תיאוריות למידה והוראה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
ציון 95
שנת הגשה 2011
מספר מילים 2702
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

תיאוריות למידה והוראה ממ"ן 11
שאלה 1:
א. התיאוריה על התודעה תסייע למורה לשאול את השאלה הנכונה בזמן הנכון, כך שהלומד יוכל לבנות את הידע שלו.
התיאוריה על התודעה הוא תנאי קוגניטיבי מוקדם וחשוב להוראה. ברגע שבידי המורה תמצא התיאוריה על התודעה- ז"א הוא ידע מה התלמיד כבר יודע וכיצד התלמיד חושב, הוא יוכל להתאים את דרך ההוראה המתאימה את הפדגוגיה המתאימה ביותר שתוביל להבניית הידע של הלומד. הקשר בין התיאוריה על התודעה שבה מחזיק המורה לבין יכולתו של הלומד לבנות את הידע שלו: התיאוריה על התודעה של הלומד יכולה להוביל לאסטרטגיות הוראה מסוימות שהתוצאות שלהן הן התנהגות הלומד. ז"א, דרך ההוראה תוביל לכך שהלומד יוכל לבנות את הידע שלו. פיתוח ההבנה לגבי תודעת התלמיד תוביל לשיפור הפדגוגיה. אחד המרכיבים של תיאוריה על התודעה הוא זיהוי הידע העומד לרשותו של האחר לצורך הוראה. כמו כן מתבססים על תיאוריה על התודעה כדי לבדוק את יעילות ההוראה.
א.מודל ראשון:רכישת ידע מעשי על ידי הדגמה וחיקוי – שיטה הדגמה (demonstration)תפיסה זו מראה לילד כיצד לבצע פעולה או מיומנות כלשהי,והילד מנסה לחקות את הפעולה.הדגמה מתוכננת היטב ,המראה כיצד לבצע התנהגות מסוימת או כיצד להשתמש בפרוצדורה:מלווה בהסברים חזותיים ומילוליים ובהדגמות מתאימות בדרך כלל מאפשרת העלאת שאלות,דוג:עו'ד שמייצג את הנאשם לומד מעורכי דין אחרים ,ראיה של הלומד כאיש מעשה .הדגמה ניכרת בכך שאיש מקצוע צעיר לומד מבעל מקצוע מנוסה ,על ידי צפייה בתגובותיו במצבים שונים וכך רוכשים מיומנויות שאי אפשר ללמוד באופן תיאורתי.) פדגוגיה עממית –תפקיד הלומד חיקוי.תפקיד המורה הדגמה.
ב. מודל שני: הלומד כבעל ידע- רכישת ידע עובדתי ע"י הוראה דידקטית.-הרצאה /נאום-אדם מוסמך המעביר פרזנטציה מילולית מתוכננת  בקפידה על נושא כלשהו .מורה המעביר ידע לתלמיד על ידי הרצאה.   התיאוריה של התודעה שנמצאת בבסיסו של מודל זה תופסת את הילד ככזה שיש להציג לו עובדות, עקרונות וכללי פעולה. הילד צריך ללמוד, לזכור ואז ליישם. לפי תיאוריה זו הילד –