לגדול עם טלוויזיה

תקציר העבודה

ממ"ן 11 – לגדול עם טלוויזיה – אביב 2011 – ציון 93
שאלה 1 (30 נק')          א.         עיקרי הגישה הפרשנית סביבת הצפייה ומאפייני הילד משפיעים מאד על אופן ההבנה ועל הפרשנות של הטקסט הטלוויזיוני. ע"פ גישה זו אין צורך להגן על הילדים, אלא להבין, שהם מבינים את התכנים בצורה אחרת ממבוגרים (ולא בהכרח פחות טוב), אין הבנה "טובה" ו"לא טובה"  או הבנה אחת ויחידה, מה שנתפס כתוכן מרכזי בתוכניות טלוויזיה עבור מבוגרים, אינו בהכרח כזה בעיניי ילדים, ולפיכך השוואה בין תפיסות הילדים למבוגרים, כקריטריון מרכזי להבנה, הוא מוטעה.
הפרשנות של הילדים היא פרשנות לגיטימית ולא צריכים לבקר אותה, כי אין משמעות אחת לטקסט.
בגישה הפרשנית,  יש חשיבות להבין את הטקסט והתוכן הנצפה, מנק' המבט של הילד ולא על בסיס התפתחות (גיל) בלבד.
על משתנה הגיל של פיאז`ה הוא מוסיף את המערכת יחסים הבין אישית שבתוכה הילד גדל.  בקינגהאם טוען, שהגישה המגוננת, מעמידה במרכז את משתנה הגיל וההתפתחות הקוגניטיבית של הילד. אולם לדעתו ילדות היא משהו מורכב יותר ומקושר גם לסביבה שבה הילד גדל, לאישיות שלו, לאופי שלו ולגישה שלו להורים. פרט להתפתחות הקוגניטיבית של הילד, הילד נבחן גם בהקשר האישי שלו : סביבה, צרכים ומאפיינים אישיותיים, הקשר חברתי, מעמד חברתי.
בקינגהאם מראה לדוגמה איך בנות מתבטאות באופן שונה בחברת בנות ובקבוצה מעורבת (בנים ובנות) כמו גם, כיצד  ילדים בנוכחות חוקר לא מדברים אותו דבר כמו שמדברים בינם לבין עצמם.
         ב.         נסו לחזק את עיקרי הגישה ע"פ ממצאי המחקרים של צ'אפי ומקלאוד (1972 ) צ'אפי ומקלאוד-  1972 – אופי מערכי התקשורת במשפחה מטרת המחקר – לזהות את סוגי האינטראקציות (הקשרים) המשפחתיים בזמן הצפייה בטלוויזיה. שיטת מחקר – שאלונים, סקר כמותי, ארה"ב ממצאים נמצאו שני סוגי משפחות הנבדלות בסוג האינטראקציה הבינאישית בין ההורים לילדים. מדובר בשני רצפים מקבילים (לא שני קטבים). סוג ראשון – משפחות עם אוריינטציה חברתית, סוג שני – משפחות עם אוריינטציה מושגית. אוריינטציה חברתית – נע על פני רצף גבוה עד נמוך.
המשפחות מאופיינות כמעודדות את ילדיהן להסתדר עם בני משפחה וחברים, להימנע מעימותים, לדכא כעסים. חשיבות לשמירה על "שלום בית" והימנעות מפגיעה ברגשות הזולת.
ההיררכיה במשפחה מאוד ברורה ויש תפקיד מוגדר לכל אחד. ההורים מעודדים את הילדים להסתדר עם האחרים, בין אם מדובר על משפחה ובין אם מדובר בחברים.
אוריינטציה מושגית – נע על פני רצף גבוה עד נמוך.
המשפחות מאופיינות באווירה של תקשורת פתוחה, הבעת דעות והתמודדות רעיונית. הילדים נחשפים לנק' מבט שונות. הדגש הנו חשיבה מנטאלית ולא רגשית.
הגישה השלטת בגידול הילדים במשפחה -הגישה פרשנית – משפחה שהאוריינטציה המושגית בה גבוה.
משפחות הפועלות להעשרת הידע, ופיתוח מיומנות התקשורת של הילדים. מבחינת תכנים טלוויזיוניים, מכוונים את הילדים לתכנים שיתרמו להם לידע, לרב מדובר במשפחות עם רקע כלכלי גבוה. משפחות אלה גם מודעות להשפעות השליליות המיוחסות לטלוויזיה, ולכן יש מגמה של הגבלת התכנים לילדים.
ערוצים מעשירים כמו מדע, טבע, היסטוריה ופוליטיקה- יצפו בשמחה, תהיה הגבלה של תכנים ומספר שעות צפייה, כאשר הילדים מודעים לסיבת ההגבלה בתוכניות מסוימות משחקות תפקידים ואינן מייצגות את עצמן.