אישיות תאוריה ומחקר

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
ציון 92
שנת הגשה 2013
מספר מילים 1977
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

אישיות:
תיאוריה ומחקר ממן
1 2
שאלה 1 א' להלן מאפייניו של האדם הבריא בנפשו :
1.      זגמונד פרוייד: פסיכו אנליסט.  פרויד קיבל את התפיסה המכניס טית על פיה ישנה חוקיות בחיי הנפש כמו בחוקיות הביולוגית, והאמין בקשר שבין חיי הנפש והגוף. פרויד טען בהמשך כי יצרים וכוחות חייתיים הם המניעים את האדם ולא נפש נעלה. מהפכתו של פרויד הייתה בתפיסה כי המחלה אינה אורגנית אלא פסיכולוגית ביסודה. המקור טמון בלא מודע והעלאתו למודע משחררת את החולה מהסימפטומים הגופניים. המונח פסיכואנליזה לפי פרויד הינה נפש האדם .
מאפייניו של אדם בריא על פי פרוייד חותרת ליציבות והסתגלות ובניסיונות להגיע לאיזון פנימי .על הנפש להגיע לאיזון בין לחצים חיצוניים שהסביבה מפעילה לבין לחצים פנימיים , כמו דחפים ויצרים של האדם.
כמו כן נדרש גם איזון בתוך המבנה הנפשי עצמו , דהיינו, בין מבנים המייצגים חלקים שונים של האישיות. לדוגמא:נדרש איזון בין המבנה המייצג דרישה לסיפוק מיני מידי לבין המבנה המייצג דרישה להתנהגות על פי הנורמות חברתיות מקובלות.
אחד המושגים המעידים על מאפייניו של אדם בריא מתוך גישתו של פרויד הינה עידון=מנגנון הגנה חיובי,המעיד על התמודדות בריאה.
תיעול הדחפים למטרות מועילות ומקובלות מבחינה חברתית לקידום היחיד והחברה. נפש בריאה חותרת ליציבות ולאיזון פנימי בין לחצים חיצוניים סביבתיים ובין לחצים פנימיים .
2 .      יונג : יונג האמין שלכל אדם שאיפה מולדת להרמוניה פנימית – להתפתחות מלאה ושוויונית של כל מרכיבי האישיות. הוא גרס כי כדי להגיע לשלמות זו עלינו לטפח את הניגודים הקיימים בנו , לרבות אלה המצויים בלא מודע. מאפייניו של אדם בריא היא אפוא להגיע לארגון מאוזן של כל הניגודים והסתירות שבנפשו. לתהליך הגשמתה של  מטרה זו קרא יונג אינדיווידואציה. משהצליח האדם להגשים שאיפה זו להרמוניה, נשלם תהליך התפתחותה של האישיות הייחודית, שהיא ישות פסיכולוגית המשלבת בתוכה את כל המרכיבים המנוגדים של האישיות מבלי להדגיש את האחד על חשבון האחר. לישות זו קרא יונג עצמי. העצמי הוא ארכיטיפ בפני עצמו, המקנה לאישות אחידות , שיווי משקל ויציבות.

3 .      אדלר: אדלר טען כי חייו של האדם מתמקדים בחתירה לשלמות, להצלחה, ולעליונות, המעניקות לו חירות ומשחררות אותו מתחושות האין אונים והנחיתות –
שאלה 2
מקור קשייו של ברוך מתוך התיאוריות הבאות:
1.      פרויד : ברוך סובל מחרדה מציאותית, הבאה לידי ביטוי במיחושים בחזה, קוצר נשימה, כאבי ראש, חרדה זו מזהירה את האורגניזם מפני סכנות חיצוניות של ממש . היא קשורה לרפלקס הבריחה, ולפיכך היא ביטוי ליצר הקיום עצמו. הסימפטומים מהם סובל ברוך הינם תוצאה של איום מופשט יותר ומקורו החיצוני אינו מוגדר , הוא נקרא חרדה. תגובת האורגניזם לחרדה מציאותית נעה על פני קשת רחבה של התנהגויות שביסודן מצויה התנהגות בריחה החרדה המופשטת של ברוך הינה כתוצאה מעזיבה (מוות הוריו) , תחושת המתח המתעוררת באדם החושש שבני אדם שהוא קשור אליהם יעזבוהו. נראה שברוך משתמש במנגנון הגנה מסוג הביטול, אשר בא לידי ביטוי בפעולה מבטלת או השוללת פעולה או מחשבה קודמת באופן סמלי ובלתי מודע, ברוך מנסה לבטל או לשלול את המחשבה הקודמת על ידי התנהגות כפייתית שבאה לידי ביטוי בבדיקות דופק עצמי כעשרות פעמים ביום. …