סמינריון כלכלת כוח אדם, האוניברסיטה הפתוחה, שילוב של משפחה וקריירה,היכולת למצוא את האיזון בין השניים,איזון משפחה וקריירה

תקציר העבודה

נושא העבודה :
שילוב של משפחה וקריירה – היכולת למצוא את האיזון בין השניים תקציר הקונפליקט בין עבודה למשפחה ניתן להגדרה בכך שהזמן המוקדש לדרישות של תפקיד אחד מקשה על ביצועו של התפקיד האחר . המודל של משפחה סטנדרטית אשר היה נהוג עד המאה ה20, שבה צד אחד מפרנס והאחר דואג למשפחה ולמשק הבית, התחלף אט אט לקראת סוף המאה. השינוי היה די מהותי וזה העלה את הצורך להכיר במורכבות שבממשק בין עבודה . בספרות המחקרית גם ניתן לראות ניסיונות רבים שמטרתם להסביר את הקשר שבין התפקידים הללו ואת ההשלכות של קשר זה על התנהלותו של הפרט בחייו ובמקום עבודתו. בנוסף, אנו נדרשים להשקיע משאבים רבים, על מנת לתרום את חלקנו בתא המשפחתי דבר אשר יוצר מערך מורכב של קשרים בין התפקידים, אותם אנו ממלאים במהלך החיים כמשפחה. מה עושים כאשר עולם הקריירה מתנגש עם עולם המשפחה? בחברה שבה רוב הנשואים הם זוגות אשר עובדים שניהם, נדרש מן המעסיקים להקשיב לצורכיהם של עובדיהם.
בשנים האחרונות ישנה עלייה במספר האנשים שיש להם מחויבות גדולה גם לעבודה וגם למשפחה. מציאות זו הביאה לשינוי התפיסה ולהבנה כי עבודה ומשפחה הם שני עולמות אשר מתקיימת ביניהם אינטראקציה מתמדת ולכן על מנת להבין את התמונה הכוללת יש לחקור את ההשפעות ההדדיות של עבודה ומשפחה, איזון חיים עבודה. גם התפיסה לגבי מגדר השתנתה מה שגרם לכך שגם נשים יכולות ורוצות לפתח קריירה, וידוע שבימינו רוב רובן של העבודות דורשות שעות עבודה ארוכות ומחויבות.  מצב חדש זה גורם לכך ששני בני הזוג ינהלו קריירה, והחתירה לאיזון בין בית לקריירה נהיית מסובכת יותר ויותר. מה שיוצר קונפליקט בין הזמן המוקדש לעבודה לבין הזמן שמוקדש למשפחה ותפקיד האישה והבעל מקבל משמעות חדשה.
תוכן עניינים :

1 .            מבוא ומטרת העבודה .. עמ' 3-4
2 .            סקירת ספרות –.עמ' 5-10
3 .            המדגם -… עמ' 11
4 .            תוצאות המחקר (שאלון ) –עמ' 12-17
5.            כמה נתונים מעניינים מניתוח השאלון–עמ' 18-19
6 .            בדיקת שביעות רצון ..עמ' 20-21
7.            האם הנושא נבדק גם בארץ? … עמ' 23- 22
8 .             סיכום ומסקנות -..עמ' 24-
5 9.            ביבליוגרפיה –…עמ' 26-27
1 0.    נספחים -עמ'
2 8-35
מבוא
אפשר להגדיר את הקונפליקט בין עבודה למשפחה בכך שהזמן שמוקדש לדרישות של תפקיד אחד מקשה על ביצועו של התפקיד האחר (Greenhaus  & Beutell 1985).
המודל של משפחה סטנדרטית אשר היה נהוג עד המאה ה20, שבה צד אחד מפרנס (לרוב הגבר) והאחר דואג למשפחה ולמשק הבית, התחלף אט אט לקראת סוף המאה. השינוי היה די מהותי וזה העלה את הצורך להכיר במורכבות שבממשק בין עבודה למשפחה (2002 Spector & Allen,) . בספרות המחקרית גם ניתן לראות ניסיונות רבים שמטרתם להסביר את הקשר שבין התפקידים הללו ואת ההשלכות של קשר זה על התנהלותו של הפרט בחייו ובמקום עבודתו.
בעידן המודרני מהווה העבודה חלק מרכזי בחייו של הפרט לא רק כמקור להשגת צרכים חומריים, אלא גם כמקור למשמעות ולהגשמה עצמית . בו בזמן אנו נדרשים להשקיע משאבים רבים, על מנת לתרום את חלקנו בתא המשפחתי דבר אשר יוצר מערך מורכב של קשרים בין התפקידים, אותם ממלא הפרט במהלך החיים. אחד הנושאים באיזון בין משפחה לעבודה הינו נושא השליטה, שלו הגדרות רבות אשר התפתחו לאורך השנים. במקור מדובר באופן בו עובדים שולטים במתי, איפה וכיצד הם עובדים יחד עם השגת חיים מלאים מבפנים ומבחוץ לעבודה טובה, ולטובת שני הצדדים, מקום העבודה, המשפחה והחברה  (Pocock, 2005) .
אהבה ועבודה הם המסד המרכזי שעליו בנויים חייו היצרניים של האדם (זיגמונד פרויד) . אבל מה עושים כאשר העולם בעבודה מתנגש עם עולם המשפחה? במצבים כאלה, הלחצים שחווה האדם העובד, הנובעים מתוך הקונפליקט בין שני העולמות – הם חלק מן הלחצים האופייניים ביותר בעולמנו שעל סף המילניום. כה אופייניים הם, עד כי חברות למשאבי אנוש כבר הכריזו על נושא זה כעל "בעיית המילניום" אצל אנשים עובדים (ד"ר מירה חניק) .
בחברה שבה יותר מ- 60% מן הזוגות הנשואים הם זוגות אשר עובדים שניהם, מצב זה של שוק העבודה דורש מן המעסיקים לתת את הדעת לצורכיהם של עובדים ומנהלים המהווים כמחצית מכוח העבודה העומד לרשותם.
בשנים האחרונות אנו עדים לעלייה רחבה של מספר האנשים שיש להם מחויבות גדולה גם לעבודה וגם למשפחה. מציאות זו הביאה לשינוי התפיסה ולהבנה כי עבודה ומשפחה הם שני עולמות אשר מתקיימת ביניהם אינטראקציה מתמדת עבור גברים ונשים כאחד , ולכן על מנת להבין את התמונה הכוללת יש לחקור את ההשפעות ההדדיות של עבודה ומשפחה. העובדים בימינו עשויים להתמודד עם מספר רב של אתגרים בניסיונם למלא את הדרישות של שני התפקידים, עבודה ומשפחה מה שיוצר לפעמים קונפליקט בין השניים. קונפליקט זה נוצר מכיוון שכמות המשאבים העומדת לרשות כל פרט היא מוגבלת, והשילוב בין שני התפקידים העיקריים הופך לאתגר מורכב. בעבר , התפתחות בעבודה הייתה נחלתו של הגבר בלבד, אך בשנים האחרונות השתנתה התפיסה מה שגרם לכך שגם נשים יכולות ורוצות לפתח קריירה, וידוע שבימינו רוב רובן של העבודות דורשות שעות עבודה ארוכות ומחויבות. מצב חדש זה גורם לכך ששני בני הזוג ינהלו קריירה, והחתירה לאיזון בין בית לקריירה נהיית מסובכת יותר ויותר. מה שיוצר קונפליקט בין הזמן המוקדש לעבודה לבין הזמן שמוקדש למשפחה. לכך יכולות לבוא השלכות שעשויות לבוא לידי ביטוי בשינויי התנהגות כלפי המשפחה עצמה, הסובבים אותנו ,בלחץ נפשי ,תחושת עייפות, קושי בתפקוד וכו'.
בעבודה זו נבדוק את הנושא של ההתמודדות היומיומית של שילוב העבודה עם המשפחה ואיך אנשים שונים מתמודדים עם כך, אילו פתרונות ישנם ומהן המסקנות שניתן להסיק מהדיון על כך למען התמודדות נכונה יותר בעתיד. אני חושב שזה נושא מאוד רלוונטי ומעניין, במיוחד בחתך הגילאים בו אני נמצא (36) אך לא רק. גם אנשים בגילאים צעירים יותר ומבוגרים יותר כאשר יוצאים לעיסוקם, נתקלים מדי יום בדילמה הזאת של המחויבות לעבודה לבין המחויבות למשפחה . ברור שאין אידיאל , אך המטרה היא לשלב כמה שיותר נכון בין שניהם ולחלק את הזמן בצורה האולטימטיבית כך שבסופו של דבר העובד/ת ומשפחתו ייצאו נשכרים מכך לאורך זמן.
מטרת העבודה – מטרתי בעבודה זו היא להעלות על הכתב את הדיון בדבר הדילמה הכרוכה ביכולת שלנו לאזן בין היציאה לעבודה מחד וביחס פנימה כלפי המשפחה מאידך. כולנו וגם אני חש מותש לאורך תקופה לא קטנה, במיוחד עם ילדים קטנים, מפני שצריך לתת מעצמך 100% בעבודה כי זה מה שמצפים ממך , כאשר מחליפים לתפקיד שלך יש בשפע אך מחליפים לתפקיד של האבא או האימא אין ויש מחויבות למשפחה וצריך להשקיע גם 100% בבית כלפי בת/בן הזוג והילדים. לכן אבדוק איפה ניתן למצוא את האיזון ביניהם בתלות ישירה של מאפייני העובד ומשפחתו כדי להצליח בעבודה יחד עם השקעה בתא המשפחתי.