ג'נוסייד (רצח עם)
קורס 10664 , ממ"ן 13 , ציון 95
ממ"ן
הסכם 17 הנקודות (יחידה ,9 עמ' 163-166), שאלה 2 המהגרים מבריטניה לצפון אמריקה עד 1776
שיוך ראשי: מדעי החברה / מדע המדינה ויחסים בין-לאומיים / מדע המדינה
שיוך נוסף: מדעי החברה / מדע המדינה ויחסים בין-לאומיים / יחסים בין-לאומיים
שיוך נוסף: מדעי החברה / סוציולוגיה ואנתרופולוגיה
שיוך נוסף: מדעי הרוח / היסטוריה / היסטוריה של העת החדשה
מקרי השמדת המונים מלווים את ההיסטוריה האנושית לדורותיה. אולם נראה שבמאה-20 בוצעו מעשי ג'נוסייד, או מעשים בעלי אופי של ג'נוסייד, רבים יותר מאשר בכל מאה אחרת.
מטרתו הכללית של הקורס היא להקנות לסטודנטים ידע בסוגיית הג'נוסייד ויכולת לנתחה כתופעה היסטורית, במיוחד בהתייחס למקרים של השמדת המונים שבוצעו במאה ה-20; אחת ממטרותיו הספציפיות היא לעורר את רגישות הסטודנטים להיבט זה בחיי האנושות, ולעודד את התלבטותם האישית בנושא. גם אם אין בידינו את כל התשובות לכך, יש לנסות להבין למה, כיצד ומתי מתרחשים מעשי ג'נוסייד. על כן הקורס מנסה לברר מי מעורב בביצוע מעשים אלה, מהן הנסיבות המידיות, המקומיות, האזוריות והבין-לאומיות שבהן הם בוצעו, ומה היו התהליכים, הזרמים והכוחות ההיסטוריים שהובילו להתרחשותם. ננסה להבין גם כיצד קורה שמשטרים פוליטיים מוכרים מחליטים, אף בימינו, שהדרך לפתור סכסוך – אמיתי או מדומה – עם בני קבוצה אחרת היא באמצעות חיסול בני אותה הקבוצה.
הסכם 17 הנקודות (יחידה ,9 עמ' 163-166), שאלה 2 המהגרים מבריטניה לצפון אמריקה עד 1776
:הסכם 17 נקודות (יחידה 9 ,עמ' 166-163) , הרקע לקבלתו וסעיפיו המרכזיים. סיפוח טיבט לסין עם חתימת הסכם 17 הנקודות היה בסה"כ הסכת דעת של הסינים כלפי עולם ומלכתחילה סינים ידעו רצו להשמיד תרבות טיבטית ולעשות אתנו סייד. בסוף מלחמת העולם השנייה ואחרי נפילתו של אימפריה היפנית הקיסרית התחילה מלחמת האזרחים שבסופו העלה לשלטון מפלגה […]
ממן 13 בקורס גנוסייד דוגמה לתשובות: שאלה 1 א. בתשובתי אסקור את הרקע ל"הסכם 17 הנקודות" ואתייחס לסעיפיו המרכזיים. ראשית, אתן קצת רקע על טיבט ועל מערכת היחסים שלה עם סין. עד המאה ה12 טיבט הייתה מדינה עצמאית, אך במאה ה12 טיבט נכבשת על ידי סין הקיסרית. במהלך הכיבוש סין וטיבט הגיעו למספר הסכמים; סין […]
שאלה 1 קראו את הסכם 17 הקודות (יחידה 9 ,עמ' 166-163 ,(סקרו בקצרה את סעיפיו המרכזיים והסבירו: כיצד הופר ההסכם באירועים המרכזיים המתוארים ביחידת הלימוד בין השים ?1958-1976 2 שאלה "יחס המתיישבים הבריטים במושבות בצפון אמריקה כלפי הילידים עד לשת 1776 יבא את ההשמדה העתידית בארה"ב במאה ה-19 ."האם טעה זו כוה? הסבירו את יחס […]
בסעיף זה בשאלה זו אפרט ואתאר את "קמפיין הזינוק הגדול קדימה" שנקרא גם בשם : "תכנית הקולקטיביזציה" ואת השפעתה על טיבט. בשנת 1949 מודיע שליט סין "מאו דה דונג" על הקמת הרפובליקה העממית של סין. עם תפיסת השלטון מאו ומפלגתו טוענים שהם חייבים לבסס ולחזק את השליטה ברחבי סין. הדרך שנוקט מאו ומפלגתו ,הוא הפעלת […]
ציון סופי 90 שאלה קראו את הסכם 17 הקודות (יחידה 9 ,עמ' 166-163 ,(סקרו בקצרה את סעיפיו המרכזיים והסבירו: כיצד הופר ההסכם באירועים המרכזיים המתוארים ביחידת הלימוד בין השים ?1958-1976 (קודות 33) 2 שאלה "יחס המתיישבים הבריטים במושבות בצפון אמריקה כלפי הילידים עד לשת 1776 יבא את ההשמדה העתידית בארה"ב במאה ה-19 ."האם טעה זו […]
שאלה 1 (33 נק') א. קראו את הסכם 17 הנקודות (יחידה 9, עמ' 163-166) וסקרו בקצרה את הרקע לקבלתו ואת סעיפיו המרכזיים. ב. תארו כיצד הופר הסכם 17 הנקודות באירועים המרכזיים המתוארים ביחידת הלימוד בין השנים 1958-1976? שאלה 2 (33 נק') "משנת 1776 ואילך אופיין יחסה של ארה"ב כלפי האינדיאנים בניסיון לשילובם, בעוד שהחל משנת […]
יש תשובות לכל השאלות הבאות : שאלה1 קראו את הסכם 17 הנקודות (יחידה 9 ,עמ' 166-163 ,(סקרו בקצרה את סעיפיו המרכזיים והסבירו: כיצד הופר ההסכם באירועים המרכזיים המתוארים ביחידת הלימוד בין השים ?1958-1976 (קודות 33) 2 שאלה "יחס המתיישבים הבריטים במושבות בצפון אמריקה כלפי הילידים עד לשנת 1776 ניבא את ההשמדה העתידית בארה"ב במאה ה-19 […]
הקורס: 10664 – ג'נוסייד ענו על שתיים מתוך שלוש השאלות הבאות. ענו בקצרה ולעניין (כשני עמודים לכל תשובה). שאלה 1) 50 נקודות) א. אילו קבוצות הוגדרו כ"אויבות המהפכה" בידי הקומוניסטים בבריה"מ? ב. תארו את שיטות הטרור וההפחדה בהן השתמש שלטונו של סטאלין. שאלה 3) 50 נקודות) א. תארו את יחס הצבא האדום לשבויי המלחמה הפולנים […]
שאלה 2 בשנת 1776 התגוררו בצפון אמריקה בין 6-10 מיליון ילידים. בשנת 1890 נספרו בארה"ב 237,000 ילידים בלבד. העריכו ונמקו: האם מדובר בדלדול אוכלוסין טראגי או שמא בג'נוסייד מכוון? תשובה: אתחיל מהמסקנה הסופית, לאחר קריאת ספר הלימוד וצפייה בשיעור הגעתי למסקנה שאין ספק שהיה ג'נוסייד כלפי האינדיאנים במאה ה-… אין ספק שלנשיאים היה חלק פעיל […]
שאלה 1 תכנית הקולקטיביזציה החלה לאחר הוועידה ה-15 של המפלגה הקומוניסטית בשנת 1927 וקיבלה תאוצה משמעותית מיד לאחר נאומו של סטלין בעניין ביטול מעמד הקולקים בסוף דצמבר 1929. תכנית הקוקטיביזציה בחקלאות היא תכנית מעבר מחקלאות משקית שבה לכל איכר יש משק פרטי משלו, הוא משקיע באדמה, מעבד אותה בכוחות עצמו ונהנה מהיבול עם משפחתו , […]
10664 – ג'נוסייד 2016 ג ממ"ן 13 שאלה 2. במהלך שנות השלושים והארבעים של המאה העשרים ביצע משטרו של סטאלין בברית המועצות טיהורים אתניים המוניים. בשנת 1937 גורשו 171,781 קוריאנים מאזור מגוריהם בגבול בריה"מ ויפן. הסיבה לגירוש הייתה חשש של בריה"מ משיתוף פעולה בין הקוריאנים ליפן, שהייתה במתיחות עם בריה"מ. הקוריאנים גורשו בשני שלבים, בספטמבר […]
ג'נוסייד ממן 13 שאלה 2 א. "הזינוק הגדול קדימה" (הקולקטיביזציה בשנות ה-50) הוא מבצע גדול שעליו החליטה המפלגה הקומוניסטית הסינית במטרה לנצל את מאגרי כח האדם והמשקים הפרטיים העצומים של המדינה ולחולל בה תיעוש מזורז והתייעלות לטובת הכלל, כדי להצעיד את סין קדימה. כל המשקים הפרטיים הועברו לבעלות המדינה, כולל הלאמה של אמצעי היצור […]
העבודה הנוכחית כוללת מענה על השאלות הבאות: שאלה 2: בשנת 1776 התגוררו בצפון אמריקה בין 6-10 מיליון ילידים. בשנת 1890 נספרו בארה"ב 237000 ילידים בלבד. העריכו ונמקו: האם מדובר בדלדול אוכלוסין טראגי או שמא בג'נוסייד מכוון? שאלה 3: "מקרה הבוחן של השמדת הילידים האמריקנים מאופיין ברדיפה על רקע דתי, אתני וגזעי". הסבירו, בקרו ונתחו קביעה […]
ממן 13- ג'נוסייד 13 יש להגיש על פי ההנחיות בגופן דוד או אריאל ובריווח בין השורות של 1.5 או 2. שאלה 2 . בשנת 1951 נחתם הסכם 17 הנקודות (כשמו כן הוא, בעל 17 סעיפים) בין סין לטיבט, הצדדים החותמים הם מאו שליט סין, והדלאי למה השליט בן ה-14 של טיבט בימים ההם (ועד היום). […]
מטלת מנחה (ממ"ן) 13 קורס: 10664 – ג'נוסייד חומר הלימוד: בריה"מ, טיבט (יחידות 9+10) סמסטר: 2017א' שאלה 1 (50 נקודות) תכנית הקולקטיביזציה בחקלאות בבריה"מ משנת 1929 תכנית הקולקטיביזציה שהייתה חלק מתכנית החומש אותה הנהיג סטלין, תכנית שנועדה להפוך את בריה"מ למדינה קומוניסטית, משמע לקחת את בריה"מ המדינה האגררית (חקלאית) ולהפוך אותה למדינה מתועשת […]
ממ"ן 13- קורס 1 0664- ג'נוסייד שלטונו של סטלין רדף קבוצות רבות, אתניות ופוליטיות ,דתיות, חלקן אמיתיות חלקן מדומיינות, רוב מתנגדי ואויבי הקומוניזם חוסלו או נמלטו כבר לאחר מלחמת האזרחים ב 1922. אך על מנת לשמר את השלטון ולהוכיח את הצורך בטרור וביד חזקה המשיכו לרדוף קבוצות שונות שאף לא הגדירו עצמן כקבוצה. אתייחס לשלוש […]
ממ"ן 13 ג'נוסייד: הערה חשובה: שוחחנו טלפונית ועקב הנסיבות שציינתי אישרת לי את הגשת הממן עד רביעי בבוקר ה-21.06,תודה על ההתחשבות! (שאלה 1 בחירה) יש להגיש ממנים בהתאם להנחיות: גופן 12 וריווח 1.5 בין השורות תשובה לשאלה מס' 2: ב-1929 עם הודעת סטאלין על הקולקטיביזציה=שיתופיות, הלאמת והעברת בעלות של כלל השדות החקלאיים וכל משק החי […]
מטלה 13 שאלה 2: א: עם שובו של קולומבוס מגילוי ה'עולם החדש' יוצא צו בולה של האפיפיור ה16 הטוען לזכותה של ספרד על האדמה ושטחיי היבשת החדשה. עמדתה הרשמית של הכנסייה הקתולית בראשות האפיפיור כלפי האינדיאנים בדרום אמריקה הייתה גישה שהכירה בהם כבני אדם וככאלה הראויים להינצל, אך על מנת להינצל ולחיות בשלטון ספרדי, עליהם […]
ג'נוסייד- ממ"ן 13 שאלה1: הזינוק הגדול והשפעתו על טיבט קודם כל נבין מהו הזינוק הגדול קדימה שהיה שם של מבצע בעל קנה מידה עצום שקיימה המפלגה הקומוניסטית בסין בשנים 1958-1960. מטרתם של המפלגה הייתה לנצל את מאגרי הכוחות הלא נגמרים של סין ולעשות לה תיעוש מזורז. הסינים רצו לנצל את שיטת הקולקטיביזציה שהייתה אז בחקלאות […]
גנוסייד 10664- ממן 13 שאלה 1: א. "הזינוק הגדול קדימה" היה מבצע עצום היקף שקיימה המפלגה הקומוניסטית הסינית בשנים 1958-1960 במטרה לנצל את מאגרי כוח האדם הבלתי נדלים של סין ולחולל בה תיעוש מזורז. הסינים ניסו לנצל את שיטת הקולקטיביזציה שהתקיימה בחקלאות וליישמה בתעשייה הכבדה [בייחוד בייצור פלדה] כדי לעקוף את היקפי הייצור במערב. "הזינוק […]
ממ"ן 13: שאלה מס' 1: א.הרקע לתוכנית הקולקטיביזציה: תכנית הקולקטיביזציה והשפעתה על טיבט: בשנת 1956 החלו הסינים לאכוף את תכנית הקולקטיביזציה (הלאמה). משמעותה של תכנית זו הייתה הקמת חוות בבעלות המדינה, החרמת היבול והמקנה והקצבת מזון. ב. "מהפכת התרבות הפרולטרית הגדולה" נפתחה ב-1966 ע"י מאו ומטרתה הייתה שאלה מס' 3: הדעה הרווחת כיום במחקר היא […]
תשובה לשאלה 1. א. בין השנים 1960-1958 ביצעה המפלגה הקומוניסטית הסינית מבצע רחב היקף הקרוי "הזינוק הגדול " מטרת המבצע היה לנצל את הכמות הרבה של כוח האדם במדינה ולחולל במדינה תהליך של תיעוש מזורז במטרה להדביק ואף לעקוף את היקפי הייצור של מדינות המערב (בעיקר בתחום ייצור הפלדה). באותה עת התחוללה במדינה תהליך של […]
ג'נוסייד ממן 13 שאלה 1: א. תארו את "הזינוק הגדול קדימה" (תכנית הקולקטיביזציה בשנות ה- 50), ואת השפעתו על טיבט. "הזינוק הגדול קדימה" היה מבצע עצום היקף שקיימה המפלגה הקומוניסטית הסינית בשנים 1958-1960 במטרה לנצל את מאגרי כוח האדם הבלתי נדלים של סין ולחולל בה תיעוש מזורז. הסינים ניסו לנצל את שיטת הקולקטיביזציה שהתקיימה בחקלאות […]
ממ"ן 13 שאלה 1 , א': מהפכת האוקטובר ב-1917, רצתה להרוס את האימפריה הרוסית מוכת הניצול והעוני, ולכונן במקומה אוטופיה קומוניסטית של שוויון, אחווה ושגשוג מודרני. על פי יסודות הקומוניזם, יש לעבור דרך שלבי הדיקטטורה של מעמד הפועלים (פרולטריון) ולהשתלט על אמצעי הייצור כדי שאחר כך ניתן יהיה להשיג את מטרות הסוציאליזם – גישה שצמחה […]
ממ"ן 13 שאלה 1 , א': מהפכת האוקטובר ב-1917, רצתה להרוס את האימפריה הרוסית מוכת הניצול והעוני, ולכונן במקומה אוטופיה קומוניסטית של שוויון, אחווה ושגשוג מודרני. על פי יסודות הקומוניזם, יש לעבור דרך שלבי הדיקטטורה של מעמד הפועלים (פרולטריון) ולהשתלט על אמצעי הייצור כדי שאחר כך ניתן יהיה להשיג את מטרות הסוציאליזם – גישה שצמחה […]
שאלה 1 : א. על פי יהודה באוור המונח ג'נוסייד או רצח עם מתייחס להשמדה מוחלטת של עם על ידי קיפוח כלכלי, תרבותי ופוליטי, וכולל רצח המוני של האוכלוסייה הנמצאת תחת כיבוש. מונח זה מסביר את גורלם של הפולנים, רוסים וצ'כים. האומה הפולנית איבדה כשלושה מיליון איש בשואה והאומה הרוסית מספר דומה. על פי באוור […]
בס"ד ג'נוסייד ממ"ן 13 שאלה 2 : א. הקולקטיביזציה בבריה"מ: רעיון קולקטיביזציה מתבסס על שלושה שלבים: 1. הקמתם של חוות שנמצאים בבעלות המדינה. 2. החרמת היבול 3 . הקצבת מזון לאוכלוסייה האזרחית. מטרות הקולקטיביזציה בברית המועצות כללו כיבוש של הכפרים על ידי השלטון מתוך מטרה סופית לשבור את ההתנגדות של האיכרים שהחלה בשנת 1921 וליצור […]
קורס 10664-ג'נוסייד ממן 13 שאלה 3 מהי ההגדרה הטובה ביותר לאירועי "מהפכת התרבות" בטיבט: גנוסייד,פוליטיסייד או אתנוסייד? על מנת להבין איזה מבין ההגדרות מתאימה ביותר לתיאור הרצח שנעשה בטיבט יש לבחון את הרצח אל מול ששת השלבים של גנוסייד. שלב 1 – שלב הסיווג: שלב שבו אנו מבדילים קבוצה אחת מקבוצה אחרת לפי סטריאוטיפים קבועים […]
ממ"ן 13 – ג'נוסייד שאלה 1 ארצות הברית הכריזה עצמה כישות ריבונית ב4 ביולי 1776 כאשר 13 מושבות אנגליות (קולוניות) שמוקמו על החוף המזרחי של אמריקה הצפונית דרשו את עצמאותן ומרדו בשלטון האנגלי. מעשה הכרזת העצמאות הוביל למלחמה בין ארה"ב לבין – התשובה קצת ארוכה מידי, אבל חוץ מזה יפה מאוד. 48/50 שאלה 2 בשנת […]
שאלה 2: קולקטיביזציה- נגזרת מהמילה "קולקטיב" – שיתופיות.ובמקרה שלנו הכוונה היא הפיכת משק חקלאי פרטי או תעשייתי למשק שיתופי.ע"מ להפוך אותו לכזה בוצעה הלאמת קרקעות והפיכת כל המשקים למשקים שיתופיים,החקלאים ממשיכים לעבד את האדמה ,לטפל בה ולקצור את התוצרת אך התוצרת כבר לא שייכת לחקלאים או לחברות אלא לקולקטיב – שבמקרה הזה הוא המנהלת השיתופית שאחראית […]
רדיפת "האויבים הפוליטיים" בברית המועצות החלה כבר בתקופת שלטונו של לנין, ונמשכה עד סוף ימיו של סטאלין (אולם היקפי הרדיפה בזמן הטרור הגדול היו גדולים יותר, קטגוריית הנרדפים הייתה רחבה יותר). כחודש לאחר המהפכה הבולשביקית הוקמה ה"צ'קה", שתפקידה היה להילחם באויבי הממשלה הבולשביקית. מתנגדי המשטר הוגדרו באופן מוצהר כמי שמתנגד בפועל ובאופן ממשי למהפכה הבולשביקית […]
ג'נוסייד ורצח עם – מטלת מנחה מס' 1 3 1 . מי היו הקולאקים ? מדוע נרדפו ומתי?. מיד לאחר מותו של לנין בשנת 1924 החל יוסיף סטלין (עד כה מילא את תפקיד המזכיר הכללי של המפלגה הקומוניסטית בברית המועצות) לבסס את מעמדו כשליטה הבלתי מעורר של ברית המועצות דרך הפעלת אמצעי טרור, פחד ודיכוי […]
ג'נוסייד – פתרון ממ"ן 13 פתרון שאלה 1: הצ'קה היא הוועדה הראשונה של המשטרה החשאית בברית המועצות שהתחילה את פעולתה בשנת 1917, מטרתה העיקרית היא לחזק, לשמור ולפקח על האידיאולוגיה הקומוניסטית הן ע"י הלאמה והן במחיקת פערים חברתיים ולכן קיים צורך במנגנון שייפקח ויארגן את הנדרש, מאוחר יותר שונו השמות ל נ.ק.וו.דה ול- ק.ג.ב בהתאם […]
ממ"ן 13 קורס 10664 – ג'נוסייד שאלות המטלה ענו על שתיים מתוך שלוש השאלות הבאות. ענו בקצרה ולעניין (כשני עמודים מודפסים לכל היותר לשאלה!) שאלה 1 (50 נקודות) הציגו את הקונפליקט שבין המשטר הסובייטי ובין האוכלוסייה החקלאית בברה"מ: – מהם מקורותיו? – כיצד הוא בא לידי ביטוי? שאלה 2 (50 נקודות) האם […]
על אף שההיסטוריה מוכיחה כי ניסיונות היישום של החזונות האוטופיים של מרקס הובילו לאלימות,לקטל ולמקרי ג'נוסייד רבים,האידיאולוגיה הקומוניסטית,המבוססת על ההגות המרקסיסטית,במהותה,אולי אלימה בתחילתה אך היא לא ג'נוסיידאלית. ההגות המרקסיסטית,שעליה צמחה האידיאולוגיה הקומוניסטית הטהורה גורסת כי החברה המודרנית הקפיטליסטית מורכבת משני יסודות על,המדכאים והמדוכאים,המנצלים והמנוצלים,הבורגנות (בעלי ההון) והפרולטריון(הפועלים) הנמצאים במצב של אי שוויון .ע"פ מרקס,הניצול נוצר […]