודים אחוריים המתייחסים לספורט.
3.        מוסף כלכלי רציני, לעומת 2 עמודים בנושאי כלכלה באחד מדפי העיתון האחוריים.
4.        שטח התמונות ביחס לעמוד 5.        נועזות התמונות: האם העיתון יכלול תמונות (עם מידת ארוטיות)
6 .        תוכן חדשותי עיקרי, לעומת תוכן רכילות.
בהנחה ששלושת העיתונים הגדולים, מתחרים על פלח שוק דומה, ותוך אישית שהגיוון בין העיתונים הוא דל, בחרנו לבדוק האם יש מקום לשקול הכנסת עיתון רביעי גדול לשוק.
השיקולים שהניחו אותנו בהרכבת השאלון הינם השיקולים שלדעתנו הינם הדומיננטיים ביותר לקבלת ההחלטה באיזה עיתון ערב יומי  נבחר.
השיקולים נעשו ביחס לעיתון הקיימים בשוק , ידיעות אחרונות, מעריב והארץ וכן ההרולד טריביוט. בבחירת הרמות השתדלנו להמעיט ככל האפשר ברמות, ומאידך להקצין את הרמות במידה כזו שהתוצאות של מילוי השאלון יהיה חד משמעי.
השאלון:
במסגרת מחקר ופיתוח לשיפור המוצר מוצג בפניך שאלון המציע 16 דגמים שונים של עיתון יומי, אנא דרג את העדפותיך ביחס אליהם בסולם של 1-16, כאשר 1= העדפה גבוהה ביותר ו- 16
העדפה נמוכה ביותר.
אנא, ענו על השאלון תוך עיון ובהתאם לטעמכם האישי.
מס' הפרופיל דיווח לעומת מאמרי דיעה אישיים מוסף ספורט גדול צבעוני ונפרד מוסף כלכלי רציני וגדול תמונות נועזות תוכן חדשותי לעומת רכילותי דירוג
1
3 0-70 עם בלי אנשים בלבוש צנוע בלבד
8 0-20
2
3 0-70 עם עם אנשים בלבוש צנוע בלבד
8 0-20
3
3 0-70 עם עם אנשים בלבוש צנוע בלבד
8 0-20
4
3 0-70 בלי עם אנשים בלבוש צנוע בלבד 50-50 5
3 0-70 בלי עם כולל נשים בבגדי ים 50-50
6 50-50 בלי בלי כולל נשים בבגדי ים 50-50 7
50-50 בלי בלי כולל נשים בבגדי ים 50-50
8 50-50 עם בלי כולל נשים בבגדי ים 50-50 9
50-50 עם בלי כולל נשים בבגדי ים
2 0-80
1 0 50-50 עם בלי כולל נשים בבגדי ים
2 0-80
1 1
50-50 עם עם כולל טופ לס
2 0-80
1 2
70-30 עם עם כולל טופ לס
2 0-80
1 3
70-30 בלי עם כולל טופ לס
2 0-80
1 4
70-30 בלי עם כולל טופ לס
2 0-80
1 5
70-30 בלי בלי כולל טופ לס
8 0-20
1 6
70-30 בלי בלי כולל טופ לס
8 0-20 תודה רבה על שיתוף הפעולה! שאלה 7
יתרונות דרוג פרופילים.
בדירוג הפרופילים כפי שביצענו, הדבר מהווה סימולציה הדומה ביותר למציאות בעת קבלת החלטה של הנבדק.
ניתן לבדוק כיצד שילוב של תכונות, או קונבנציות שונות של תכונות ישפיעו בקבלת החלטה של הנבדק.
חסרונות יתרון ציינון חסרונות שאלה 8
אומנם נכון הדבר כי צרכנים יעדיפו מחיר נמוך ככל האפשר עם האיכות הגבוהה ביותר. אולם במחקר קונג'ויינט שילוב של מס' תכונות בכל פרופיל מאפשר לאפיין את מידת ההשפעה של תכונות נוספות (מעבר לתכנות כדוגמת מחיר ואיכות)  על הרגלי הרכישה של המוצר.
כן יש שאלות שניתן לשאול במחקר קונג'ויינט שהינן שאלות של העדפות טעמים של הצרכנים ואינם טריויאליים כמו העדפת המחיר הנמוך של הצרכן.
בעת שיקול של הכנסת מוצר חדש לשוק, מחקר קונגוינט מאפשר קבלת תמונה רחבה ביתרונות ובחסרונות תכונות המוצר כפי שנתפסות ע"י הצרכנים.
כמו כן מחקר קונגוינט נותן אמת מידה לפלח השוק שיתפוס המוצר.
שאלה 9
א.                  תכונות מעיין אלו במוצר חדשני, אינו נתפסות כראוי. בשל חדשנות המוצר, מידת תכונת יעלות  המהירות סביר שתתפס כמעוותת, בשל חוסר תחושת החדשנות.
ב.מהירות הינה תכונה הנתפסת סוביקטיבית, ע"י כל אדם ותפיסתו הינה שונה מאדם לאדם, לגבי מהי נמוך, בינונית, גבוה.
הצגת הרמות צריכה להיות מוחשית יותר, ובכך מידת הביתיות בסעיפים שהצגנו תיפחת. מידת הרמות צריכה להיות ברורה ומוחשית לכל נבדק, לדוגמא 20 דקות למטר מרובע, 10 דקות, 5 דקות.