עקרונות בהתנהגות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 985
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

קרא את האירוע והשב בסופו על כל השאלות:
את ישיבת משרדו, פתח שר התחבורה שאול מופז, עם ההצהרה שיש להתייחס בחומרה למלחמה בתאונות הדרכים: "הנתונים מדאיגים ביותר, קיבלתי נתונים עכשיו מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שבשנה האחרונה היו
5 .405 תאונות דרכים בישראל, מתוכן 459 קטלניות ו- 2.917 קשות. כ- 500 ישראלים מאבדים את חייהם מדי שנה ורבבות נפגעים". השר פנה אל יועציו וביקש מהם לבנות תוכנית הכוללת רשימה של המלצות שיגרמו להורדה מיידית במספר הרוגי תאונות הדרכים, וציין כי תקציב מיוחד יינתן לכך. להלן תגובות היועצים, כפי שנרשמו בפרוטוקול הישיבה:
יועץ א:  אכיפת החוק היא זו שצריכה להיות בראש מעיינינו.  ניסוי שנערך באוסטרליה בתחילת שנות ה-90 הביא לירידה של 49% במספר ההרוגים בתאונות דרכים. המסקנה העיקרית של הניסוי היתה: אכיפה, אכיפה ועוד פעם אכיפה!!!  יש להציב  ברחבי המדינה כמה שיותר מכמונות מהירות: מכמונות ברמזורים ומכמונות דרך. מדובר במצלמות דיגיטליות שיחוברו למרכז שליטה. ומשרד התחבורה והמשטרה יעדכנו את הציבור היכן ממוקמות המצלמות.  העלות של מבצע כזה נאמדת ב- 100 מליון שקל.
אפשר להוסיף גם מכמונות דמי בדרכים, רק כדי להפגין נוכחות מלאה בכל כבישי הארץ.
הצבת מכמונות בניסוי באוסטרליה הוכיחה כי אנשים נמנעים מלנהוג במהירות מופרזת. ושלא יספרו לאף אחד שמהירות מופרזת אינה גורם לתאונות דרכים.
מי ש"טס" על הכביש אינו מספיק להגיב למצבים משתנים, כמו למכוניות ש"חותכות" נתיבים, ליקויי תשתית וכדומה.  בנוסף, לא יתכן שעל כבישי ישראל מסתובבים נהגים שיש להם 30, 40 ו-50 עבירות תנועה רשומות – נהגים כאלה הם עבריינים מועדים, שבסופו של דבר יגרמו לתאונות קטלניות. את הנהגים האלה צריך להוריד מהכביש לתמיד, ומי מהם שייתפס ליד ההגה בלי רשיון תקף – יישלח לכלא לזמן ממושך. יש לפתוח בימים הקרובים במסע החרמות של כלי רכב של עברייני תנועה. על פי הצעתי ניתן יהיה להחרים כלי רכב לתקופה שבין 3-9 חודשים במקרים הבאים: למי שנהג בזמן פסילה, מי שנהג ללא רשיון נהיגה, נהיגה בשכרות, נהיגה תחת השפעת סם, אי ציות לרמזור אדום ולתמרור האט או עצור, נסיעה אחורנית תוך יצירת סיכון, עקיפות אסורות ומסוכנות, אי מתן אפשרות להשלמה של חציית כביש, גרימת מוות ברשלנות ונהיגה ברכב שהשימוש בו נאסר עקב ליקויים. כמו כן, אני מציע להחרים את מכוניתו של מי שגרם לתאונות דרכים שבה נחבל אדם חבלה של ממש.
רעיון נוסף שאני מצדד בו הוא לפרסם בצורה מקיפה יותר את 'מבצע הנהג הזהיר'. אנו מפעילים תוכנית זו כבר מספר שנים והיא טרם נחרתה במודעות בציבור הישראלי. יתכן שהפרסים הניתנים אינם מספקים דיים. הייתי מציע אחת לשנה להעניק למספר נהגים נבחר שלא ביצע עבירות תנועה חמש שנים קודם לכך, הנחה של 50% בתשלום על אגרת רישוי ותלושי דלק חינם בתחנות הדלק השונות. יועץ ב: נכון שאכיפת החוק הנה חשובה, אבל, אם תשאל לדעתי, הרי שהמטרה שלנו היא למנוע תאונות לפני שיתרחשו בכלל ולא רק לתפוס את אלה שעוברים על החוק. כפי שידוע לי, ישנם ארבעה גורמים עיקריים לתאונות דרכים. הגורם האנושי (עייפות, שכרות, עצבנות), תנאי הדרך (כביש חלק, מפותל, צר), מזג האוויר (ערפל, גשם) ומצב הרכב (בלמים, אורות, צמיגים ומערכת היגוי). לגבי כל גורם וגורם ניתן ללמד את הנהג. חשוב לקיים קורסי נהיגה מונעת וקורסי רענון. בקורסים אלו יש להעביר לנהגים ידע לגבי חוקי התעבורה, הבטיחות בדרכים ופיתוח מודעות למוגבלויות האנושיות. בקורסים אלה ניתן ללמד נושאים כמו: חשיבות שמירה על מרחק, חשיבות חגורת הבטיחות וכריות האוויר, השפעת אלכוהול על הנהיגה ועוד. רוב המחקרים קובעים כי רוב רובן של התאונות נגרמות בגלל חוסר זהירות של נהגים או של הולכי רגל, ולכן, מבחינתי, המרכיב העיקרי שיש לטפל בו זה האדם עצמו שיושב אחרי ההגה, בעמדות שלו, וזה מה שישפיע על התנהגותו. ולצורך עניין זה חייבים לתת לו כלים. המורה בקורס ילמד את החומר ע"י כך שיציג מקרים שונים, יערך עליהם דיון בכיתה מזוויות שונות ויינתן חומר לקריאה בבית. בסיום הקורסים יערכו מבחנים לשם בדיקת הלמידה. בנוסף, חשוב להעביר , במקביל, שיעורי בטיחות בדרכים בבתי הספר. יש לפנות לאנשי חינוך בתחום כדי שיבנו חוברות מיוחדות בנושא זה אשר ילמדו בכיתה ע"י מערך מיוחד של מדריכים שיוכשרו על ידנו. יועץ ג: הרעיון לפתח תוכניות חינוך ארוכות טווח, הוא אכן רעיון חשוב ויפה, אולם, כיצד נחנך את ילדינו לבטיחות בדרכים בעוד אנחנו המבוגרים לא עומדים בכך? האם מבוגרים חוצים תמיד את הכביש במעבר חציה? האם המבוגרים תמיד נוהגים בהתאם לחוקי התנועה?
בכל מקרה, לדעתי, חשוב ביותר להגביר, במקרה שלנו, את השימוש בכלי התקשורת. הדגש יינתן בשני מישורים עיקריים: מישור אחד אני אכנה כמישור 'ההפחדה'. במישור זה יש להפיק סרטים קצרים בנושא הבטיחות בדרכים, בהם יוכלו בני הנוער ואף המבוגרים לראות את התוצאות העגומות והסבל הנורא אשר נגרם כתוצאה מתאונות דרכים, בנוסף, אפשר לביים סרטים בהם נראה כיצד מתנהג על הכביש נהג אשר גרם לתאונת דרכים, ולהדגיש בסרט את כל השלבים בהם היו שיקוליו מוטעים. למישור השני אתן את הכינוי מישור 'המשיכה' ובהתאם לכך, אני ממליץ בחום לגייס, במקביל, כמה דמויות מפורסמות, כמו למשל, אביב גפן לבני הנוער, אשר יראו כיצד יש לנהוג באופן הנכון בנהיגה על הכביש. גם סרטים שיתייחסו לתוצאות חיוביות של נהיגה טובה על הכביש הם רעיון לא רע. בנוסף, עוד נושא חשוב שברצוני להתייחס אליו הוא החוק של ליווי נהג חדש. למרות הביקורות הרבות שאני שומע לגביו, חשוב ביותר שלא לבטל את החוק שבו מחויבים נהגים חדשים לנהוג בליווי של נהג ותיק, שכן קריטי ביותר, מבחינתי, לוודא שאכן אותו נהג חדש למד כיאות, ולאפשר לאותו נהג חדש לקבל חוות דעת והערות בונות לגבי היכולות שלו בפועל ממשהו שמיומן ממנו בנושא.
  שאלות:
נתחו את עמדתו של יועץ א' בנוגע לחינוך לבטיחות בדרכים ולנהיגה נכונה, על פי תיאורית למידה רלבנטית. הסבירו ונמקו את בחירתכם, תוך שימוש במושגים המרכזיים בתיאוריה שבחרתם. הביאו דוגמאות מהטקסט ומחיי היומיום. נתחו את עמדתו של יועץ ב' בנוגע לחינוך לבטיחות בדרכים ולנהיגה נכונה, על פי תיאורית למידה רלבנטית. הסבירו ונמקו את בחירתכם, תוך שימוש במושגים המרכזיים בתיאוריה שבחרתם. הביאו דוגמאות מהטקסט ומחיי היומיום.
נתחו את עמדתו של יועץ ג' בנוגע לחינוך לבטיחות בדרכים ולנהיגה נכונה, על פי תיאורית למידה רלבנטית. הסבירו ונמקו את בחירתכם, תוך שימוש במושגים המרכזיים בתיאוריה שבחרתם. הביאו דוגמאות מהטקסט ומחיי היומיום.