תזה+מחקר, הקשר בין שיתוף עובדים בקבלת החלטות, שביעות רצון בעבודה ומחויבות לארגון

מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2003
מספר מילים 12389
מספר מקורות 34

תקציר העבודה

תקציר מחקר זה עסק בבעיה העסקית בחברת "סמוראי". "סמוראי", חברה המתמחה בדפוס משי ובמדבקות בגלילים, ומספקת מגוון רחב של שירותים בתחומים אלו, החברה נתקלו בקשיים בשימור לקוחות עקב ירידה בתפוקת העובדים וברמת שירות הלקוחות. כתוצאה מכך, חלה ירידה ברווחיות החברה ונפגע מוניטין החברה. משוער כי עובדים רבים אינם מרוצים מן הסגנון הניהולי המנוכר בחברה, וכי הפגיעה בשביעות רצונם של העובדים גוררת ירידה במחויבותם לארגון, ובתפקודם בעבודה.
מחקר זה נועד לבחינת הקשר בין שיתוף עובדים בקבלת החלטות בחברה, שביעות רצון העובדים בעבודה, ורמת מחויבותם לארגון. אם ימצא כי לשיתוף העובדים בקבלת החלטות בחברה השפעה מכרעת על שביעות רצון העובדים ומחויבותם לחברה, וכי לשביעות רצון העובדים השפעה מכרעת על מחויבותם לחברה, נמליץ להנהלה לנקוט צעדים להגברת רמת השיתוף של העובדים בתהליכי קבלת החלטות, ולשיפור רמת שביעות רצונם של העובדים.
בין סגנון ניהול שיתופי לרמת שביעות רצונו של העובד קיים קשר חיובי מובהק. כמו כן, קיים  קשר חיובי בין סגנון ניהול שיתופי לרמת המחויבות לארגון. Yousef (2000) בנוסף, ניתן להגדיר את רמת שביעות רצונו של העובד כגורם המשמעותי ביותר בקביעת מידת מחויבותו של העובד לארגון. Cho and Lee(2001) באישור ההנהלה, הופץ השאלון בקרב עובדי החברה, באופן אקראי. החוקר בקש את סיועם של העובדים,  הסביר את חשיבות המחקר וציין כי המחקר נערך למטרות לימוד בלבד.  כמו כן, הוסבר לנשאלים כי השאלון הוא אנונימי וכי אין תשובות נכונות או לא נכונות, אלא כי עליהם לבחור בתשובות המתאימות ביותר לייצוג דעותיהם ותחושותיהם האישיות והובטח לעובדים כי השאלונים לא ימסרו לידי ההנהלה. השאלון שחולק הוא שאלות סגור אשר הכיל את כלל המשתנים שהוגדרו במחקר. השאלון הקיף את התחומים הבאים: שיתוף עובדים בקבלת החלטות, שביעות רצון בעבודה, מחויבות לארגון.
המסקנות שנתקבלו מתוצאות המחקר הנן:
1.                   קיים קשר חיובי מובהק בין שיתוף עובדים לרמת מחויבות לארגון.
2.                   קיים קשר חיובי מובהק בין שיתוף עובדים לרמת שביעות רצון בעבודה.
3 .                   קיים קשר חיובי מובהק בין רמת שביעות רצון בעבודה לרמת מחויבות לארגון.
4.                   קיים קשר חיובי בין השכלת העובד למידת שיתופו, שביעות רצונו ומחויבותו לחברה.
5.                   קיים קשר חיובי בין וותק העובד למידת שיתופו, שביעות רצונו ומחויבותו לחברה.
6.                   קיים קשר חיובי בין קביעות העובד  למידת שיתופו, שביעות רצונו ומחויבותו לחברה.
כתוצאה ממסקנות המחקר מומלץ למנהלי החברה:
1.                   לפעול לשיפור רמת שיתוף העובדים בתהליכי קבלת החלטות בחברה, ובעיקר להשתדל לבטל את תחושת הניכור בין העובדים להנהלה.
2.                   לפעול לשיפור שביעות רצונם של העובדים בחברה, במיוחד, על ידי שיפור התגמולים הכספיים, ופתיחת מסלולי קידום לעובדים מצטיינים במיוחד.
3.                   לפעול לשיפור רמת מחויבותם של העובדים לחברה, בפרט, להעניק קביעות לעובדים ראויים.
המלצות למחקרי המשך:
מומלץ להנהלה לחקור, בחודשים הקרובים, את הקשר בין שביעות רצון העובדים לשביעות רצון הלקוחות. מחקר זה יעזור להאיר את חשיבותה של שביעות רצון בעבודה וידגיש בפני ההנהלה את הצורך לפעול לשיפור שביעות רצונם של עובדי החברה.
מומלץ להנהלת החברה לחקור, בתקופה הקרובה, את הקשר בין רמת מחויבות לארגון לתפוקת העובד, וזאת על מנת לעמוד בבירור על חשיבותה של מחויבות לארגון.
מומלץ להנהלה לחקור לעומק את הגורמים לשביעות רצון ומחויבות לארגון בקרב עובדי החברה, על מנת לעמוד על צורכי העובדים ועל הדרכים היעילות ביותר לשיפור גורמים אלו. מחקר זה רצוי שיערך בתקופה הקרובה, על מנת למנוע החמרה נוספת במצב החברה ולהצביע  על דרכי פעולה נאותות.
ברצוני להודות ל…
תוכן העניינים

1 .         מבוא                                                                                        1
1 .1              רקע
על הארגון                                                                          1
1 .2              הצגת הבעיה בארגון                                                                   1
1 .3              שאלות המחקר                                                                          2
1 .4              מטרות המחקר וחשיבותן                                                           3
1 .4.1          מטרות המחקר – אקדמיות                                                        3
1 .4.2          מטרות המחקר – יישומיות                                                         3
2 .                  סקירת הספרות                                                                        4
2 .1        שביעות רצון  בעבודה                                                                4
2 .1.1     חשיבותה של שביעות רצון בעבודה                                             4
2 .1.2     הגדרת שביעות רצון בעבודה                                                       4
2 .1.3     גורמים ליצירת שביעות רצון בעבודה                                          5
2 .2        שיתוף עובדים בקבלת החלטות                                                   6
2 .2.1     חשיבות שיתוף עובדים בקבלת החלטות                                      6
2 .2.2     הגדרת שיתוף עובדים בקבלת החלטות                                        6
2 .2.3     גורמים ביעילות שיתוף עובדים בקבלת החלטות                           7
2 .3        מחויבות לארגון                                                                         8
2 .3.1     חשיבותה של מחויבות לארגון                                                     8
2 .3.2     הגדרת מחויבות לארגון                                                              8

2 .3.3     גורמים ביצירת מחויבות לארגון                                                  9
2 .4               הקשר בין שיתוף עובדים בקבלת החלטות לבין שביעות רצון בעבודה                                                          10
2 .5        הקשר בין שביעות רצון בעבודה למחויבות ארגונית                      11 
2 .6        הקשר בין שיתוף עובדים למחויבות ארגונית                                12

2 .7        סיכום                                                                                       13
2 .8        רציונל המחקר                                                                           14
2 .9        משתני המחקר                                                                           15
2 .10      השערות המחקר                                                                                    16
2 .11      מודל המחקר                                                                             17
3 .                  שיטת המחקר                                                                            18
3 .1        מתודולוגיה                                                                               18
3 .2        אוכלוסיית המחקר והמדגם                                                        18
3 .2.1     הגדרת אוכלוסיית המחקר                                                          18
3 .2.2     המדגם                                                                                      18
3 .2.3     התפלגות המדגם לפי תכונות דמוגרפיות                                       18
3 .3        כלי המחקר                                                                               20
3 .4        הליך המחקר                                                                             22
3 .5        שיטת הניתוח                                                                            22
3 .6        מגבלות המחקר                                                                         22
4 .                  ממצאי המחקר                                                                          24
5.                  דיון וניתוח                                                                                39
5.1        השערה מס' 1                                                                            39
5.2        השערה מס' 2                                                                            40  5.3        השערה מס' 3                                                                            42
6 .                  סיכום, מסקנות והמלצות                                                           44
6 .1        סיכום                                                                                      44
6 .2       מסקנות                                                                                     45
6 .3        המלצות                                                                                                45
7.                  ביבליוגרפיה                                                                              47
8 .                  נספח א' – שאלון המחקר                                                           50 רשימת הלוחות מס' שם הלוח מס' עמ'
1 התפלגות המצב המשפחתי של הנחקרים
1 9
2 התפלגות המדגם לפי וותק וקביעות
2 4
3 סטטיסטיקה תיאורית של המשתנה שיתוף עובדים וממדיו
2 5
4 סטטיסטיקה תיאורית של המשתנה – שביעות רצון בעבודה וממדיו
2 6
5
סטטיסטיקה תיאורית של המשתנה – מחויבות ארגונית וממדיו
2 7
6 הקשר בין שיתוף העובדים בקבלת החלטות  לבין מחויבותם לארגון
2 8
7
הקשר בין שיתוף העובדים בקבלת החלטות לבין שביעות רצון
3 0
8 הקשר בין שביעות רצון העובדים לבין מחויבותם לארגון
3 2
9
הקשרים בין המשתנים הסוציו דמוגרפיים למשתני המחקר
3 4
1 0 הבדלים בשיתוף עובדים, שביעות רצון ומחויבות ארגונית בין המינים
3 5
1 1
הבדלים בשיתוף עובדים, שביעות רצון ומחויבות ארגונית בין העובדים בעלי קביעות לחסרי קביעות.
37
  רשימת התרשימים מס' שם התרשים מס' עמ'
1 רווח שנתי (בדולרים) בשנים 1999-2002
2
2 התפלגות המשיבים עפ"י מין
1 8
3 התפלגות העובדים עפ"י הוותק
2 0
4 הבדלים בין ממדי המשתנה שיתוף עובדים
2 5
5
הבדלים בין ממדי שביעות רצון בעבודה
2 6
6 הבדלים בין ממדי מחויבות ארגונית
2 7
7
הקשר בין שיתוף עובדים למחויבות ארגונית
2 9
8 הקשר בין שיתוף עובדים לשביעות רצון בעבודה
3 1
9
הקשר בין שביעות רצון בעבודה למחויבות ארגונית
3 3