תכנון, פיתוח ויישום תכניות לימודים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 14
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , ,
ציון 92
שנת הגשה 2012
מספר מילים 1458

תקציר העבודה

בשלות רגשית = נכונותו האמוציונאלית של הלומד ללמוד. זוהי, למעשה, המוטיבציה (הנעה) שאותה יש לגרות באמצעים שונים ללומדים שונים. לשם כך יש לפתח שיטות הוראה וחומרי לימוד המתאימים לכך. הבשלות הרגשית מתאפיינת בפתיחות כלפי עמדות ורגשות של הזולת.
לפיכך, מאפיין בולט של חוסר בשלות רגשית הינו דוגמטיזם (התייחסות לנושא מנקודת מבט בודדת, דבר המפריע לתהליך הלמידה הדורש פתיחות וגמישות מחשבתית). גם יכולת של קשב וריכוז מהווה מאפיין לבשלות רגשית. מאפיין נוסף של הבשלות הרגשית הינו היכולת לרסן רגשות מחד והכושר לתת להם ביטוי מתאים מאידך, ולשם כך יש לשים דגש את פיתוח ת"ל הנותנות ללומדים ביטוי עצמי בתחומי הלימוד השונים. ע"פ אריקסון, ההתפתחות הרגשית מתקדמת עם הגיל בהדרגתיות (הילד עובר שלבי התפתחות רגשית לקראת בשלות), ובכל שלב יש משבר פסיכולוגי אופייני. אם ההתייחסות למשבר נעשית בדרך הנכונה, הילד בשל לעמוד בפני משבר השלב הבא. כל משבר מתואר במושגים חיוביים ושליליים, בהתאם לתוצאות האפשריות. למשפחה תפקיד מכריע בכיוון התפתחותו הרגשית של הילד על יכולת הילד לקראת בשלות: היא המעצבת, במידה רבה, את היכולת של הילד לעמוד במשברים שבכל שלב ולהתקדם לקראת בשלות רגשית. גם לביה"ס יש השפעה על ההתפתחות לקראת בשלות רגשית: ביכולתו לעזור לחניכיו להתבגר ולהתפתח מבחינה רגשית.
בשלות חברתית = היכולת ליצור קשרים חברתיים ולהסתגל לדרישות ולנורמות של קבוצת בני הגיל.          זו היכולת לשתף פעולה במשחק תוך קבלת החוקים והכללים, לתת כבוד לאחר ולהתחשב בצרכיו, להתמודד עם מצבים של תחרות ולשאת הפסד ותסכול. ככל שהילד מתפתח, עולמו מתרחב והוא מגיב גם כלפי אחרים. עם השנים, בשלותו החברתית הולכת ומשתפרת. הבשלות …