שביעות רצון עובדים והתנגדותם לשינויים ארגוניים והגורמים לשביעות רצון של עובדים משינויים ארגוניים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 4397
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

סמינר: כלכלת כוח אדם – 13501
סמסטר 2011א שביעות רצון עובדים משינויים ארגוניים "אין אותו אדם עובר באותו הנהר פעמיים. מפני ששניהם משתנים, שניהם אינם יותר מה שהיו. הן הנהר והן האדם" (הרקוליטוס) תאריך הגשה :
אבסטרקט עבודתי עוסקת בשביעות רצון עובדים והתנגדותם לשינויים ארגוניים ובוחנת את גורמים לשביעות רצון של עובדים משינויים ארגוניים.
במחקר זה הועלו שלוש השערות- עובדים בעלי שביעות רצון גבוהה ממקום עבודתם יהיו מרוצים יותר מהשינוי הארגוני, עובדים בעלי נטייה נמוכה להתנגד לשינויים יהיו שבעי רצון מן השינוי הארגוני וכן שעובדים בעלי ותק גבוה יהיו מרוצים פחות מן השינוי.
המחקר כלל מדגם של 32 תצפיות שהורכב מעובדים בארגונים מסוגים שונים. העובדים נתבקשו לחשוב על שינוי ארגוני כלשהו שאירע במקום עבודתם ולענות על שאלון. רוב הנבדקים עובדים בארגונים עסקיים גדולים, בעלי השכלה אקדמית (56%) ובעלי ותק ממוצע של 10.42
שנים.
נמצא שאנשים בעלי שביעות רצון גבוהה ממקום עבודתם, מרוצים יותר משינוי – נמצא קשר חיובי מובהק בין שביעות רצון כללית ממקום העבודה ושביעות רצון מהשינוי, וקשר שלילי מובהק בין חוסר שביעות רצון ממקום העבודה ושביעות רצון משינוי ארגוני. בנוסף, נמצא קשר שלילי מובהק בין ותק וחוסר שביעות רצון ממקום העבודה. תוכן העניינים:
·       מבוא
·       שינויים ארגוניים ·       שביעות רצון של עובדים במקום העבודה ·       השערות המחקר וכלי המחקר ·       תוצאות המחקר ·       סיכום ומסקנות ·       רשימה ביבליוגרפית מבוא
בחברה המודרנית עם התגברות הגלובליזציה והתגברות התחרות הענפית, ארגונים רבים נדרשים לשינויים ארגוניים בכדי להתמודד עם שינויים חיצוניים ופנימיים כדי להסתגל לשינויי השוק. ארגונים חייבים להשתנות בהתמדה כדי לשרוד. לשם כך, הם צריכים להתאים את עצמם לסביבה משתנה, לטכנולוגיה חדשה, לשינויי תפקידים וכו' (כפיר, 1997). אותם שינויים עלולים ליצור התנגדות מצד העובדים אשר מבקשים לעצמם יציבות וחוששים משינוי השיגרה.
כדי ששינוי אירגוני יצליח שיתוף פעולה מצד העובדים הינו הכרחי, לכן ארגונים המבצעים שינויים ארגוניים מעריכים מאוד עובדים אשר נכונים ומסוגלים ליזום ולהגיב חיובית לשינוי ולכן חשוב לבחון את הגורמים המובילים לשיתוף פעולה של העובדים בזמן שינוי ארגוני.
על מנת לראות האם אכן נוצר שיתוף פעולה עם העובדים בשינוי הארגוני, ניתן לבדוק את שביעות רצון העובדים מהשינוי הארגוני.
המושג שביעות-רצון בעבודה מתייחס לתחושה חיובית כלפי העבודה. שביעות רצון נתפסת בספרות כגורם מרכזי המשפיע על תפקוד העובדים בעבודה, על המוטיבציה שלהם ועל נכונותם להתמודד ולפעול לטובת מטרה ארגונית או שינוי ארגוני מסויימים. בספרות קיימות בספרות מספר הגדרות וגישות המסבירות את קיומה של שביעות רצון או חוסר שביעות רצון במקום העבודה. בעבודתי בחרתי להתמקד בתיאורית שני הגורמים של הרצברג בכדי לבחון את שביעות רצון העובדים.
ע"פ השערתי, שביעות רצון של הפרט ממקום העבודה קשורה באופן חיובי לשביעות הרצון מהשינוי הארגוני – שביעות רצונו התעסוקתית של העובד תוביל אותו לעבודה מתוך מוטיבציה, וגם תהפוך אותו לסוכן שינוי אשר יקבלו בצורה חיובית.
השערה נוספת ששיערנו בהתאם לתיאוריה של אורג (2003 Oreg), היתה שאנשים בעלי נטייה נמוכה להתנגד לשינויים יהיו שבעי רצון מן השינוי הארגוני.
לבסוף, שיערנו שעובדים בעלי ותק גבוה יהיו מרוצים פחות מן השינוי מאחר ועובדים ותיקים התרגלו לעבוד בצורה מסויימת במשך שנים והשינוי עשוי לשנות אאת אופן עבודתם ולהביא לתגובה שלילית.
כלי המחקר בו נבדקו ההשארות היה שאלון בן 26 פריטים שדורגו על סקאלה של 1-7 (0- לא רלוונטי), אשר חולק ל 32 עובדים בארגונים שונים.