תזה - הקשרבין שביעות הרצון של המורים מעבודתם, ושילוב מישחקים בתהליך ההוראה-למידה.

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 15333
מספר מקורות 63

תקציר העבודה

תוכן העניינים
מבוא                                                                                                                 עמ'
2 פרק א' – שביעות רצון בעבודה                                                                           חלק א' – שביעות רצון בעבודה כמרכיב מפתח בהתנהגות ארגונית                         עמ' 5
                תיאוריות של שביעות רצון בעבודה                                                      עמ'
6                     גורמי שביעות רצון בעבודה                                                                 עמ'
1 0                 שביעות רצון ויעילות בעבודה                                                              עמ'
1 4
               סיכום                                                                                                עמ'
1 5   חלק ב'  – שביעות רצון ממקצוע ההוראה                                                                         עמ'
1 6
                ביה"ס כארגון                                                                                               עמ'
1 7
                מטרות בית הספר כארגון                                                                   עמ'
1 7                 ייחודה של עבודת ההוראה                                                                        עמ'
1 9
                גורמי שביעות רצון ממקצוע ההוראה                                                                                                א.         הקשר מורה – תלמיד                                                            עמ'
2 0                                              ב.         ההגשמה העצמית של המורה                                                עמ'
2 2
                                              ג.          האוטונומיה של המורה                                                        עמ'
2 4
                                             ד.         קבוצת העבודה                                                                    עמ'
2 5
                                             ה.         ניהול ביה"ס והאקלים הארגוני                                             עמ'
2 6
                שביעות רצון של המורה מהעבודה ואיכות ההוראה – סיכום                  עמ'
2 9
פרק ב' – המשחק ושילובו בלמידה חלק א' – משחק, מי אתה?                                                                                 עמ'
3 1
                הגדרת תופעת המשחק                                                                       עמ'
3 2
                סוגי משחקים                                                                                                עמ'
3 3
                מאפייני המשחק                                                                                עמ'
3 5
                גישות תיאורטיות לניתוח תופעת המשחק                                              א.         המשחק מן ההיבט הפיזיולוגי-ביולוגי                                    עמ'
3 9
                                             ב.         המשחק מן ההיבט הפילוסופי                                               עמ'
4 0                                               ג.          המשחק מן ההיבט הפסיכולוגי                                              עמ'
4 3
                                             ד.         המשחק מן ההיבט החברתי                                                  עמ'
4 5
                משחק ומבוגרים – האם אף פעם לא מאוחר לשחק?                              עמ' 47
                תופעת המשחק – סיכום                                                                     עמ' 50 חלק ב' – משחק ולמידה                                                                                    עמ' 51
                למידה           – מהי?                                                                                     עמ' 52
                תרומת הפעילות המשחקית ללמידה – התחום הרגשי                            עמ' 53
                תרומת הפעילות המשחקית ללמידה – התחום החברתי                          עמ' 58
  תרומת הפעילות המשחקית ללמידה – התחום הקוגניטיבי                        עמ' 61
  המשחק הדידקטי – לאן? (סיכום)                                                         עמ'
6 5   פרק ג' – המחקר                                                                                               עמ'
6 7
                                                                                                            סיכום ודיון                                                                                                        עמ' 74
ביבליוגרפיה                                                                                                      עמ' 79
נספחים                                                                                                                        עמ'
8 3
מבוא
עבודה זו מטפלת בקשר שבין שני משתנים מן התחום הפדגוגי: שביעות הרצון של המורים מעבודתם, ושילוב מישחקים בתהליך ההוראה-למידה. שביעות הרצון של מורים מעבודתם נבדקה במחקרים שונים, ונמצאה קשורה במספר גורמים. בנוסף, הוכח כי שביעות הרצון של המורים קשורה במדדים של יעילות ותפוקה, משמע: מורה שבע רצון תורם לקידום מטרות ההוראה, יותר מעמיתו החש אי-שביעות רצון מעבודתו.
תרומותיו של המישחק לתהליך ההוראה-למידה נחקרו, גם הן, מהיבטים פדגוגיים שונים. לאור מחקרים אלה נתפס כיום המישחק כאמצעי רב-ערך לקידום תהליכי למידה. שאלת המחקר המוצגת בעבודה היא האם מורים המשלבים מישחקים דידקטיים בתהליך ההוראה-למידה הינם שבעי רצון מן העבודה יותר מאשר מורים שאינם משתמשים במישחקים?
שערתי כי נמצא מתאם חיובי בין שני משתנים אלה. כפי שניווכח בהמשך, אישוש השערת המחקר תאפשר להצביע על כיוונים חדשים העשויים לתרום לקידום תהליכי למידה ולשיפור איכות העשייה החינוכית. העבודה מורכבת משלושה פרקים:
      
1 )         הפרק הראשון מבוסס על תיאוריות ומחקרים מתחום ההתנהגות הארגונית. בדקתי מהי שביעות רצון בעבודה, סקרתי תיאוריות ארגוניות שונות המטפלות בנושא, והצגתי את הגורמים התורמים לשביעות רצונו של העובד מעבודתו. בהמשך, התמקדתי בתחום הפדגוגי:
תיארתי את ביה"ס כארגון הפועל להשגת מטרות, אפיינתי את עבודת ההוראה, וסקרתי מחקרים שונים שבדקו את הגורמים הקובעים את שביעות רצונו של המורה מעבודתו. בסיכום, הצגתי מחקרים המדווחים כי שביעות הרצון של המורה קשורה באיכות העבודה שהוא מבצע.       
2 )         בפרק השני הצגתי את תופעת המישחק: הגדרתי את התופעה, אפיינתי אותה, וניתחתי אותה מהיבטים שונים – פיזיולוגיים, פילוסופיים, פסיכולוגיים וחברתיים. בהמשך, מתוך בחינת התביעות שמציבות גישות פדגוגיות עדכניות, בדקתי את תרומותיו הפוטנציאליות של המישחק ללמידה מבחינה רגשית, חברתית וקוגניטיבית. סיכמתי פרק זה בהערכת כיוון ההתפתחות העתידי של שילוב המישחק בתוך מערכת החינוך הפורמלית.