פסיכולוגיה בחינוך

תקציר העבודה

מטלת מנחה (ממ"ן) 14
הקורס: 101
5 – פסיכולוגיה בחינוך חומר הלימוד למטלה: למידה, בית-ספר והמורה מספר השאלות: 3 משקל המטלה: 6 נקודות סמסטר: א 2013 מועד אחרון להגשה: 6.1.2013
קיימות שתי חלופות להגשת מטלות:
שליחת מטלות באמצעות מערכת המטלות המקוונת באתר הבית של הקורס  שליחת מטלות באמצעות הדואר או הגשה ישירה למנחה במפגשי ההנחיה  הסבר מפורט ב"נוהל הגשת מטלות מנחה" קראו את הקטע שלפניכם וענו על שאלה 1 שבעקבותיה:
מערכת החינוך בניו-זילנד מודאגת מתופעת התמכרות התלמידים להימורים רבים מתלמידי התיכוניים בניו-זילנד מוגדרים כמכורים להימורים. דברים אלו נאמרו על-ידי ראש האגודה לבעיית ההימורים בניו-זילנד. במחקר שערכה האגודה נמצא כי ב 14%- מקרב התלמידים בגילאי 14-18
נמצאו סימנים מקדימים לתופעת ההתמכרות להימורים. בעיית ההימורים הולכת וגדלה ככל שיותר תלמידים צעירים בבתי-הספר היסודיים נוהגים לשחק משחקי קלפים ומשחקי פוקר ממוחשבים. ברוב המקרים ההתמכרות להימורים מתחילה בגיל צעיר.
מומחה בנושא ,Derevenshy ` תלמידים שהחלו להמר בגיל 11 הוגדרו כמכורים בגיל 17 . פרופ הימורים של בני-נוער ציין כי, ההימורים הינה תופעה עולמית הפוגעת במדינות רבות. בקנדה וארה"ב
4 %-8% מבני הנוער מוגדרים כמכורים להימורים ועוד 10%-משפטים% כבעלי סבירות גבוהה להתמכרות.
בעיית ההימורים נפוצה יותר מהתמכרות לאלכוהול וסמים. המחקר נערך בשישה תיכוניים באוקלנד- ניו- זילנד.
התופעה מדאיגה את מערכת החינוך המכירה בהשלכות השליליות של בעיית ההימורים על עבריינות הנוער.
בניו- זילנד ההימורים אינם אסורים ופעמים רבות מהמרים הילדים יחד עם הוריהם. 70% מהתושבים נמצאים במרחק של רבע שעה הליכה ממרכזי הימורים, וכי 40% מהאוכלוסייה מהמרת באופן קבוע.
מרכזים שבהם מותקנים משחקי מחשב ומכונות הימורים נגישים לבני הנוער בכל גיל. נתונים נוספים על מגמת ההימורים: 33% מהתלמידים בניו-זילנד הימרו במשחק לוטו.
5 % מהתלמידים הימרו על סכומי כסף קטנים במשחקי קלפים, ו 10%- מהתלמידים הימרו במכונות משחק להימורים. בתגובה למחקר נשמעה קריאה של אנשי חינוך בניו-זילנד להיערך בתוכניות מניעה והסברה בבתי-הספר וכן לתקן תקנות מגבילות בנושאי ההימורים.
( (פורסם ב"מעריב" ב- 29 בדצמבר 2005
50 נק') ) שאלה 1
הסבירו מהו תהליך הלמידה המוביל לתופעות המתוארות בקטע, בהתבסס על:

5 נק') א. תיאוריית ההתניה האופרנטית (סקינר). )
2 5 נק') ב. למידת חיקוי (בנדורה). ) הערה: עליכם לדון בכל תיאוריה בנפרד. ביחס לכל תיאוריה, עליכם להציג שני מושגים מתוך התיאוריה, להסביר אותם בקצרה ולקשר אותם לתהליך הלמידה הנוצר אצל תלמידים.
ביחס לכל תיאוריה יש לתאר כיצד לומדים ילדים ובני נוער את התהליכים המתרחשים בכתבה, ומה גורם להם לפעול בדרך הזו.
בתשובתכם, התייחסו לכל תיאוריה בנפרד.
למשל על-פי התיאוריה של סקינר, בחרו מושגים שעשויים להסביר את הלמידה המתרחשת, ותארו באמצעות המושגים האלה את תהליך הלמידה המתרחש.
כך ביחס לתיאוריה של בנדורה.
30 נק') ) שאלה 2
1 0 נק') א. הסבירו מהי למידת גילוי ומהי למידת קבלה, ותנו דוגמא משלכם לכל אחד ) מסוגי הלמידה.
הסבר המושגים בהתבסס על ההסבר בספר הקורס.
12 נק') ב. הציגו יתרון וחסרון לכל אחד מסוגי הלמידה. )
8 נק') ג. באיזו מידה ניתן להתייחס לסוגי למידה אלה כסותרים זה את זה? נמקו דבריכם. )
2 0 נק') ) שאלה 3
"איננו טוענים שהתנהגות לימודית טובה תתגבר בהכרח על השפעותיה של יכולת אינטלקטואלית מוגבלת. טענתנו היא שברמות דומות של יכולת, תלמידים שיוכשרו להתנהגות לימודית אופטימלית ייהנו מיתרון ברור על פני אלו שלא יוכשרו לכך".
(מתוך "התנהגות לימודית ואינטליגנציה כהסברים להישגיהם של ילדים בלימודים"/ שייפר ומק- .( דרמוט, מקראת הקורס, עמוד 304
8 נק') א. הסבירו , בהתבסס על המאמר מהי התנהגות לימודית, וכיצד נמדדת. )
8 נק') ב. הציגו את הממצאים העיקריים העולים מן המאמר, והסבירו את הקשר בין ) הממצאים לבין הציטוט שלעיל.
4 נק') ג. מהן ההשלכות החינוכיות של הקשר בין הממצאים לציטוט בו דנתם בסעיף ב'? ) נמקו דבריכם.