פסיכולוגיה התפתחותית

תקציר העבודה

ממן 11- התפתחותית
1 .התפתחות משמעה שינויים איכותיים תלויי גיל וארגונים של התנהגות מחדש, שהם סדירים, מצטברים ובעלי כיוון ( Gottlieb,1983, Waters and Sroufe 1991).
התפתחות הינה מצטברת משום שכל שלב בהתפתחות כולל בתוכו את מה שהיה בשלב הקודם ומשהו נוסף- לדוגמא תינוק שזוחל לומד לעמוד- הילד צובר גם יכולת לזחול וגם יכולת לעמוד, בהמשך התינוק שלמד לעמוד לומד ללכת- ההליכה היא התפתחות מצטברת משום שהיא שימור כל הפעולות שנלמדו לפני כן-זחילה, עמידה שיצרו יחד את המרכיב הסופי-הליכה.
2.
2ב. "מודל נתיבי ההתפתחות" הוא מודל שפיתח ג'ון בולבי והינו חלק חשוב בתיאוריית ההיקשרות . תיאוריית ההיקשרות מבוססת על ההנחה שלנפש הפעוט יש צורך ליצור קשר עם הדמות המטפלת. זהו צורך ראשוני ואינו צורך משני הנועד לספק צרכים פיזיים- במחקרו של הארי הארלו בניסוי בו הופרדו קופים מהאימהות שלהן כך שחלק מהקופים גדלו עם אימא שהייתה עשויה מתיל וסיפקה מזון ואחת שהייתה עטופה בבד מגבת- הקופים העדיפו בבירור את האם מבד הסתבר שלשם פיתוחה של התקשרות היכולת להיצמד לאם עשויה מבד ולשאוב ממנה ביטחון הייתה חשובה יותר מאכילה( Harlow
1 967).
המוטיבציה של הפעוט ליצור קשר עם הדמות המטפלת היא מאוד גבוהה, ובעלת ערך הישרדותי לכן הקשר בשנה הראשונה לחיי הפעוט לאמו הוא משמעותי וטוטאלי. הדרך בה תופס התינוק את זמינות הדמות המטפלת, תגובותיה וההתנסויות שלו אתה, יוצרת אצלו מודל פעולה פנימי, בעזרתו הוא תופס את העולם ומגבש ציפיות והערכות לגבי תגובות הסביבה כלפיו בעתיד.
3. .
הספרציה והאינדיבידואציה  הם חלק מתהליך התפתחותי תהליך הספרציה-אינדיבידואציה שתואר על-ידי הפסיכואנליטיקאית מרגרט מאהלר אשר שמה במרכזה את האינטראקציות בין התינוק לאם בשלושת שנות חייו הראשונות. זהו תהליך המתרחש בכל הרמות-גופני, נפשי, רגשי, מנטלי וקורה בצורה הדרגתית ככל שהתינוק גדל.
4 .
התפתחות היא תוצאה של יחסי גומלין בין הגנים לסביבה. הגנים מנחים את ההתפתחות, הם מכילים בתוכם הוראות גנטיות האחראים על התכונות האנושיות שלנו יחד עם זאת הם מופעלים או מושבתים באמצעות אותות כימיים בסביבת התא. הגנים בשילוב עם הסביבה אחראים על ההתפתחות. התפתחות המין היא דוגמא כיצד הגנים פועלים בהקשר סביבתי מסוים. מין העובר נקבע ברגע ההפריה ברגע שתא זרע פוגש תא ביצית, נקבע ע"י כרומוזום מס' 23 כרומוזום המין.