הרמב"ם והנבואה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 4970
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

החוג לפילוסופיה עבודה סמינריונית על: תיאורית הנבואה של הרמב"ם כפי שמופיע במורה נבוכים  תוכן
1 )מבוא                                                    עמודים :  3-4

2 )הגדרת הנבואה ותכונות הנביא           עמודים : 5-8

3 )התגלות הנבואה                                   עמודים: 9-12

4 )משה כשונה משאר הנביאים                עמודים : 13-15
5)סיכום                                                   עמודים: 16-17

6 )ביבליוגרפיה                                         עמוד:
18
מבוא
רבנו משה בן מימון המכונה הרמב"ם נולד "בערב פסח בשנת ארבעת אלפים שמונה מאות תשעים וחמש למנין ספירת היהודים, 30 במרץ 1135 בשעה אחת בצהרים לאביו רבי מימון הדיין בקורדובה." (טובנהויז, 1960, 14). קורדובה הייתה במשך דורות רבים מרכז פורח של מסחר אומנות ומדע שבה היהודים חיו בביטחון ובשגשוג ובה משפחת מימון הייתה ידועה לתהילה. בשנת 1148 בהיות הרמב"ם בין 13 נכבשה העיר על ידי קנאים מוסלמים האולמוהדין שמם, קנאים אלו אילצו את יהודי קורדובה שלא הסכימו לקבל את האיסלאם כדתם לעזוב, בין העוזבים הייתה גם משפחת מימון. (שם, שם, 14-15). לאחר נדודים של מספר שנים בהם המשיך הרמב"ם ללמוד ולהתוודע לאנשי חוכמה מוסלמים הגיעו הוא ומשפחתו לעיר פאס במרוקו בשנת 1160 שהייתה מקום מושבו של הרב יהודה הכוהן אבן שושן ושם ניסו להשתקע. גם במקום זה סבלו היהודים ואולצו להתאסלם. לאחר שנכלא הרמב"ם ושוחרר בעזרת ידיד ערבי, החליטה המשפחה לעזוב שוב. (שם, שם, 16-23).
משפחת מימון החליטה לעלות לישראל והגיעה לארץ  בשנת 1165 אך גם בארץ ישראל מצב היהודים היה בכי רע במיוחד בסערת מסעי הצלב שהתרחשו בארץ, הם ישבו בעכו, בירושלים ובחברון ולבסוף החליטו להגר שוב, הפעם למצרים שנחשבה למדינה בעלת חופש דתי רב.( שם, שם, 24-27). משפחת מימון מגיע לאלכסנדריה שבה הייתה אחת מהקהילות היהודיות העשירות והחשובות במצרים, עם בואם לאלכסנדריה נפטר אבי המשפחה ונקבר בירושלים והמשפחה עוברת לפסטט שבקהיר לישיבת קבע. אחיו של הרמב"ם דוד שהיה סוחר יהלומים והמפרנס העיקרי של המשפחה, נפטר גם הוא כאשר אוניה שבה הפליג  טבעה דבר שמאלץ את הרמב"ם שעסק עד אז בענייני הציבור ללא תשלום ולימוד התורה ופירוש המשנה ללמוד מקצוע לפרנסתו. הוא מחליט ללמוד רפואה ועד מהרה הופך לרופאם של נכבדי מצרים ולרפאו הפרטי של סלח א דין שנתמנה לשליטה של מצרים בשנת 1171 ולאחר מותו של סלח גם לרפאו הפרטי של בנו. מלבד היתו רופאם של נכבדי מצרים וכתיבת ספריו הרמב"ם היה גם ראש כול הקהילות היהודיות במזרח. (שם, שם, 28-42).  ספריו של הרמב"ם הינם ספרים בעלי השפעה אדירה על ההגות היהודית מהוצאתם ועד ימנו:
בספרו "המשנה לתורה" שהשלים בשנת 1180, "גיבש וכינס את כול החומר ההלכתי, המפוזר בכול הש"ס ובספרות הגאונים, בסידור מקורי חדש לפי סדר העניינים. סידר את ספרו כמו ספר חלקים, הכולל כל הדינים והמצוות, שנאמרו למשה בסיני, והם נתפרשו על ידי התנאים האמורים והגאונים." (שם, שם, 45).  בספרו "פירוש למשניות" –