ניהול ופיתוח ביצועים, עבודה בציון , 5600 מילים, ציון A

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 5616
מספר מקורות 26

תקציר העבודה

תקציר ארגון טוב אינו מטרה בפני עצמו, אלא אמצעי להשגת המטרות העיקריות שהעסק הציב לעצמו. השגת המטרות במינימום מאמצים, הם מפתח חשוב להצלחת הארגון ורווחיותו. (http://www.smartandbetter.co.il).
אחד המקטעים הניהוליים המורכבים ביותר הוא חיבור בין קביעת האסטרטגיות של הארגון ותרגומה לצד האופרטיבי בארגון (בניטה, א. 2003). חיבור זה מבטא את החיבור בין בעלי המניות, ההנהלה הבכירה לבין הצוות הניהולי המתפעל של הארגון וכלל העובדים. לחיבור זה יש השלכות על מוטיבציית הפרט, תיאום שיתופי פעולה ומידת המחויבות שמנהלים ועובדים לוקחים על עצמם. חלק גדול מכך נושאת פונקצית משאבי אנוש, כפועלת למען החיבור הישיר המובנה והשיטתי בין המשאב האנושי ומערך היעדים. השינויים בטכנולוגיה, בכלכלת העולם וכן השוק התחרותי משפיעים רבות על הארגונים בימינו. כתוצאה מכך גדלה כיום המודעות בצורך בבדיקה חוזרת של יעדי הארגון ובבחינת תפקוד הארגון כולו וזאת במטרה להביא למצב של שיפור מתמיד. במצב זה יותר ויותר ארגונים פונים להיעזר במודלים רעיוניים וכן בכלים מתמטיים חדשים, שכן אי התקדמות ואף עמידה במקום כמותם כנסיגה.                                                עבודה זו תאיר מספר מודלים המאפשרים לארגון לנהל ולפתח את ביצועיו, בהתייחס לחזון הארגון, לאסטרטגיות הארגון ולמשאב האנושי שבו. ישנן מספר מודלים עיקריים בעולם העסקי המודרני – מודלים חדשניים שהתפתחו במהלך 20 השנים האחרונות, אשר נחקרו ונמצאים בספרות המחקרית.
בשנות ה – 80 חברת מוטורולה פיתחה את מודל ה – 6 סיגמא (6σ) , כמודל לניהול ביצועים, למדידת איכות תהליכי ייצור, הנמצאת עד היום בשימוש במוטורולה ובחברות רבות אחרות. מצדדי המודל טוענים שיישומו יביא לשינוי תרבותי דרך פריצת דרך בשיפור ה"שורה התחתונה" ובהשגה אגרסיבית של יעדים עסקיים (Jiju, Kumar & Mudo. 2005). תינתן סקירה של המודל, תוך התייחסות ליתרונותיו ולחסרונותיו ולתהליכי ההטמעה בארגון.
כמודל הנתמך במדדים כמותיים, אציין גם את מודל ה – BSC ((Balanced Score Card – מודל זה פותח בשנת 1992 ואשר בו הושם דגש מיוחד במציאת איזון בין אלמנטים כלכליים לאלמנטים שאינם כלכליים – "ארגון ממוקד אסטרטגיה". זהו מודל ניהולי אשר מתרגם את החזון ואסטרטגית הארגון לידי שורה של ביצועים אינטגרטיביים ואשר מתורגמים לידי סדרה של מדדי פעולה ומקבלים משקל שונה האחד ממשנהו ומארגון אחד לשני. המודל מציע להתבונן על הארגון בארבע פרספקטיבות חשובות: הלקוח, פנים ארגוני, לימוד וחדשנות ופרספקטיבה כלכלית (בניטה, א. 2003) יחד עם מודלים כמותיים אלו פותחו מודלים הנשענים על מדדים איכותיים. בניהם נמצא את מודל ההון החברתי.
המושג הון חברתי הוא מוצר של הקבוצה – המסביר כיצד קהילתיות המכוונת על הדדיות ושיתוף קבוצתי מגבירה שגשוג כלכלי (Adler & Kwon. 1998 ). נבחן את יתרונותיו וחסרונותיו של המודל תוך התייחסות למשאב האנושי בארגון.