הצעת מחקרצדק ארגוני וביטחון תעסוקתי כמתערבים בקשר שבין התנהגות אזרחית ארגונית לתפישת דחק ושביעות רצון

תקציר העבודה

הצעת מחקר צדק ארגוני וביטחון תעסוקתי כמתערבים בקשר שבין התנהגות אזרחית ארגונית לתפישת דחק ושביעות רצון תוכן עניינים
מבוא
 סקירת ספרות
2 .1 התנהגות אזרחית ארגונית: מושגים
2 .2 .הקשר שבין התנהגות אזרחית ארגונית לבין שביעות רצון העובד
2 .3 הקשר שבין התנהגות אזרחית ארגונית לתפישת דחק
2 .4 צדק ארגוני כמתערב בקשר שבין התנהגות אזרחית ארגונית לבין שביעות רצון ותפישת דחק
2 .5   אי ביטחון תעסוקתי כמתערב בקשר שבין התנהגות אזרחית ארגונית לבין שביעות רצון ותפישת דחק דיון ביבליוגרפיה בעשורים האחרונים נושא ההתנהגות האזרחית הארגונית זכה לתשומת לב רבה בקרב חוקרים בקשת רחבה של דיסציפלינות כגון פסיכולוגיה ארגונית, סוציולוגיה, כלכלה, משאבי אנוש, מדעי המדינה וחינוך (Lievens & Anseel, 2004) וברמות ניתוח שונות: ברמת הפרט, ברמת הקבוצה וברמת הארגון (Schnake & Dumler, 2003) התנהגות אזרחית ארגונית מבטאת תרומה ספונטאנית של העובדים ומחקרים (Podaskof et al 2000; Organ,
1 990; Bolino, Turnley& Bloodgood, 2002; Finkelstein & Penner,
2 004; Podsakoff, Whiting, Podsakoff & Blume,2009) אשר בחנו את תוצאותיה של התנהגות זו בארגונים שונים מראים שיש לה קשר חיובי לאפקטיביות הארגון, ליעילותו, ולאקלים חיובי בסביבת העבודה , ובדומה נמצא גם בארגוני חינוך (Dipaola, Tschannen-Moran, 2001; Somech & Ron, 2007).
המחקר הנוכחי יתרום להבנת ההשלכות החיוביות והשליליות של התנהגות אזרחית ארגונית על רווחת העובדים ובכך יוסיף נדבך נוסף לידע הקיים בנושא ההתנהגות האזרחית הארגונית בארגונים. בנוסף, המחקר הנוכחי מציע כי תופעות שכיחות בארגונים, כמו הערכות של חוסר הוגנות וחוסר ביטחון תעסוקתי, עשויות להשפיע על איכות הקשר שבין התנהגות אזרחית ארגונית בקרב עובדים וכן לתוצאות שליליות אפשריות. הצורך בחקירה של משתנים העשויים להתערב בקשר זה משמעותי במיוחד לגבי משתנים תלויי ארגון, אשר למנהלים ולקובעי המדיניות יכולה להיות השפעה ישירה עליהם.
המחקר הנוכחי הציע מודל מתערב הגורס כי קיים קשר בין התנהגות ארגונית אזרחית ובין משתני רווחה ברמת הפרט – לחץ ושביעות רצון, כאשר תפיסת צדק ארגוני ואי-בטחון תעסוקתי מתערבים בקשר זה. באופן מפורט יותר, מודל המחקר הציע כי מורים המבטאים התנהגות אזרחית ארגונית, אשר מעריכים רמות נמוכות של צדק ארגוני יחוו רמות גבוהות של דחק ורמות נמוכות של שביעות רצון. בנוסף, מורים המבטאים התנהגות אזרחית ארגונית, אשר מעריכים רמות גבוהות של אי- בטחון תעסוקתי יחוו רמות גבוהות של דחק ורמות נמוכות של שביעות רצון. בהסתמך על הטיפולוגיה Somech And Drach-Zahavy,(2000) נבחנה התנהגות אזרחית ארגונית. יעשה ניסיון להבחין בין מימדיו השונים של המשתנה התנהגות אזרחית ארגונית על פי היעד כלפיו באה לידי ביטוי ההתנהגות.
השערה 1: ימצא קשר חיובי בין התנהגות אזרחית ארגונית לשביעות רצון.
השערה 2: ימצא קשר חיובי בין התנהגות אזרחית ארגונית ותפישת לחץ.
השערה 3  : צדק ארגוני מתערב בקשר שבין התנהגות אזרחית ארגונית ותפישת דחק, כך שבקרב עובדים החשים רמות נמוכות של צדק ארגוני ימצא קשר חיובי בין אזרחית ארגונית לתפישת דחק, ואילו בקרב אלו החשים רמות גבוהות של צדק ארגוני, ימצא קשר שלילי בין התנהגות אזרחית ארגונית ותפישת דחק.
השערה  4 :  אי-ביטחון תעסוקתי מתערב בקשר שבין התנהגות אזרחית ארגונית ותפישת דחק, כך שבקרב מורים החשים רמות גבוהות של אי-ביטחון תעסוקתי ימצא קשר חיובי בין התנהגות אזרחית ארגונית לתפישת דחק, ואילו בקרב מורים החשים רמות נמוכות של אי-ביטחון תעסוקתי, ימצא קשר שלילי בין התנהגות אזרחית ארגונית ותפישת דחק.