הצעת מחקר - השפעת מחויבות ארגונית על הטמעת שינוי ארגוני

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 5251
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

תקציר בשוק הגלובלי בימינו, חברות רבות נאלצות לבצע שינויים תכופים על-מנת לשפר את עמדתן התחרותית לצורך התמודדות עם התחרות העולמית. שינויים ארגוניים מביאים להתנגדויות של העובדים, אשר עלולים להכשיל הטמעת שינויים אלה (Madsen et al. 2005; Ugboro, 2006). הארגון הנחקר בעבודה זו, הינו חברת X המספקת שירותי יעוץ מומחה בניהול תצורה לחברות היי-טק. החברה הוקמה בשנת 1999, וכיום מעסיקה כ-18
עובדים מתוכם 15 יועצים מומחים. לפי הגדרתו של אדיג'ס (1991), החברה נמצאת בשלב הבגרות שלה, וכחלק מהאסטרטגיה הארגונית עוברת החברה בימים אלה שינוי מבנה ארגוני (נספח א'), שהינו שינוי אסטרטגי-מהותי ויזום (Mullines, 1999). שינוי זה ישפיע על תפקודה העתידי של החברה ועל יחסי העובדים בינם לבין עצמם ובינם לבין החברה.  תהליך שינוי ארגוני מתחולל קודם כל בליבם ובמוחם של חברי הארגון, ולכן תהליך שינוי מושג על-ידי אנשים כיחידים (לוי, 2000), ומכאן חשיבות עובדי הארגון בתהליך השינוי. עם זאת, שינוי ארגוני מעורר, בדרך-כלל, התנגדות בקרב אנשי הארגון (לוי, 2000; Neiva et al. 2005). עובדי חברת X הם ברמות דומות של גיל, וותק והשכלה: מנהלי החברה הינם בגילאים
3 0-40, והכפיפים הינם בגילאים 24 – 30. בשנה האחרונה חלה תחלופה רבה בעובדי החברה, כך שרוב העובדים, מלבד המנכ"ל, עובדים בה זמן קצר יחסית – בין מספר חודשים לבין שנה. ההשכלה מתפלגת בדומה להירארכיה: מנהלי החברה בעלי תואר ראשון ומעלה, ואילו העובדים הכפופים להם בעלי תואר הנדסאי או תואר דומה.

1 .1 הבעיה העסקית בשנה האחרונה חלה בחברה תחלופה רבה של עובדים: עובדים רבים (7 עובדים) עזבו בשל השינויים האסטרטגיים המתחוללים בחברה. יחד עם זאת, צמיחת היקף הפעילות בחברה הביא לגיוס עובדים חדשים ובעלי תפקידים נוספים (8 עובדים).
כלומר, השינוי הפרסונאלי בחברה היווה 100% ממצבת העובדים. במקביל, במחצית השנה האחרונה ירדו הכנסות החברה ב-30%.  הצלחת הטמעת השינוי הארגוני שלווה בשינוי הגדרות תפקיד של מנהלים, כפיפויות והוספת בעלי תפקיד, תלוי, בין היתר, בנכונות העובדים לקבל אותו. מטרת השינוי הארגוני בחברה היא לפעול להצלחת החברה ולהעלות את הכנסותיה, ומכאן החשיבות הרבה להצלחתו. מחויבות ארגונית משפיעה על רמת הנכונות של העובדים (Madsen et al. 2005), ולכן משפיעה, כנראה, על הצלחת הטמעת השינוי.
1 .2 שאלת המחקר האם יש קשר חיובי בין מחויבות עובדים לארגון לבין ההטמעה הנתפסת של השינוי הארגוני המתבצע בחברה?
תוכן עניינים

1 . מבוא. 3
1 .1 תיאור הארגון 3
1 .2 הבעיה העסקית. 3
1 .3 שאלת המחקר. 4
1 .4 מטרות המחקר. 4
2 . ניתוח מאמר. 5
2 .1 ניתוח וביקורת. 5
2 .2 הרציונל התיאורטי 5
2 .3 ההשערה. 6
2 .4 המתודולוגיה. 7
2 .4.1 מדגם.. 7
2 .4.2 שיטות. 7
2 .4.3 ניתוח נתונים.. 8
2 .5 ממצאים ומסקנות. 8
2 .6 ביקורת. 9
3 . תכנון מחקר. 11
3 .1 השערה. 11
3 .2 הגדרות נומינליות ותצפיתיות למשתנים.. 11
3 .3 תיאור הדגימה. 12
3 .4 מערך המחקר. 12
3 .5 כלי המחקר. 13
3 .6 הליך המחקר. 14
3 .7 שיטת הניתוח. 14
4 . תיאור פיילוט המחקר. 15
4 .1 בדיקת המחקר המוצע. 15
4 .2 בדיקת מהימנות הכלים.. 15
4 .3 בניית המדדים.. 17
4 .4 סטטיסטיקה תיאורית. 17
4 .5 בדיקת ההשערה באמצעות מבחן מתאים.. 18
4 .6 הסקת מסקנות מהממצאים.. 18
4 .7 מגבלות המחקר. 18
5. ביבליוגרפיה. 19
6 . נספחים.. 21