תכנון, פיתוח ויישום תכניות לימודים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
ציון 100
שנת הגשה 2012
מספר מילים 2598

תקציר העבודה

א)   מורה אוטונומי הוא מורה המכיר את התפיסה הרעיונית ומעמיד במבחן את מידת הזדהותו או את   ביקורתו כלפי ההכרעות שנתקבלו בתכנית.
המורה האוטונומי יכול לבטא אוטונומיה זו בשלושה תחומים עיקריים:
·   תחום תה"ל (סילבוס) – מורה שיכיר את תה"ל ויחשוף את תפיסתה הרעיונית, יוכל להסתייע בה בבואו לקבוע מטרות חינוכיות לטווח הרחוק. הכרה זו תחדד את גישתו הביקורתית לתה"ל ותעזור לו לקבל החלטות, לבקרן ולסננן בעת הכנת חומרי למידה שונים לפי "רוח התכנית". ·   תחום חומרי הלמידה – תפקידם של המורים הוא לקרוא את חומרי הלמידה קריאה ביקורתית מתוך כוונה לנצל את הפוטנציאל החינוכי הטמון בהם. עליהם לבחור את החומרים המתאימים, לשנותם ולהתאימם לצורכיהם, ואף ליצור חומרי למידה בעצמם.
·   תחום תכניות ההוראה – המורים בונים ומתכננים תכניות הוראה לפרקי זמן מוגדרים.
הכנת תכניות אלה דורשת שימוש אינטליגנטי במקורות. המתכננים חייבים לשקול גורמים שונים (כגון: דרכי הלמידה, תזמונים, הדגשים וארגון סביבת לימודית מגוונת ומגרה ועוד). תכניות אלו עשויות להיות גם מקוריות וגם נאמנות לתפיסה הרעיונית מחד, וגם מתחשבות בצורכיהם של התלמידים, של ביה"ס ושל הקהילה מאידך. הן פרטיות וייחודיות מעצם טבען.
למעשה, פעילות המורה האוטונומי אינה מתרחשת באופן סכמטי ובתחום אחד בו בזמן.                    פעילותו מגוונת ומתרחשת בד בבד בתחומים אחדים ונובעת מראייתה של תה"ל כתהליך מתפתח במסגרת מדיניות התכנון של מערכת החינוך (חובה, בחירה ורשות).
הכרת התפיסה הרעיונית של תה"ל מאפשרת אפוא לממש את תפקידו הבסיסי של המורה האוטונומי: להכיר את המטרות, את העקרונות ואת הנחות היסוד של התכנית ולחשוף את שיקולי הדעת שהנחו את מחבריה. כמו כן, היא מזמנת למורה יכולת לבקר את ההכרעות ואת הנימוקים והשיקולים של המחברים או להזדהות עמם.
ב)   ביחידה 2 מפורטות שלוש רמות של פירוט בניסוח מטרות: כוללניות = נקבעות ע"י הדרג המדיני או השלטון המרכזי; כלולות בתפיסה הרעיונית של תה"ל ומשקפות את "התכנית האידיאלית"; מתבססות על עקרונות חברתיים וערכיים כלליים; מבטאות את היעדים של החברה הרחבה; מנוסחות במונחים בעלי משמעות רחבה; …