לגדול עם הטלוויזיה והאינטרנט

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , ,
ציון 90
שנת הגשה 2014
מספר מילים 1253
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

שאלה 1
א. מה הן ההשלכות השליליות האפשריות של הצפייה בתכנים בעייתיים (תכנים הקשורים באלימות, פורנוגרפיה או צרכנות מוגזמת) על ילדים צעירים ועל בני נוער?
ב. תארו מחקר המתייחס לאחת ההשפעות השליליות שציינתם בסעיף א.
שאלה 2
א. קראו את הכתבה " %77 מההורים: האינטרנט הוא לא מקום בטוח לילדים" (גלובס, 9/2/מנהל עסקים), המצורפת לעמודים הבאים.
מה הם הסיכונים העיקריים שאורבים לילדים באינטרנט, על פי ההורים שהשתתפו בסקר?
ב. מדוע תופעת הבריונות ברשת זוכה להתייחסות מרובה בכתבה, כמו גם בקרב הציבור ובמחקר? הסבירו במה מתייחדת בריונות ברשת (לעומת בריונות המוכרת מדורי דורות) הן על פי המבוא למקראה "לגדול עם האינטרנט" והן על פי מאמרם של גורציק ואולפסון (2013), "מתי בריונות היא בריונות ברשת".
שאלה 3
לגבי כל אחד מההיגדים שלפניכם, עליכם להחליט אם ההיגד נכון אם לאו. עגנו את ההסבר להכרעתכם בתיאור קצר של מחקר או גישה מחומר הקורס.
אורך התשובה לכל סעיף עד עשר שורות.
א. ילדים מושפעים יותר מתוכן שהם תופסים כמציאותי.
ב. טלוויזיה בעיקר מחזקת תפיסות קיימות ולעתים רחוקות מצליחה לשנותן.
ג. על פי בקינגהם, ילדים כלל אינם מושפעים מפרסומות.
ממ"ן
1 2
שאלה
1 א.
לתכנים אלימים בטלוויזיה עלולות להיות לא מעט השפעות שליליות על ילדים צעירים ובני נוער. ניתן לחלק את סוגי ההשפעות להשפעות מידיות ולהשפעות מצטברות:
השפעה מידית (לטווח קצר) בהשפעות מידיות, ילד מבצע פעולות אלימות טווח זמן קצר אחרי הצפייה. ניתן להבחין בין שני סוגי השפעות שליליות:
חיקוי – לפי תיאוריית הלמידה החברתית של בנדורה, ילדים מעצבים את אישיותם בעקבות למידה ממודלים לחיקוי אשר מקבלים תגמולים חיוביים או שליליים (חיזוק או עונש). בנדורה ערך סדרת מחקרי "בובת הבובו" כדי לבדוק באיזו מידה ובאילו נסיבות ילמדו ילדים התנהגויות אלימות חדשות. בנדורה הסיק מממצאי המחקר כי ילדים לומדים התנהגויות אלימות חדשות כתוצאה מצפייה בהן, במיוחד אם המודלים שביצעו התנהגות אלימה קיבלו חיזוקים חיוביים בעקבות התנהגותם.
עוררות –  לפי תיאוריית העוררות, צפייה באלימות מעלה את רמת העוררות הכוללת של הצופים הצעירים, מסירה עכבות ומגרה אותם להתנהג בצורה אלימה. לדוגמא, ילדים שצופים בתוכן אלים מראים ביטוי מידי בפורקן פיזי כמו קפיצות על הספה.
השפעה מצטברת (לטווח ארוך) בהשפעות מצטברות, הילד לומד לנהוג באלימות לאורך זמן.
חוקרים משתמשים בשתי דרכי מחקר כדי למצוא קשר בין צפייה מצטברת בטלוויזיה להתנהגות אלימה:
ניסויי שדה – מחקר שנעשה בנסיבות של סביבה טבעית של הילדים, כמו תצפית בפעילות של ילדים בביה"ס או בגן בתנאים טבעיים לאורך זמן. אליתה שטיין ולינט פרידריך (1972) ערכו מחקר שבו נבדקה ההשפעה של צפייה בתוכנית אלימה בטלוויזיה בגן הילדים על התנהגות אלימה בגן ובחצר. מסקנתם של החוקרים מהמחקר הייתה כי אלימות בטלוויזיה תורמת באופן משמעותי להתנהגות אלימה של אלה-