ב אישיות - תיאוריה ומחקר ציון: 95

תקציר העבודה

העבודה עוסקת בתיאורית ההתנהגותיות של האישיות – התיאוריות של סקינר, בנדורה, רוטר, דולרד ומילר, והשוואה ביניהן לבין תיאוריות דינמיות, תוך כדי חקר מקרה ספציפי.
ציון: 90 שאלות שאלה 1  (40 נקודות) לפניך קטע מתוך דבריו של מטופל בפגישה הראשונה שלו עם פסיכולוג:
"שמי דובי, אני רווק בן 29, עובד כמהנדס במפעל אלקטרוניקה. פניתי אליך מכיון שאני לא מצליח ליצור קשר עם בחורות. אני נורא ביישן, ועצם הרעיון של להתחיל עם מישהי מעלה זעה קרה על גופי. לפעמים מזמינים אותי למסיבות, אבל אני תמיד עומד בצד, מסתכל על כלם, ולא יוזם שום דבר. אני בטוח שאם אנסה להזמין מישהי לרקוד אני אראה כל כך מגוחך ועלוב, שהיא תדחה אותי, ואחר כך תצחק עלי עם החברות שלה.  כשאני חוזר מהמסיבה אני נורא כועס על עצמי ששוב נכנעתי לפחדי, ואני קורא לעצמי  "פחדן עלוב", אבל זה לא עוזר לי בפעם הבאה."  הסבר את קשייו של דובי תוך שימוש במונחים מתוך התיאוריות של:
1. סקינר; 2. דולרד ומילר; 3. בנדורה; 4. רוטר.
הקדש  לא יותר משבע שורות לכל תיאוריה. נא לא לפרט את התיאוריות עצמן אלא רק לנסות לישם את המושגים הספציפיים אשר מתקשרים לתיאור המקרה. שאלה 2 ( 30 נקודות) א. הצע ותאר שלוש דרכים ביהביוריסטיות או קוגניטיביות לטיפול בבעיותיו של דובי.
ב. מה יאמר פסיכואנליטיקאי על ההצעות הללו?
שאלה 3 (30 נקודות) הגישה הביהביוריסטית-קוגניטיבית טוענת שלא ניתן לנבא בהצלחה התנהגות, מבלי לקחת בחשבון גם משתנים קוגניטיביים. א. מהם אותם משתנים קוגניטיביים? ציין לפחות שלושה.
ב. הבא דוגמאות מחיי היום יום אשר יוכיחו את חשיבות ההתייחסות למשתנים אלו.